• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Miss Maya

Inte pga en vuxen man, men med den 16 eller 17-åringa grannkillen är det okej?

vampyria2 skrev 2009-06-07 22:14:09 följande:
    Ja det är absolut våldtäckt och som tur är håller lagen med. Skulle jag få reda på att en 25 årig man skulle ha en sån relation med min dotter vid den åldern så skulle jag bli tokig. En 13-14 åring sla inte behöva enns ta det beslutet vid den åldertn pga en vuxen man, inte enns om de själva vill.
  • Mamma 2b

Våldtäkt är att våldta någon mot dennes vilja.

• supersemlan

Miss Maya skrev 2009-06-07 22:06:15 följande:

Det håller jag dock inte med om. Att tvinga ungdomar att smussla med sex när det är 16-17 för att det enligt lagen är olagligt, är ju rena dumheterna. Plötsligt står vi där med en drös 19-20-åringar som blir fällda för att de haft sex med sin 16 eller 17-åriga flickvän?
    Jag ville bara lyfta att gränsen vid 15 år inte precis är given av naturen - det finns många 16-17-åringar som också är omogna. Lagstiftningen ser olika ut i olika länder och på vissa håll måste man vara 18 för att kunna ge samtycke till sex. Men nu lever vi i Sverige, här har vi dragit gränsen vid 15 och jag har inte tänkt föreslå en lagändring - åt endera hållet.
  • Mx3

Inte våldtäkt men däremot sexuellt utnyttjande av underårig.

• supersemlan

Miss Maya skrev 2009-06-07 22:15:47 följande:

Det räknas inte som ett övergrepp om de är i princip jämnåriga.
  • k girl

Mamma 2b skrev 2009-06-07 22:16:09 följande:

Våldtäkt är att våldta någon mot dennes vilja.
    Våldtäkt är:
    - Att ha samlag eller företa handling jämförbart med samlag medelst misshandel, våld eller hot om brottslig gärning.
    - Att ha samlag eller företa handling jämförbart med samlag med en person som befinner sig i hjälplöst tillstånd pga medvetslöshet, sömn, berusning, droger, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning.
    - Att ha samlag med barn under 15 år.
  • vampyria2
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:15:47 följande:
    Ja faktiskt så skulle det inte vara lika illa, de är på samma nivå på ett sätt som hon inte skulle vara med en 25 åring.  Jag tror att det är ytters ovanligt att en man på 25 har något allvarligt intresse av en 14 åring om han är helt okej i huvudet faktiskt.
  • Mamma 2b
    k girl skrev 2009-06-07 22:19:24 följande:
    Våldtäkt är: - Att ha samlag eller företa handling jämförbart med samlag medelst misshandel, våld eller hot om brottslig gärning. - Att ha samlag eller företa handling jämförbart med samlag med en person som befinner sig i hjälplöst tillstånd pga medvetslöshet, sömn, berusning, droger, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning. - Att ha samlag med barn under 15 år.
    Jag gav min åsikt tillika min defintion av våldtäkt. Juridiken får du predika för nån annan.
  • Miss Maya

I Finland har de faktiskt en gräns på 16. Iofs är det helt irrelevant, men just i svenskfinland är det nog många som inte är medveten om just detta då de är väldigt "försvenskade".

Och ja självklart. Den mentala mognaden går inte att bedöma utgående från enbart några siffror. Det måste ju dessutom finnas många 25-åringar som är omogna, speciellt om de väljer att ha sex med en 14-åring.

supersemlan skrev 2009-06-07 22:17:04 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:06:15 följande: Jag ville bara lyfta att gränsen vid 15 år inte precis är given av naturen - det finns många 16-17-åringar som också är omogna. Lagstiftningen ser olika ut i olika länder och på vissa håll måste man vara 18 för att kunna ge samtycke till sex. Men nu lever vi i Sverige, här har vi dragit gränsen vid 15 och jag har inte tänkt föreslå en lagändring - åt endera hållet.
  • Miss Maya

Så din 13-åring och grannkillen på 17 är o princip jämnåriga?

supersemlan skrev 2009-06-07 22:18:51 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:15:47 följande: Det räknas inte som ett övergrepp om de är i princip jämnåriga.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?