Miss Maya skrev 2009-06-07 21:29:23 följande:
Jag kan tyvärr inte säga det. Då den mentala mognaden är oerhört individuell. Men jag tycker verkligen det är ett gränsfall att en 13-åring har sex. Även 14 kan ligga i gråzonen. Om man ska se enbart till siffror. Personligen vill rent spontant säga att 13-14-åringar ska inte ha sex, men jag kan å andra sidan inte dra alla i den åldern över samma kam. Skulle jag få reda på att min dotter i den åldern haft sex så skulle jag ta ett mycket mycket allvarligt samtal med henne. Och var går gränsen för barn vs. vuxen förresten? Eftersom du pratar om barn? En 16-åring är ju ett barn? Och en 17-åring? När är man vuxen? Vid 18?
Det är ju för att slippa den här typen av osäkerhet och gråzoner vi har lagstiftningen. Och enligt lagen går gränsen vid 15 år, därefter anser man att man ska ha uppnått tillräcklig mognad för samtycke. Och lagen är ju till för att skydda barn från att utnyttjas av vuxna och handlar inte i första hand om jämnåriga som har sex - om killen är 15 och tjejen bara något yngre räknas det juridiskt inte på samma sätt som om någon över 18 har sex med en minderårig (jag är visserligen inte jurist men det är så jag har förstått det och det verkar helt vettigt tycker jag).
Jag personligen anser nog att 16-17-åringar också är barn, men det är ju inte relevant eftersom vi har lagen att rätta oss efter. Tack och lov, säger jag, för vem är kompetent att bedöma om en 14-åring är mogen nog att ge samtycke till sex med en 25-åring? Det skulle ju bli enormt godtyckliga bedömningar och därför finns det rent juridiskt en gräns.