Inlägg från: stresss |Visa alla inlägg
  • stresss

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring?
    Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...

• stresss

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-07 19:55:25 följande:

Det vore mer gränsfall tycker jag. Det handlar ju inte bara om fysisk mognad. Och vad gäller mental mognad så, ja, jag har mött fyrtiobastare som får på skam av en genomsnittslig fjortis, så... :/
    Men var ska man då dra gränsen? När är det ok att en fullvuxen person har sex med en mindreårig? Hur gammal ska man vara för att kunna verkligen säga ja/nej till sex och inte bara bli påverkad av en vuxen till att göra vad den vuxne vill?
    Jag tycker inte att 15 år är en dålig satt gräns, även om alla gränser är lite löjliga.
    Å andra sidan tycker jag att det är rätt så suspekt med en 24-åring som har sex med en 16-åring också, även om jag köper att det inte är straffbart.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?