Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

nu svarade jag på frågan om det var våltäkt, inget annat. det är dumt att lägga in fler frågor i ts m man vill ha ut något av resultatet.

jag kan inte se att det ä våldtäkt om båda parter är med på det.

• enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 12:59:14 följande:
    Men ni som jämför med er själva och tycker att "är man med på det så är det ju inte våldtäkt", har ni tänkt på att det faktiskt finns andra situationer än den ni har varit med om? Är det lika okej om det är en sextioåring som har sex med en trettonåring och trettonåringen "var med på det"? (sextioåringen ifråga var scoutledare och en gestalt som flickan sökte sig till för att hon hade det jobbigt hemma) Är det lika okej om det rör en tioåring, för att "tioåringen var med på det"? Är det lika okej när flickan/pojken befinner sig i beroendeställning och inte TÖRS säga någonting annat än "ja"? Eller för den delen fallet som har varit uppe i denna tråd, där en 52-årig man hade sex med en fjortonåring. Han säger att hon var med på det, hon säger att hon var så rädd att hon inte kunde skrika. Den där protesten brukar vara ganska central i vanliga våldtäktsmål; inte denna gång eftersom hon var under femton. Ska vi anta att en tretton, fjorton, femtonåring törs säga nej i situationer han/hon inte riktigt bemästrar? Någonstans måste ju gränsen dras, och för oss dras gränsen vid byxmyndighetsåldern (femton). Som någon påpekade finns inte lagen till för att kriminalisera en fjortonåring och hans/hennes femton/sextonåriga pojk- eller flickvän, utan för att skydda barn i situationer som ovan.
    fast aqtt vi tycker att våra fall inte var våldtäkt kanske gör att man inte kan sätta ett likhetstecken mellan det?
    och i de fall du pratar om handar det väl mer om utnytjhande?

scootledaren... tja som en lärare, hade inte varit bra om personen varit 15 heller dvs det handlar mer om vilken ställning personen har

beroendeställning är ju samma sak...

tioåring, tja svårt att säga. är den utvecklad rent fysiskt? skadas den? är den verkligen med på det? är den medveten om vad det innebär? isåfall ja då tycker ajg det är en svår fråga. men våldtäkt? nmej int eom personen var med på det och inte får några skador av det. utnytjande? ja kanske.

altid när man inte vågar säga nej så handlar det ju om hur situationen är.

men inte våga skrika... tordes inte det synas? jag tycker att personen som de har sex med har ett klart större ansvar än vanligt att kolla av hur paren faktiskt mår ochv ad den vill, men det gör det inte till våldtäkt.
  • enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 13:56:45 följande:
    Wickz: "fast aqtt vi tycker att våra fall inte var våldtäkt kanske gör att man inte kan sätta ett likhetstecken mellan det?" Återigen: någonstans måste man dra gränsen. Vi har en gräns utsatt, den gränsen är femton år. Även om andra säkerligen har positiva upplevelser av sina sexuella relationer med äldre, har vi lagen för att skydda de barn som skulle fara illa. "och i de fall du pratar om handar det väl mer om utnytjhande?" Nej, i laglig mening är det våldtäkt om någon som är över 15 år har sex med någon som är under 15 år. "scootledaren... tja som en lärare, hade inte varit bra om personen varit 15 heller dvs det handlar mer om vilken ställning personen harberoendeställning är ju samma sak..." Också det är reglerat i lag, även om man är över femton år. I laglig mening är det dock värre för en vuxen att ha samlag med ett barn (=våldtäkt), i annat fall är det sexuellt utnyttjande.
    vi måste inte alls ha någon tydligare gräns i mitt tycke än just att det inte får skada personen. en 2åring är inte utveklad nog rent kroppsligt tex.
    ja visst är det våldtäkt enligt lagen, men det var väl inte vad debatten handlade om? det är lätt att kolla, det här handlade väl om man anser att det är/bör vara det?
  • enny signatur
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-07 19:07:58 följande:
    Ja det tycker jag. För det första är hon inte myndig. Sedan kan jag inte låta bli att undra vad i hela friden en 25 åring ser i en 13-14 årig liten tjej ???
    Det resonemanget kan man ju köra på det mesta. Det är bara ett utryck för en subjektiv åsikt. Vad kan en akademiker se i en obildad bilmekaniker? Vad kan en troende se i en icketroende?

L P: Fast jag vill ju inte ha någon aboslut gräns så varför skulle jag kunna ange en? Jag tycker varje situation behöver bedömas var för sig.
  • enny signatur
    stresss skrev 2009-06-07 19:51:58 följande:
    Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring? Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...
    stresss skrev 2009-06-07 20:00:03 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-07 19:55:25 följande: Men var ska man då dra gränsen? När är det ok att en fullvuxen person har sex med en mindreårig? Hur gammal ska man vara för att kunna verkligen säga ja/nej till sex och inte bara bli påverkad av en vuxen till att göra vad den vuxne vill? Jag tycker inte att 15 år är en dålig satt gräns, även om alla gränser är lite löjliga. Å andra sidan tycker jag att det är rätt så suspekt med en 24-åring som har sex med en 16-åring också, även om jag köper att det inte är straffbart.
    men är det ok att en 14åring har sex med en 8åring då? eller är det bättre än en 25 åring som har sex med en 14åring?
    En 11åring som är fysiskt utvecklade...tja jag har inte träffat allt för många men visst finns det. men det handlar ju även om den pysiska och det tycker jag är något man måste ta hänsyn till, men anser inte att en lagstadgad gräns är rätta vägen
  • enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 19:25:35 följande:
    Tja, det finns gott om exempel på andra skador än rent kroppsliga. Jag kommer ihåg en tjej här på familjeliv som för något eller några år sedan mådde fruktansvärt dåligt över en relation hon hade haft som tonåring med en närmare fyrtio år äldre man. När relationen pågick trodde hon sig vilja det, i efterhand har hon insett att han manipulerade henne och utövade känslomässig utpressning gentemot henne. Det där med samtycke är luddigt, i synnerhet när det rör sig om barn. Och återigen: det är därför vi har en så pass skärpt lagstiftning som vi har.
    och det kan ske även senare i livet. manipulation är ju en annan fråga, kanske så att fler unga är "lättare" att manipulera men det är knappast så att en äldreperson alltid har lättare att motstå
  • enny signatur
    stresss skrev 2009-06-07 20:00:03 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-07 19:55:25 följande: Men var ska man då dra gränsen? När är det ok att en fullvuxen person har sex med en mindreårig? Hur gammal ska man vara för att kunna verkligen säga ja/nej till sex och inte bara bli påverkad av en vuxen till att göra vad den vuxne vill? Jag tycker inte att 15 år är en dålig satt gräns, även om alla gränser är lite löjliga. Å andra sidan tycker jag att det är rätt så suspekt med en 24-åring som har sex med en 16-åring också, även om jag köper att det inte är straffbart.
    vad spelar det för roll om det är suspekt? tycker du inte det är det med en 25åring som har sex med en 80åring?
  • enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 20:59:25 följande:
    Tja, samma sak gäller ju här: en fjortonåring är fortfarande ett barn, medan 25-åringen är vuxen och borde veta bättre. Vi har en straffmyndighetsålder som är satt till 15 år av den anledningen också. Är man över 15 år anses man veta vad man gör och kunna ta ansvar för de handlingarna. Sen finns det undantag åt båda hållen, men så är det generellt.
    Det betyder ju inte att det stämmer för det första dvs lagen är ju inte optimal.
    Gällande en 25åring och veta bättre så kanske den inte tycker det är något att veta bättre om?
  • enny signatur
    Mambibambi skrev 2009-06-07 21:01:44 följande:
    Tycker att det är våldtäkt! Visst kan en 14 åring säga att hon är med på det men det skulle väl även en t ex åtta åring kunna säga?! Lagen är till för att skydda barn och en 14 åring är faktiskt ett barn,trots att dom kanske inte inser det själva!
    men varför skulle inte hon kunna mena det? en 17åring är ett barn med.
  • enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 21:09:23 följande:
    Naturligtvis kan det ske även senare i livet. Men faktum är ju att barn är mer lättmanipulerade/lurade än vuxna. Ta till exempel ett annat aktuellt fall. Mannen ifråga har lurat ett otal unga flickor att begå sexuella handlingar framför webkamera, genom hot om att skada deras familjer. Bland annat hade han sagt till en flicka att han hade hennes mor i förvar och ville att hon skulle ragga upp en kille för att ha samlag med honom framför kameran. Hur många vuxna tror på en sådan sak? Visst förekommer det säkert - precis som det förekommer barn som inte tror på det - men generellt. Och det är ju det lagstiftningen är baserad på: det generella, inte det partikulära. Sedan är det upp till domstolarna att se till varje enskilt fall.
    metoderna kanske är olika (men nu var väl inte så att alla lurade var under 15)
  • enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 21:10:44 följande:
    Hur skulle en "optimal lag" se ut i ditt tycke?
    Jag kan inte formulera en lagtext just nu, men den ska ta hänsyn till mognaden hos individen både psykiskt och fysiskt men även situationen.
  • enny signatur
    AMCE skrev 2009-06-07 21:28:59 följande:
    Tycker att en som är 25 borde väl leta någon i sin egen ålder..
    men alla vill inte ha någon i sin ålder. om en 1åring vill ha en 30åring ska denna då uppmanas hitta npgon i sin ålder?

varför inte kräva motsattkön när vi ändå håller på?
  • enny signatur

pedofili handlar ju om att tända på outveckade för det första. det har inget med handlande att göra i grunden. en 14åring klassas rimligen inte som outvecklad i mer än extrema fall.

Jag var tillsammans med en 25åring när jag var 14. Tja vad kan amn säga om det? även på den tiden var det olagligt men inte våldtäkt, bara utnytjande. Jag tycker det är en klart bättre defination även om jag ogillar lagen och dess absoluta gränser. På vilket sätt hade jag mått bättre om pojken hade varit 14 eller 16?

• enny signatur
    Elin070 skrev 2009-07-13 15:32:35 följande:
    Han kanske också har en skruv eller två borta? Han kanske också tänder på barn? Han kanske inte heller har någon moral? Han kanske inte bryr sig om sin dotter alls...för varje normal människa med bara en gnutta sunt förnuft i sig, skulle anmäla en sådan som dig, och se till att du aldrig fick komma nära ett barn igen. Oerhört skrämmande att en sådan som du ska få arbeta som jurist. Man kan inte bli fråntagen licensen på samma sätt som du kan bi fråntagen en legitimation inom vården? Att någon som inte förstår att det han gör är FEL, VIDRIGT och som helt saknar MORAL, ska få döma andra människor i fråga om huruvida de gjort rätt eller fel, det går ju inte riktigt ihop, eller hur?
    för vaddå?
  • enny signatur
    Shadilly skrev 2009-07-12 23:01:56 följande:
    Jag vet inte hur du ska förhindra att pedofilin avdramatiseras samtidigt med pedofilen. Du kan inte skilja pedofiler från resultatet av pedofilin, även om alla pedofiler självklart inte medverkar.
    Fast jag tycker man bör se till de individer som faktiskt inte begår övergrepp på barn med. Jag tycker inte man bör avdramatisera handlingarna och vad som är ikring det men däremot är inte pedofili sama sak osm att våldta ett barn...
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?