Inlägg från: L P |Visa alla inlägg
  • L P

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Intressant att så många anser att det inte är våldtäkt... Enligt lag klassas samlag mellan någon som är över 15 år och någon som är under 15 år som våldtäkt mot barn...

Nu är det ju så att i domstol dömer de knappast någon som nyss fyllt 15 för våldtäkt mot barn om h*n ligger med sin pojkvän/flickvän som snart ska fylla 15, lagen är till för att skydda BARN från övergrepp från VUXNA...

Och jag såg frågan ovan, men ingen verkar vilja svara på den... Ni som anser att situationen i TS INTE är våldtäkt, dvs en man på 25 och en tjej på 13-14... NÄR går gränsen för när det ska klassas som våldtäkt? när hon är 12? 11? 10? 9? Ett svar på denna fråga skulle vara mycket intressant...

Det går att få barn att säga att de ville... Det går att manipulera barn till att tro att de själva har uppmuntrat till sexuell kontakt/samlag... Var tycker ni att gränsen ska gå om nu 15 är för sent (vilket jag antar att vissa tycker eftersom de inte anser att situationen i TS är våldtäkt)?

• L P
    enny signatur skrev 2009-06-07 19:21:39 följande:
    Det resonemanget kan man ju köra på det mesta. Det är bara ett utryck för en subjektiv åsikt. Vad kan en akademiker se i en obildad bilmekaniker? Vad kan en troende se i en icketroende? L P: Fast jag vill ju inte ha någon aboslut gräns så varför skulle jag kunna ange en? Jag tycker varje situation behöver bedömas var för sig.
    Varje fall bedöms var för sig. Under en förundersökning går de ju igenom vad som inträffat, pratar med både barnet och den vuxne, gör bedömningar om barnets mognad etc etc... Det svåra med att inte ha en absolut gräns är att risken ökar för att gränsen för "samtycke" och även gränsen för begreppet våldtäkt försvinner eller flyttas nedåt i åldrarna...

Om det inte fanns en åldersgräns för när det ska bedömas som våldtäkt mot barn oavsett om barnet samtyckt eller ej så räcker det ju med att barnet säger "jag var med på det" så kan det inte klassas som våldtäkt... Oavsett ålder, för det finns ju ingen åldersgräns...
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:05:41 följande:
    Menar du på allvar att en 8-åring skulle kunna säga att denna var med på något som hade med sex att göra? Till en vuxen människa?...
    Eh, ja?

Det är, tyvärr, lätt att manipulera/tvinga/hota barn till att hävda att de gör vissa saker frivilligt... Det finns barn som från mycket låg ålder tar en vuxens ansvar i familjer där en eller båda föräldrarna har alkohol/drogproblem, och där omvärlden står som frågetecken när det kommer fram hur familjelivet ser ut... Det finns barn som blivit utsatta för övergrepp från mycket låg ålder, och som har blivit manipulerade att tro att det är deras eget fel, att de har "uppmuntrat" förövaren på något sätt... Något som är ännu tråkigare är att barn som blivit utsatta för övergrepp ofta själva senare tar initiativ till sexuell kontakt med sin förövare/provocerar fram det... En försvarsmekanism... "då vet jag i alla fall när det kommer att hända"...

Att ta för givet att ett barn på 8 år skulle våga stå upp emot någon som de står i beroendeställning till är mer än naivt, det är farligt!

Det finns många anledningar till att vi har lagar för att skydda barn från övergrepp från vuxna...
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:20:49 följande:
    Jag tycker för det första att du blandar ihop saker. Du skrev ovan "säga att de är med på det". Att inte våga stå upp och emot någon i beroendeställning t ex, är inte samma sak som att säga att man är med på det. Man säger kanske inte emot, men man säger inte heller: Okej. Där blir man absolut utnyttjad, vilket är fel. Jag tycker överhuvudtaget det är absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring. Alla förstår väl att det är fel på alla sätt när det gäller 8-åringen, fruktansvärt fel, men 13-14-åringen, vad vet du om henne? Hon kanske tog initiativ, för att hon ville? Och inte för att hon har en historia av utnyttjande hit och dit, utan för att hon ja, helt enkelt ville. Ganska enkelt. Att sedan en 25-åring nappade på det är erhört smaklöst och något jag också ifrågasätter, en vuxen man borde veta bättre. L P skrev 2009-06-07 21:14:37 följande:
    Frågan är... VEM avgör om tjejen verkligen är med på det? Endast och enbart tjejen i fråga vet om hon "är med på det" för att hon vill, eller för att hon känner sig tvungen... I TS ovan pratas det om en 25-årig kille och en 13-14-årig flicka... Inte ens killen kan vara 100% säker på att hon är med på att ha samlag för att hon vill och inte för att hon känner sig tvungen eller blir manipulerad in i situationen...

(och ja, jag förstår  och håller med om att det är här det ska bedömas individuellt utifrån barnets mognad etc etc... MEN, jag anser att det måste finnas en gräns i lagen, för att skydda barn, och om gränsen sätts till 13 i stället för 15 så flyttas "gråzonen" längre ner i åldrarna, och jag känner inte många som skulle hävda att en 11-åring är mogen för ett sådant beslut)

Och ja, det blir kanske absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring... Men för alla dem som inte vill ha någon gräns kanske det kan vara en tankeställare att fundera över att det faktiskt FINNS fall där barn i 8-10 års åldern har hävdat i förhör att de "var med på det"... Och att sen hävda att "alla förstår" att det borde räknas som våldtäkt om en 8-åring påstår att de är med på det hjälper inte ett skit om det inte finns en lag som skyddar barnet...
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:57:02 följande:
    Ja det finns lika många olika åsikter om detta som det finns medlemmar på FL. Och ja, jag kan också ifrågasätta att en 25-åring väljer att ha sex med en 14-åring, trots att hon visar att hon vill. De borde inte ha något gemensamt rent mentalt, alltså borde han inte ens tända på henne.
    Är helt överens med dig om detta iallafall =P

Och som sagt, lagen är till för att skydda barnen, och då behövs det en åldersgräns... Sedan vart gränsen ska sättas är öppet för diskussion, men jag har svårt att tänka mig att sätta den lägre än 15 =)
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:59:57 följande:
    Absolut, det måste dras en gräns någonstans och nu ligger den gränsen vid 15 i dagens läge. Enligt lagen. Men i allmänhet i det vanliga livet är det inte så enkelt som att alltid hänvisa till lagen. Men det är BRA att lagen och gränsen finns, jag har aldrig sagt annat. L P skrev 2009-06-07 21:55:33 följande:
    Lagen är dock inte det enda man utgår från i ett sådant här fall, och den är inte heller svartvit =)

Om man tittar i förarbetena till lagen så tas hänsyn till barnets mognad, till hur nära de två som har sexuellt umgänge är i ålder, till frivillighet, beroendeställning, etc... Och domstolarna ska inte bara utgå ifrån lagtexten i lagboken, utan ska vara väl insatta i lagens förarbeten och intentioner och döma utifrån detta.
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:06:15 följande:
    Det håller jag dock inte med om. Att tvinga ungdomar att smussla med sex när det är 16-17 för att det enligt lagen är olagligt, är ju rena dumheterna. Plötsligt står vi där med en drös 19-20-åringar som blir fällda för att de haft sex med sin 16 eller 17-åriga flickvän?
    Jag tycker att den 15-årsgräns som finns idag är ganska lagom... lägre är inte okej, som sagt, då flyttas gråzonen ännu längre ner i åldrarna... Och högre... nej, då blir resultatet som i citatet ovan... :op
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?