• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • BlommyNess12
    alexma skrev 2009-06-08 15:34:53 följande:
    Jag kom in i tråden nu och har inte ork att läsa allt , och nej jag har inte sagt att din sambo är äcklig.
    Nej, det har du inte, men det jag skrev som du citarade handlade om saker som skrivits tidigare i tråden.
  • Aint Your Fairytale

Nej det är det inte!!

Sjukt att nästan hälften av de som röstat tycker att det är våldtäckt. Om tjejen verkligen är med på det så är det för sjutton inte våldtäckt, även om hon är minderårig...

• k girl
    GossipGirl skrev 2009-06-08 15:36:52 följande:
    Nej det är det inte!! Sjukt att nästan hälften av de som röstat tycker att det är våldtäckt. Om tjejen verkligen är med på det så är det för sjutton inte våldtäckt, även om hon är minderårig...
    Enligt lag är det våldtäkt.
    Flera av oss som röstat på det alternativet är också medvetna om det.
  • alexma
    kaji78 skrev 2009-06-08 15:34:47 följande:
    fast det är ju skillnad på våldtäkt och sexuellt utnyttjandejag tycker nog att att det borde klassas som våldtäkt per automatik bara när det verkligen gäller barn, inte tonåringar som är mer eller mindre mogna. sexuellt utnyttjande om det gäller en uppenbart omogen tonåring som själv är med på det och helt ok om det är en tonåring som är mogen och med på det.
    Blir det inte lite godtyckligt och problematiskt?
    Ska domstol bedöma sexuell mognad? Vad kommer de gå efter då?
  • alexma
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:36:06 följande:
    Nej, det har du inte, men det jag skrev som du citarade handlade om saker som skrivits tidigare i tråden.
    OK. Det blir mycket upprepningar, i get it.
  • Aint Your Fairytale

Vissa lagar är konstiga... Jag är absolut inte för utnyttjande av barn och ungdomar (ingen vuxen heller för den delen...), men jag anser ändå inte att det är våldtäckt ifall tjejen är med på det!

k girl skrev 2009-06-08 15:37:44 följande:
    Enligt lag är det våldtäkt.Flera av oss som röstat på det alternativet är också medvetna om det.
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:31:34 följande:
    Givetvis inte.Om man ser att det finns ett stort lidande i de breda folklagren där trettonåringar inte får ligga med vuxna män så kan man förstås ta upp en politisk debatt om saken. Mitt intryck är att det svåra lidandet inte existerar.
    tror inte heller något sådant lidande finns.

dock tycker jag det är helt fel att jämställa människor som har sex med någon som är yngre, kanske tom utger sig för att vara äldre, säger att han/hon vill med de som jag verkligen anser vara våldtäktsmän eller sexuella utnyttjare eller för den delen pedofiler.
  • Badgirl

När är man i så fall pedofil, vart går gränsen?

• kaji78
    alexma skrev 2009-06-08 15:40:12 följande:
    Blir det inte lite godtyckligt och problematiskt?Ska domstol bedöma sexuell mognad? Vad kommer de gå efter då?
    naturligtvis skulle det vara svårare men mer rättvist anser jag.

samma problem finns väl fö när det gäller vissa typer av psykiska funktionshinder eller sjukdomar, eller när det är fråga om alkohol, droger, sovande personer ody?
  • WhiteAngels
    Badgirl skrev 2009-06-08 15:48:34 följande:
    När är man i så fall pedofil, vart går gränsen?
    En person är en pedofil om

personen under minst sex månader har återkommande kraftigt sexuellt upphetsande fantasier, drifter, eller beteenden, rörande ett eller flera förpubertala barn (i allmänhet barn som är 13 år eller yngre),
    personen har utlevt dessa drifter eller de sexuella drifterna eller fantasierna har märkbart plågat personen eller har gett honom eller henne sociala svårigheter samt
    personen är åtminstone 16 år gammal, och minst fem år äldre än det eller de barn som åsyftas i det första kriteriet.
    Detta skall enligt DSM-IV-TR förstås som att pedofili innebär att en vuxen människa attraheras av, eller är involverad i sexuell aktivitet med, barn som inte kommit in i puberteten. En person som själv är adolescent anses vara pedofil om barnet han eller hon attraheras av eller har intimumgänge med, är minst fem år yngre än personen själv. Jämnåriga ungdomar som attraheras av, eller har intimt umgänge med, varandra, är sålunda inte pedofiler.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?