• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Plutteli
    mandrea skrev 2009-06-08 16:38:04 följande:
    För att det inte fanns några som helst goda skäl att avstå från den njutningen? Att vänta med sex är väl mest något religiösa plågar sig med. Och var tycker du förresten vi borde dragit gränsen rent fysiskt?
    Det kan jag inte svara på. Jag bara säger ur ren lagligt perspektiv nu. Och jag är inte det minsta religiös men kan vänta med sex ändå (eller ja, väntade, nu är ju situationen en annan)

Som sagt, jag har också varit i en sådan sits (nästan iaf, jag var 16, han 27) så jag är inte helt väck liksom. Och ja, vi hade sex. Något jag dock ångrar i dag, men jag vet då iaf min bakgrund till varför det blev som det blev. Sen är det ju olika från person till person. Men jag tycker dock ändå att om man verkligen är kära och vill vara tillsammans så kan man också vänta tills det är lagligt, det gäller väll allt annat i samhället?
  • mandrea
    Plutteli skrev 2009-06-08 16:41:44 följande:
    Det kan jag inte svara på. Jag bara säger ur ren lagligt perspektiv nu. Och jag är inte det minsta religiös men kan vänta med sex ändå (eller ja, väntade, nu är ju situationen en annan)Som sagt, jag har också varit i en sådan sits (nästan iaf, jag var 16, han 27) så jag är inte helt väck liksom. Och ja, vi hade sex. Något jag dock ångrar i dag, men jag vet då iaf min bakgrund till varför det blev som det blev. Sen är det ju olika från person till person. Men jag tycker dock ändå att om man verkligen är kära och vill vara tillsammans så kan man också vänta tills det är lagligt, det gäller väll allt annat i samhället?
    Sexualdriften är givetvis inget man MÅSTE leva ut. Men du förstår säkert hur orimligt det kändes för oss att vänta med något njutbart som inte skadar någon. Jag vänder mig mest emot att brottet våldtäkt blir meningslöst när det tillämpas på detta sätt. Varje rationellt tänkande människa inser ju skillnaden mellan en sexuellt utnyttjad/våldtagen individ och någon som frivilligt har sex. Att jag och andra som har eller har haft sex med samtyckande jämställs med sexualbrottslingar känns ganska smaklöst.
  • k girl
    Miss Maya skrev 2009-06-08 15:57:33 följande:
    Det beror ju på hur man definierar våldtäkt, inte sant?
    Och enligt lagen finns det flera olika definitioner av våldtäkt, varav denna är en av dem. Så i "praktiken" är det visst våldtäkt. Att du sen inte håller med om det är en annan sak.
  • Gotlandstösen

våldtäkt är när någon blir tvingad till att ha sex. om tjejen är med på det så är det ingen våldtäkt. jag var 16 när jag hade sex med en kille som var 26..jag ser inte de som våldtäkt på något sätt

• k girl
    mandrea skrev 2009-06-08 16:59:03 följande:
    Jag vänder mig mest emot att brottet våldtäkt blir meningslöst när det tillämpas på detta sätt. Varje rationellt tänkande människa inser ju skillnaden mellan en sexuellt utnyttjad/våldtagen individ och någon som frivilligt har sex. Att jag och andra som har eller har haft sex med samtyckande jämställs med sexualbrottslingar känns ganska smaklöst.
    Varför skulle det bli "meningslöst" när det tillämpas på detta sätt? Att lagstiftningen skärps - vilket den har gjort, för att även gälla till exempel medvetslösa eller sovande personer för att nämna ett exempel - innebär ju inte att begreppet urvattnas. USA har till exempel begreppet "statutory rape" som är i princip samma sak som detta. Det är också en annan brottsrubricering. Och visst - varje rationellt tänkande människa kan se skillnaden mellan en sexuellt utnyttjad eller våldtagen individ med någon som frivilligt har sex. Samtidigt ställs vi inför frågan - och den har jag ställt tidigare i tråden utan att få svar - hur man ska veta att 13-14-åringen ifråga är redo att ha sex med en 15 år äldre man/kvinna? Det åligger ju faktiskt den vuxne att göra den bedömningen. Likaledes är ju begreppet "samtycke" rätt luddig när det gäller barn. För barn handlar det om, även om det finns undantag.
  • k girl
    Gotlandstösen skrev 2009-06-08 18:09:11 följande:
    våldtäkt är när någon blir tvingad till att ha sex. om tjejen är med på det så är det ingen våldtäkt. jag var 16 när jag hade sex med en kille som var 26..jag ser inte de som våldtäkt på något sätt
    Skillnaden (i lagen) är den att du var lovlig, det är inte en fjortonåring.
  • mandrea
    k girl skrev 2009-06-08 18:15:48 följande:
    Samtidigt ställs vi inför frågan - och den har jag ställt tidigare i tråden utan att få svar - hur man ska veta att 13-14-åringen ifråga är redo att ha sex med en 15 år äldre man/kvinna? Det åligger ju faktiskt den vuxne att göra den bedömningen. Likaledes är ju begreppet "samtycke" rätt luddig när det gäller barn. För barn handlar det om, även om det finns undantag.
    Jag tror att grundinställningen till sex är avgörande för hur man ställer sig i denna fråga. Med en negativ sexualsyn är det lättare att se brottsoffer där några sådana inte finns. Att könsmogna däggdjur ägnar sig åt sexuella aktiviteter är egentligen både naturligt och okomplicerat. Angående din fråga - Det mest rimliga är väl att fråga vederbörande, en tonåring är förmögen att redogöra för sin egen vilja. Vidare frågar jag mig varför fokus är på medelålders män kontra trettonåriga tjejer. Problemet är väl snarare att den större gruppen normala killar i tjugoårsåldern med yngre flickvänner/sexualpartners med denna lag blir sexualbrottslingar.
  • mandrea
    k girl skrev 2009-06-08 18:16:37 följande:
    Skillnaden (i lagen) är den att du var lovlig, det är inte en fjortonåring.
    Fast detta är ju en etisk diskussion, lagar är inte nödvändigtvis baserade på god etik. Det är ju absurt att anse att "Gotlandstösen" oproblematiskt hade sex 16 år gammal medans en fjortonårig tjej per automatik blir våldtagen. Skillnaden mellan vad som är legalt och vad som är ett _grovt brott_ är på tok för stor!
  • k girl
    Jag tror att grundinställningen till sex är avgörande för hur man ställer sig i denna fråga. Med en negativ sexualsyn är det lättare att se brottsoffer där några sådana inte finns. Att könsmogna däggdjur ägnar sig åt sexuella aktiviteter är egentligen både naturligt och okomplicerat. Angående din fråga - Det mest rimliga är väl att fråga vederbörande, en tonåring är förmögen att redogöra för sin egen vilja. Vidare frågar jag mig varför fokus är på medelålders män kontra trettonåriga tjejer. Problemet är väl snarare att den större gruppen normala killar i tjugoårsåldern med yngre flickvänner/sexualpartners med denna lag blir sexualbrottslingar.
    Jag tycker inte att den här frågan har med "negativ sexualsyn" att göra i överhuvudtaget. Att vilja skydda barn från övergrepp handlar inte om någon "negativ sexualsyn". Som jag tidigare har påpekat i tråden är de allra flesta västerländska länder överens om en gräns som går vid 14-16 års ålder, baserat på den generella tonåringens mentala och fysiska utveckling. Att man blir könsmogen är en sak. Att vara mentalt redo är en annan. Bara de senaste hundra åren har puberteten inträtt allt tidigare och tidigare. Det innebär inte att man blir vuxen tidigare. En människa är inte "bara" ett däggdjur, utan har även psyke och känslor. Sexualitet är inte bara att knulla.

Jag tror också att du gör det förbannat mycket enklare än vad det är när du säger att "en tonåring är förmögen att redogöra för sin egen vilja". Om det vore så enkelt som du vill göra gällande skulle det heller inte existera grupptryck, eller att folk upplever att de gör saker de inte vill. Det är tillräckligt svårt att stå emot en jämnårig (och nej, nu tänker jag inte på sex, utan på exempelvis alkohol, droger mm); vad händer när man ställs inför en situation med någon som är så betydligt äldre?

"Vidare frågar jag mig varför fokus är på medelålders män kontra trettonåriga tjejer."

Nu vet jag väl inte om jag skulle definiera en trettioåring som en medelålders man, men för att svara på din fråga - tror jag - att fokus ligger på det därför att:
    1. Det är vanligare förekommande. Sedan är debatten visserligen präglad av könsroller, men det ÄR ovanligare att äldre kvinnor dras till pubertala pojkar.
    2. Därför att lagen är skriven som det är inte för att kriminalisera "normala killar i tjugoårsåldern med yngre flickvänner", utan för att skydda de flickor och pojkar som far illa av sexuella relationer med äldre, för att skydda de barn som inte är mogna att ta sådana beslut för sig själva, och för att skydda de barn som inte klarar av att säga nej för att de till exempel befinner sig i en beroendeposition (och generellt kan man också säga att en stor åldersskillnad är tillräckligt för att utgöra makt- och beroendeposition).

Att ta bort lagen för att en fjortis ska kunna ligga med sin åtta år äldre kille (eller för den delen att någon känner sig utpekad som sexualbrottsling trots att han/hon inte upplever sig som det) vore riktigt illa. Att kritisera lagen för att man upplever sig själv som "utpekad som sexualbrottsling" är bara löjligt och ogenomtänkt. Det lidande det skulle innebära kan inte jämföras med det "lidande" man utsätts för av att inte kunna ligga med sin yngre pojk- eller flickvän. Inte heller kommer kritiken mot lagen från tonåringarnas håll... utan från de människor som har intressen av att ligga med tonåringar. Googla på "hebefili" och du kommer att få ett par goda exempel på det.

Utöver det görs det faktiskt vissa undantag i lagen, vilket du kanske har missat.
  • k girl
    Fast detta är ju en etisk diskussion, lagar är inte nödvändigtvis baserade på god etik. Det är ju absurt att anse att "Gotlandstösen" oproblematiskt hade sex 16 år gammal medans en fjortonårig tjej per automatik blir våldtagen. Skillnaden mellan vad som är legalt och vad som är ett _grovt brott_ är på tok för stor!
    Det handlar ju om vad folk läser in i våldtäktsbegreppet och knappast någonting annat. Och självklart är det inte oproblematiskt per automatik för att man är över 15 och problematiskt när man är över 15.

Återigen: det rör sig om två olika brottsrubriceringar. Och syftet är inte att kriminalisera killar eller tjejer som har sex med sin yngre flick- eller pojkvän, utan att skydda de som far illa. Jag har tagit upp tågexemplet tidigare i tråden, två män i femtioårsåldern turades om att ha sex med en fjortonårig flicka. De hävdar att hon var med på det, hon säger att hon var så rädd att hon inte vågade skrika. I ett vanligt våldtäktsmål skulle ord stå mot ord och bevisningen varit så tunn att man inte skulle ha kunnat göra någonting. Nu blev de båda dömda, den ena för att ha haft samlag med henne och den andra för sådana sexuella handlingar som inte är jämförbara med samlag.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?