Myrtille skrev 2009-06-09 12:48:04 följande:
Så alla ni som tycker att man måste skrika och sprattla för att kunna bli våldtagen, ni menar att man omöjligt kan våldta någon som är totalförlamad? Om man kräver att offret har en viss kapacitet för att brottet skall kunna ses som grovt så innebär det ju i praktiken att förlamade, drogade, mentalt handikappade och spädbarn får en automatiskt lägre skyddsgrad JUST FÖR ATT DE INTE KAN VÄRJA SIG.Under åttiotalet pågick en debatt om det oetiska i en sådan lagstiftning. Nu när lagen äntligen har skärpts, så poppar ni upp ur marken och tycker att det är ett problem att kåta trettonåringar inte får bonka vuxna.Man tar sig för pannan.
det handlar väl om vad man anser olika människor vara kapabla att fatta beslut om själva. inte om graden av våld/motstånd?
jag anser att det är grovt att utnyttja någon som inte förstår vad som händer, är kapabel att säga nej eller försvara sig. då får det gärna dömas som våldtäkt oavsett graden av våld/hot om våld som använts, tex när det gäller småbarn, senildementa, totalförlamade, medvetslösa eller vad man nu kan tänka sig. men jag anser inte att en normal tonåring är hjälplös på det sätt som de andra uppräknade är utan att de ärfullt kapabla att ge/inte ge samtycke.
eftersom jag inte tycker att det är fel att ha sex med någon som är kapabel att ge sitt samtycke och samtycker, oavsett ålder o kön på de inblandade så tycker jag fäljdaktligen inte det borde betraktas som varken våldtäkt el sexuellt utnyttjande när någon har sex med en tonåring som själv vill.