Inlägg från: kaji78 |Visa alla inlägg
  • kaji78

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

nej, anser inte att det är våldtäkt om hon är med på det, möjligtvis sexuellt utnyttjande men är ytterst tveksam till det också.

• kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 14:36:16 följande:
    Ett parallellexempel:Ett barn har fått ett dyrbart halsband i doppresent. När barnet är fem år kommer en vuxen och dealr till sig ett byte; barnet får en smaskig hallonbåt och den vuxna får guldsmycket.Är detta ok bara för att barnet "är med på det"? Eller kan man tycka att barnet inte är i position att fatta ett väl grundat beslut?
    naturligtvis kan man tycka att barn inte har förmågan att fatta alla typer av beslut. det utgår jag ifrån att de flesta tycker. dock tror jag det varierar vid vilka åldrar man tycker att barn/ungdomar är redo att fatta olika beslut.
  • kaji78
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 14:36:27 följande:
    Jag tycker det är så roligt att läsa i denna tråd om hur män som t.ex min sambo ( och pappan till min son) var en pedofil som blev förälskad i mig
    otroligt underhållande.

min käre make är nog också peddo eftersom jag bara var 14 när vi blev kära i varandra. att jag ljög som en häst travade om min ålder och ville åtskilligt mer än han förändrar naturligtvis inget;)
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:06:47 följande:
    Och eftersom lagstiftning nu ser ut som den gör så väljer vi att köra över en del "mogna" 13-åringar för att skydda andra, mindre "mogna" 13-åringar. Vi har bedömt att det är värre om en massa 13-åringar utnyttjas än om andra 13-åringa får vänta lite innan de har sex med vuxna människor.För mig är det uppenbart att det finns många 18-åringar som inte klarar gränssättning och som tillåter saker de mår dåligt av. Jag har svårt att se att tragedierna inte skulle bli fler om man ansågs vara lovligt vilt vid 13. Eller varför inte åtta års ålder? Det finns välkända exempel på "mogna" åttaåringar som haft "frivilliga" sexuella relationer med vuxna.
    så du tycker att man ska höja gränsen till 18 år då för säkerhets skull? eller kanske 20 eller 25 för att vara på den säkra sidan?

jag tycker det är stor skillnad på en 8-åring och en 13-14 åring, har träffat få 13-14 åringar som inte är kapabla att avgöra om de vill ha sex eller inte men ingen 8-åring som är det. dessutom är de flesta 13-14 åringar könsmogna medan ytterst få 8-åringar är det. våldtäkt tycker jag fö ska vara förbjudet oavsett ålder.
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:10:14 följande:
    Jag tycker det är fånigt att sitta och raljera över att ni minsann var sååååå unga när ni blev stadgade och att det minsann inte varit något som helst problem.Det förstår väl vem som helst att det _kan_ bli bra ändå? Frågan är om allt som _kan_ gå bra skall vara lagligt?Att skjuta skarpt in i en folkmassa?Att lägga knark i främmande människors drinkar?Att fota nakna barn och lägga upp på nätet?Självklart inte.
    nej allt som kan gå bra ska inte vara lagligt men alla behöver inte nödvändigtvis tycka att gränsen ska gå på samma ställe som du tycker eller där den svenska lagen idag är satt.
  • kaji78
    alexma skrev 2009-06-08 15:30:04 följande:
    Jag håller med dig om det finns dem som ser betydligt äldre ut och som faktiskt kan vara mogna för sin ålder.Men jag tror att lagstiftningen är riktig för att skydda dem som inte är det...Har själv en tjej i släkten som är 13,och skulle aldrig kunna tänka mig att hon är mogen för den typen av förhållande med en 25-åring.
    fast det är ju skillnad på våldtäkt och sexuellt utnyttjande

jag tycker nog att att det borde klassas som våldtäkt per automatik bara när det verkligen gäller barn, inte tonåringar som är mer eller mindre mogna. sexuellt utnyttjande om det gäller en uppenbart omogen tonåring som själv är med på det och helt ok om det är en tonåring som är mogen och med på det.
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:31:34 följande:
    Givetvis inte.Om man ser att det finns ett stort lidande i de breda folklagren där trettonåringar inte får ligga med vuxna män så kan man förstås ta upp en politisk debatt om saken. Mitt intryck är att det svåra lidandet inte existerar.
    tror inte heller något sådant lidande finns.

dock tycker jag det är helt fel att jämställa människor som har sex med någon som är yngre, kanske tom utger sig för att vara äldre, säger att han/hon vill med de som jag verkligen anser vara våldtäktsmän eller sexuella utnyttjare eller för den delen pedofiler.
  • kaji78
    alexma skrev 2009-06-08 15:40:12 följande:
    Blir det inte lite godtyckligt och problematiskt?Ska domstol bedöma sexuell mognad? Vad kommer de gå efter då?
    naturligtvis skulle det vara svårare men mer rättvist anser jag.

samma problem finns väl fö när det gäller vissa typer av psykiska funktionshinder eller sjukdomar, eller när det är fråga om alkohol, droger, sovande personer ody?
  • kaji78
    mandrea skrev 2009-06-08 16:06:40 följande:
    Jag glömmer ibland att jag själv gjort mig skyldig till våldtäkt (med nuvarande lagstiftning) och sexuellt utnyttjande. Träffade min fem år yngre man när han var 14. Har annars ingen pedofil/hebefil läggning, det var och är fråga om kärlek. Konstigt nog verkar många anse det vara mer moraliskt förkastligt om tjejen är yngre än killen, ts frågeställning är ju ett utmärkt exempel.
    oj hjälp, när jag läser ditt inlägg så inser jag att även jag gjort mig skyldig till våldtäkt, när jag var 16 hade jag ihop det en natt med en gosse som svor på att han också var 16 men senare kom det fram att han bara var 14...undrar om jag hamnar i fängelse nu eller om det kanske är preskriberat.
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-09 12:48:04 följande:
    Så alla ni som tycker att man måste skrika och sprattla för att kunna bli våldtagen, ni menar att man omöjligt kan våldta någon som är totalförlamad? Om man kräver att offret har en viss kapacitet för att brottet skall kunna ses som grovt så innebär det ju i praktiken att förlamade, drogade, mentalt handikappade och spädbarn får en automatiskt lägre skyddsgrad JUST FÖR ATT DE INTE KAN VÄRJA SIG.Under åttiotalet pågick en debatt om det oetiska i en sådan lagstiftning. Nu när lagen äntligen har skärpts, så poppar ni upp ur marken och tycker att det är ett problem att kåta trettonåringar inte får bonka vuxna.Man tar sig för pannan.
    det handlar väl om vad man anser olika människor vara kapabla att fatta beslut om själva. inte om graden av våld/motstånd?

jag anser att det är grovt att utnyttja någon som inte förstår vad som händer, är kapabel att säga nej eller försvara sig. då får det gärna dömas som våldtäkt oavsett graden av våld/hot om våld som använts, tex när det gäller småbarn, senildementa, totalförlamade, medvetslösa eller vad man nu kan tänka sig. men jag anser inte att en normal tonåring är hjälplös på det sätt som de andra uppräknade är utan att de ärfullt kapabla att ge/inte ge samtycke.

eftersom jag inte tycker att det är fel att ha sex med någon som är kapabel att ge sitt samtycke och samtycker, oavsett ålder o kön på de inblandade så tycker jag fäljdaktligen inte det borde betraktas som varken våldtäkt el sexuellt utnyttjande när någon har sex med en tonåring som själv vill.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?