Inlägg från: Myrtille |Visa alla inlägg
  • Myrtille

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-08 10:58:09 följande:

Eh, det skulle jag inte hålla med om. Har hört om just sådana fall där 13-bastaren just fick en skitbra start i kärleks- och sexlivet. Så att utgå från saker tycker jag är litet farligt.Med det inte sagt att jag skulle rekommendera att handla därefter iofs...
    Problemet är väl om man anser att 13-åringen inte är gammal nog att KUNNA samtycka. Det är inte givet att man måste må dåligt av tidig sexdebut, men det osäkra läget gör att det är olagligt.
    Rent teoretiskt kan man ju kidnappa någon och tvångsgifta sig med denna och det slutar ändå lyckligt. Det kan knappast vara ett argument för legalisering av kidnappning och tvångsgifte.
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 14:27:54 följande:
    nej, anser inte att det är våldtäkt om hon är med på det, möjligtvis sexuellt utnyttjande men är ytterst tveksam till det också.
    Ett parallellexempel:
    Ett barn har fått ett dyrbart halsband i doppresent. När barnet är fem år kommer en vuxen och dealr till sig ett byte; barnet får en smaskig hallonbåt och den vuxna får guldsmycket.
    Är detta ok bara för att barnet "är med på det"? Eller kan man tycka att barnet inte är i position att fatta ett väl grundat beslut?
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 14:56:56 följande:
    naturligtvis kan man tycka att barn inte har förmågan att fatta alla typer av beslut. det utgår jag ifrån att de flesta tycker. dock tror jag det varierar vid vilka åldrar man tycker att barn/ungdomar är redo att fatta olika beslut.
    Och eftersom lagstiftning nu ser ut som den gör så väljer vi att köra över en del "mogna" 13-åringar för att skydda andra, mindre "mogna" 13-åringar. Vi har bedömt att det är värre om en massa 13-åringar utnyttjas än om andra 13-åringa får vänta lite innan de har sex med vuxna människor.
    För mig är det uppenbart att det finns många 18-åringar som inte klarar gränssättning och som tillåter saker de mår dåligt av. Jag har svårt att se att tragedierna inte skulle bli fler om man ansågs vara lovligt vilt vid 13. Eller varför inte åtta års ålder? Det finns välkända exempel på "mogna" åttaåringar som haft "frivilliga" sexuella relationer med vuxna.
  • Myrtille
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:07:06 följande:
    Nej det är ju klart. Usch vilka hemska karlar vi har.
    Jag tycker det är fånigt att sitta och raljera över att ni minsann var sååååå unga när ni blev stadgade och att det minsann inte varit något som helst problem.
    Det förstår väl vem som helst att det _kan_ bli bra ändå? Frågan är om allt som _kan_ gå bra skall vara lagligt?

Att skjuta skarpt in i en folkmassa?
    Att lägga knark i främmande människors drinkar?
    Att fota nakna barn och lägga upp på nätet?

Självklart inte.
  • Myrtille

Miss Maya skrev 2009-06-08 15:23:21 följande:

Men hur kan du jämföra en 5-åring med t.ex. en 14-åring? Jag blir alldeles förundrad.
    Ah, Familjeliv i ett nötskal!
    För att ILLUSTRERA vad frågan egentligen gäller ger jag ett parallellt exempel som är något tillspetsat. Det handlar om att tydliggöra en princip, men det blev visst för mycket för dig att se att ett logiskt resonemang kan följa samma mönster med olika givna ingående delar.
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 15:23:55 följande:
    så du tycker att man ska höja gränsen till 18 år då för säkerhets skull? eller kanske 20 eller 25 för att vara på den säkra sidan?jag tycker det är stor skillnad på en 8-åring och en 13-14 åring, har träffat få 13-14 åringar som inte är kapabla att avgöra om de vill ha sex eller inte men ingen 8-åring som är det. dessutom är de flesta 13-14 åringar könsmogna medan ytterst få 8-åringar är det. våldtäkt tycker jag fö ska vara förbjudet oavsett ålder.
    Jag, precis som du, vet att det här med åldersgränser är en glidande skala. Jag skulle inte bli upprörd om röstningsgränsen höjdes till 20 eller 21 år. Jag skulle inte bli upprörd om det var 25 års åldersgräns på att medverka i porrfilm. Jag är inte heller upprörd över dagens lagstiftning.
    Jag försöker bara förklara varför det ser ut som det gör nu, och hur tankarna har gått.
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 15:27:38 följande:
    nej allt som kan gå bra ska inte vara lagligt men alla behöver inte nödvändigtvis tycka att gränsen ska gå på samma ställe som du tycker eller där den svenska lagen idag är satt.
    Givetvis inte.
    Om man ser att det finns ett stort lidande i de breda folklagren där trettonåringar inte får ligga med vuxna män så kan man förstås ta upp en politisk debatt om saken. Mitt intryck är att det svåra lidandet inte existerar.
  • Myrtille
    mandrea skrev 2009-06-08 21:55:18 följande:
    Visst, att man är fysiologiskt mogen för sex innebär inte att man är mentalt redo. Men vem är mer förmögen än individen att fatta ett sådant beslut? Västerländsk lagstiftning bygger fortfarande i hög utsträckning på judeokristna värderingar. "Sex är fel och fult tills motsatsen bevisas-tänket" är knappast frikopplat från föreställningar om synd och skam.
    Jag tycker att det är fånigt att försöka göra det till en fråga om sexualfientlighet, när samma resonemang gäller en massa andra saker.
    Hur gammal bör du vara innan du får tatuera dig? Innan du får donera din ena njure? Innan du får sterilisera dig?
    Tycker du att "individen" oavsett ålder skall besluta där också?
    Grejen med en åldersgräns för sexualdebut är att du får _vänta_ tills du har hunnit bli gammal nog att ha en smula egen vilja.
  • Myrtille
    mandrea skrev 2009-06-08 22:47:38 följande:
    Men _varför_ skall man vänta om man är kåt och verkligen vill ha sex? Personligen skulle jag anse det vara integritetskränkande om mina föräldrar hade synpunkter på mitt sexualliv. Nä, låt ungdomen bejaka sin sexualitet för böveln! Livet är för kort för att ta hänsyn till glädjedödande moralister.
    Problemet när man resonerar som du, är att man ser till sin egen upplevelse och gör sig till mall för alla andra människor.
    Att "verkligen vilja" något är ett luddigt begrepp som inte på något sätt kan frikopplas från påverkan utifrån. Och barn är _vana_ vid att inte ha rätt att bestämma över sig själva. En trettonåring blir styrd i fråga om mat, studier, läggtider, vem man umgås med, hur ens rum är möblerat...you name it. Vad får dig att tro att trettonåringen plötsligt är otroligt medveten om sina rättigheter och kapabel att skydda sig från övertramp just när det gäller sex? Man har precis börjat öva sig på att vara en egen individ.
  • Myrtille
    Flickan hävdar själv att hon inte samtyckte till sex! Det är väl fruktansvärt att offrets ålder skall ha relevans när det gäller våldtäktsmål. Det förefaller inte vara sannolikt att en tjej i övre tonåren har frivilligt sex med två främmande äldre herrar heller.
    Nu är du där igen, och gör din personliga upplevelse till facit.
  • Myrtille

Så alla ni som tycker att man måste skrika och sprattla för att kunna bli våldtagen, ni menar att man omöjligt kan våldta någon som är totalförlamad? Om man kräver att offret har en viss kapacitet för att brottet skall kunna ses som grovt så innebär det ju i praktiken att förlamade, drogade, mentalt handikappade och spädbarn får en automatiskt lägre skyddsgrad JUST FÖR ATT DE INTE KAN VÄRJA SIG.
    Under åttiotalet pågick en debatt om det oetiska i en sådan lagstiftning. Nu när lagen äntligen har skärpts, så poppar ni upp ur marken och tycker att det är ett problem att kåta trettonåringar inte får bonka vuxna.
    Man tar sig för pannan.

• Myrtille

miss nöjd skrev 2009-06-09 15:22:41 följande:

SNÄLLA- Kan inte ngn göra en omröstning om det motsatta? att 25åringen är en Kvinna och pojken 14 år! skulle vara intressant
    jag tror att det ses som mer tabu, faktiskt.
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-18 11:48:10 följande:
    Miss Obsessive skrev 2009-06-18 11:12:07 följande:
    det är din åsikt inte min.jag tror att det finns 13-åringar som är redo att ha sexuella relationer och 13-åringar som inte är det. oavsett vilket tror jag att de är kapabla att själva avgöra detta och agera därefter.kanske frågar du efter ålder det första du gör när du är intresserad av någon. andra gör det inte utan tycker att det finns andra saker som är mer relevanta, jag tycker inte att det är något sjukt med det. om man då blir intresserad av någon och sedan får veta att den personen är för ung enligt dig, ska man då sluta vara intresserad eller? det tycker inte jag. tycker personkemi är betydligt viktigare än ålder.
    Så om trettonåringar är så kapabla kanske de bör få arbeta i porrbranchen också?
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-18 12:00:08 följande:
    tror inte att jag tycker dettycker att porr, som jag likställer med sexhandel, är ytterst tvivelaktigt oavsett ålder på de inblandade. det beror på att det behövs pengar för att överleva. om sex är ett sätt att få pengar kan det hända att människor som saknar andra möjligheter att få pengar måste ha sex för att få pengar och det tycker jag inte är så bra.
    Men i ett läge där det faktiskt är lagligt att vara porrskådis, så gör du ingen skillnad på en trettonåring och en trettioåring?
  • Myrtille

Angel 1982 skrev 2009-06-18 12:11:55 följande:

Röstade på Annat. för det är en svår fråga.Om tjejen är med på det, och verkligen vill det så är det ju egentligen inte våldtäkt.Men lagen säger att man inte får ha sex med en person under 15 år om man själv är över 15.Men hur är en 25 årig kille funtad om den har sex med en 13-14 årig tjej?En normal kille i den åldern skulle inte ha sex med en så pass ung tjej, det är ju ett barn.Fast tjejen kan ha ljugit om sin ålder också. Hon kan ha sagt att hon är 17 tex.Ska killen dömas för våldtäkt då med?
    Det krävs uppsåt för att du skall kunna dömas.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?