• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • Anonym

förstår att du fick förfalska dina betyg...du verkar inte för smart

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 18:19:21 följande:

Anonym (juristen) skrev 2009-04-17 17:38:32 följande: jag tror med på vad domstolen säger än vad en på FL säger.
  • Anonym (fd handläggare)

Även om du drar tillbaka din anmälan tror jag inte att du kan få bort det förfalskade betyget ur systemet. Du kan få tillbaka själva papperskopian du skickade in, men eftersom handlingen är inskickad till en myndighet behålls en kopia. Jag tror inte att du kan komma runt det. Dessutom scannas betyget in så att alla högskolor och universitet i Sverige kan se det. Om det upptäcks att betyget är falskt (vilket är troligt) görs en anteckning på dig som person i systemet och alla som jobbar med ansökningar kan se det om de går in och tittar på ditt personnummer. Inte så roligt...

Vad det gäller polisen så har jag i mitt arbete (inte på VHS men på en högskola innan VHS tog över betygsgranskningen) anmält ett tiotal förfalskningar. Samtliga ärenden las ner. Jag hoppas att det är tuffare nu.

• enny signatur
    Anonym skrev 2009-04-17 16:20:53 följande:
    Hoppas verkligen att du åker fast, vore alldeles underbart. Är man så jävla korkad att man inte kommer in på den utbildning man vill genom att man plugga sig till det så förtjänar man inget annat. Kanske man ska kontakta VHS och meddela att de ska kolla extra noga både detta år på ansökningar inom landet och tydligen även för fem år sedan. Lata människor. Lägg er energi på att plugga istället för att göra förfalskningar.
    Så man förtjänar inget annat för att man inte kom in? trevlig syn

Nixx: att inte få de betyg som behövs innebär ju knappast att man är lat...

TS: vad skrev du i mailet?
    Förfalskade betyg... ja ibland upptäcks dom uppenbarligen, men vilka som går igenom är svårare att säga... man registrerar ju knappast "fejakt betyg" någonstans.
    Jag hade inte velat ha ett falskt betyg inregistrerat, även om du klarar dig nu så hade jag oroat mig sen... Har du fått något svar från dom?
    Jag hade ringt och dragit tillbaka anmälan med, i värsta fall helt kasst varit ärlig (även med uppsåtet) för att slippa senare trubbel.
  • Anonym
    enny signatur skrev 2009-04-17 18:56:33 följande:
    Så man förtjänar inget annat för att man inte kom in? trevlig synNixx: att inte få de betyg som behövs innebär ju knappast att man är lat...TS: vad skrev du i mailet?Förfalskade betyg... ja ibland upptäcks dom uppenbarligen, men vilka som går igenom är svårare att säga... man registrerar ju knappast "fejakt betyg" någonstans. Jag hade inte velat ha ett falskt betyg inregistrerat, även om du klarar dig nu så hade jag oroat mig sen... Har du fått något svar från dom?Jag hade ringt och dragit tillbaka anmälan med, i värsta fall helt kasst varit ärlig (även med uppsåtet) för att slippa senare trubbel.
    Nej man förtjänar inget annat för att man förfalskar betyg inte för att man inte kom in. Förstår att det är den första meningen du reagrear på men det är i övrigt väldigt tydligt att jag anser att det är fusket som gör att man är korkad å inte att man inte kommit in.
  • Nixx
    enny signatur skrev 2009-04-17 18:56:33 följande:
    Så man förtjänar inget annat för att man inte kom in? trevlig syn Nixx: att inte få de betyg som behövs innebär ju knappast att man är lat... TS: vad skrev du i mailet? Förfalskade betyg... ja ibland upptäcks dom uppenbarligen, men vilka som går igenom är svårare att säga... man registrerar ju knappast "fejakt betyg" någonstans. Jag hade inte velat ha ett falskt betyg inregistrerat, även om du klarar dig nu så hade jag oroat mig sen... Har du fått något svar från dom? Jag hade ringt och dragit tillbaka anmälan med, i värsta fall helt kasst varit ärlig (även med uppsåtet) för att slippa senare trubbel.
    Nej givetvis inte, men att förfalska betygen istället för att läsa upp dem är ganska slött.
  • Anonym (gjort det)
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 18:26:39 följande:
    Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 18:19:21 följande: Visa mig den domstol som säger emot mig! Den som gör det behöver nog gå om juristutbildningen...
    du fick länken
  • Anonym
    Severus skrev 2009-04-17 18:07:15 följande:
    Har man inte betyg som är bra nog, ska man inte in på utbildningen heller.Då får man först bevisa att man har läshuvud och läsa upp betygenOch ursäkter som att man inte fixar det, orkar inte, har barn, jobb och annat skit funkar inte.Med den osmarta inställningen har man inget på högskolan att göra heller.
    Gymnasiebetygen har dock inte så mycket med smarthet att göra. Jag har höga betyg och gled igenom gymnasiet på ett bananskal pga att jag tog lärarna på rätt sätt. Hade lätt att lära, läste bara igenom en bok, skrev provet och dagen efter var allt borta igen. Det jag tyckte var viktigt lärde jag mig naturligtvis, men det är inte mycket..

Gymnasiebetygen säger ingenting om hur man klarar av en högskoleutbildning.
  • Anonym (juristen)

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 19:13:23 följande:

du fick länken
    och där står en förenklad "förkortad version", dvs inte vad som står i lagboken. En enkel info för att även icke jurister skall förstå. "timberhochmandy" gav en mer tydlig helhetsbeskrivning av vad som ligger bakom att man döms till vilkorlig dom. Det står ingen förklaring i den länken du gett. Vi får helt enkelt nöja oss med att du vill ha kort info och inte förstå bakgrunden som vi fösöker förklara för dig!
  • chally

Har du fått något svar på mailet än ts?

• timberhochmandie

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 19:13:23 följande:

du fick länken
    Den länken hänvisar ju bara till en sida som förklarar EFFEKTEN av en villkorlig dom, inte hur den kommer till stånd. Jag har citerat lagtext som anger vad som krävs för att villkorlig dom alls ska kunna utdömas.
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?