• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • Anonym

det där vänder jag som gymnasielärare emot.
    tråkigt att du känner dig felbehandlad. eller är det skönt att ha nåt att skylla på att betygen inte blev så höga?

MatsAtari skrev 2009-04-17 21:06:25 följande:
    LOL, duktigt kämpande??? Sedan när skulle betygen ha börjat visa det man presterade i skolan? Lärarna går väl max 50% på det man skrev på proven och kör på "det man gör på lektionerna" i alltför stor grad. Vill du veta en annan hemlighet? Tjejer har i alla tider fått högre betyg i skolan än killarna trots att resultaten på proven inte är bättre:) Rättvisa betyg? Ja, tjaba
  • stresss
    MatsAtari skrev 2009-04-17 21:06:25 följande:
    LOL, duktigt kämpande???Sedan när skulle betygen ha börjat visa det man presterade i skolan?Lärarna går väl max 50% på det man skrev på proven och kör på "det man gör på lektionerna" i alltför stor grad.Vill du veta en annan hemlighet?Tjejer har i alla tider fått högre betyg i skolan än killarna trots att resultaten på proven inte är bättre:)Rättvisa betyg? Ja, tjaba
    Och därför är det ok enligt dig att förfalska betygen?
    Ursäkta, men detta var det dummaste jag har hört på länge!!! Jag tycker också att jag många gånger borde ha fått bättre betyg, men skulle aldrig i livet drömma om att förfalska dom!
  • MatsAtari
    Severus skrev 2009-04-17 18:07:15 följande:
    Har man inte betyg som är bra nog, ska man inte in på utbildningen heller. Då får man först bevisa att man har läshuvud och läsa upp betygen Och ursäkter som att man inte fixar det, orkar inte, har barn, jobb och annat skit funkar inte. Med den osmarta inställningen har man inget på högskolan att göra heller.
    Den där kopplingen stämmer bara till en viss del.
    Oftast är det populariteten och antalet sökande som avgör intagningspoängen.
    Till frisör måste man tex ha fantastiskt bra betyg medan det räcker med att man gick ut skolan med godkänt om man vill bli tex polis (Vilket iofs förklarar en hel del.)
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2009-04-17 21:08:35 följande:
    det där vänder jag som gymnasielärare emot. tråkigt att du känner dig felbehandlad. eller är det skönt att ha nåt att skylla på att betygen inte blev så höga?
    Vaddå vänder dig emot?
    Att tex tjejer får bättre betyg trots att de inte skriver bättre resultat på proven är statistiska fakta.
    Det spelar liksom hur mycket du vänder dig emot det.
    Fakta är fakta...
  • enny signatur

ge mig gärna siffror på att killar skriver bättre på proven..

män kommer i större grad in på sde högsta utbildningarna med... så diskrimineringen lär ju inte vara enkelriktad

• MatsAtari

Sammanfattning
    I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.

Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!

• timberhochmandie
    MatsAtari skrev 2009-04-17 21:42:54 följande:
    SammanfattningI denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!
    Tur att det är gymnasiebetyg och inte grundskolebetyg som behövs för att komma in på högskolan då.
  • MatsAtari
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 21:44:48 följande:
    Tur att det är gymnasiebetyg och inte grundskolebetyg som behövs för att komma in på högskolan då.
    Ge mig gärna lite siffror på att det är just där som mönstret skulle brytas då:)
  • Anonym

jag vänder mig emot att du säger att man särbehandlar tjejer på grund av kön och att betygen sätts godtyckligt.
    men som sagt, du behöver kanske ha den där ursäkten?

MatsAtari skrev 2009-04-17 21:23:35 följande:
    Vaddå vänder dig emot? Att tex tjejer får bättre betyg trots att de inte skriver bättre resultat på proven är statistiska fakta. Det spelar liksom hur mycket du vänder dig emot det. Fakta är fakta...
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?