• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-19 09:33:28 följande:
    Nej, du kanske kan förklara det för mig?Vi läser om en massa saker och ämnen som vi inte har någon praktisk nytta av på något jobb. Men får att få något jobb så måste vi av någon anledning ha läst dessa saker. Hur hänger det ihop?Matte har jag viss nytta av idag, men inte den matten som vi läste i skolan (Den matten man har praktiskt nytta av är väl för lätt antar jag. Det gäller ju att få med svåra ämnen med meningslösa kunskaper så att man kan få utslagsgivande resultat eleverna emellan antar jag.)Idrott, ja (Gick för övrigt mest ut på att spela fotboll varje lektion.) . Det var många som hade bättre betyg än mig i det.Men hur många av dessa utövar någon idrott idag? Typ Nada. noll!Har man då inte lyckats missa något extremt fundament trots höga betyg?
    Du verkar ha missat hela poängen med skolan. Det finns inga meningslösa kunskaper. Man vet aldrig vad man kan få nytta av i livet. När det gäller mitt ämne, svenska, kan man ju hävda att "jag kan redan läsa och skriva, så det vi gör känns helt meningslöst" men när man kommer upp på högstadie- och gymnasienivå är det (förhoppningsvis) inte längre läs- och skrivinlärning man ägnar sig åt. Det vi gör är att utveckla elevernas förmåga att tänka och reflektera över olika företeelser. Och DET, min gode herre, är nåt man har nytta av hela livet!
    Samma med exemplet idrott. Tror du verkligen att syftet med ämnet "Idrott och hälsa" är att odla fram elitidrottare?
    Det känns som om du är rätt stukad av din skoltid och det beklagar jag verkligen, det är tråkigt att du känner dig så felbehandlad, men mycket av det du säger grundar sig i ren okunskap och då blir ditt resonemang rent ut sagt korkat!
  • Anonym
    Knytt1 skrev 2009-04-19 10:11:42 följande:
    Det känns som om du är rätt stukad av din skoltid och det beklagar jag verkligen, det är tråkigt att du känner dig så felbehandlad, men mycket av det du säger grundar sig i ren okunskap och då blir ditt resonemang rent ut sagt korkat!
    Instämmer.
    Brukar ligga något bakom när man totalt förkastar ngt så pass stort som skolväsendet
    Typ eget misslyckande
  • MatsAtari
    sasssyy skrev 2009-04-19 09:48:17 följande:
    Det handlar om att lära känna sin kropp, visa så många olika motionsformer som möjligt, lära elever hur man kan träna, äta och leva för att må så bra som möjligt. En av mina närmaste vänner är idrottslärare och när jag varit med på hennes lektioner så ser jag verkligen vad det går ut på.
    LOL, många olika lektionsformer?
    På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10.

Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
  • Anonym
    MatsAtari skrev 2009-04-19 10:25:43 följande:
    LOL, många olika lektionsformer?På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10.Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
    Pratar vi 80-tal eller hur det ser ut idag??
  • Anonym

går du i skolan nu? jobbar du i skolan? vet du hur läroplanen ser ut? (nej just det, det skrev du ju tidigare att du inte orkade...)
    varför uttalar du dig om ett skolsystem som försvann för 15 år sen?

LOL, många olika lektionsformer? På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10. Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
  • sasssyy
    LOL, många olika lektionsformer? På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10. Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
    Då tar du upp din egen skoltid igen!!

Nej.. jag vet lika väl som mina lärarkollegor att läroplanen följs väldigt noga och så bra som det bara går eftersom skolverket dessutom gör kontroller av skolorna ganska ofta idag och skolan -som ju redan har ansträngd ekonomi- riskerar höga viten om det visar sig att man inte följer läroplanen.
    Kära lilla Mats.. du får gärna följa med någon lärare några veckor och se vad lärararbetet går ut på.

Läroplanen följs av flera anledningar. Den jag först kommer att tänka på är att det är väldigt bekvämt, eftersom man har tydliga riktlinjer över vad man ska gå igenom när. Vilka kunskapsnivåer som ska vara uppnådda klart och tydligt till de nationella proven i år 5 och 9 (har för mig att det är något i år 3 också men jag har inte arbetat i de stadierna) Det är också så att om en hel klass fallerar på de nationella proven så är det ju främst undervisande lärares fel som inte gått igenom det som ska gås igenom och då nationella proven har extremt hårda rättningsmallar kan man inte göra "som man vill", rätta efter hur man tycker om elever eller fuska som lärare.
    Nationella provet är heller inte det samma som det betyg man får utan är en måttstock på att man har satt rätt betyg. Om en elev har G, men skriver MVG på svenska nationella provets alla delar är det ju någonstans det har blivit fel. Ofta så är dessutom flera lärare involverade i rättningen av proven.

Mats.. du verkar ha haft en jobbig skolgång, kanske med föräldrar som "curlat dig" något för mycket.
    Du har helt missuppfattat vad meningen med utbildning är. Kanske dags att sätta sig i skolbänken igen och se vad man EGENTLIGEN gör i skolan och inte bygga dina argument på upplevelser du hade för 20-30 år sedan?

Vad jobbar du med idag? Hur använder du dig av din intelligens i vardagen?? Du har ju flera gånger skrivit att du hade höga betyg trots att du förkastar svenska utbildningssystemet så det vore bara intressant att se var du har din yrkesmässiga förankring
  • Knytt1
    LOL, många olika lektionsformer?På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10.Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
    Men du kan inte förkasta allt enbart byggt på egna, dåliga erfarenheter!
    Alla har vi både bra och dåliga erfarenheter av skolan, självklart kan en så stor organisation inte vara perfekt, men tro mig, det har hänt en del sen du gick i skolan men det är du inte intresserad av. Du vill bara kräkas på din egen misslyckade skolgång och det är klart att man kan göra så om man tycker att det känns utvecklande. Men jag tycker kanske att om man ger sig in i en diskussion om betyg och bedömning kanske man ska ha lite mer på fötterna än förakt.
    Hur gör du med dina egna barn, om du har några? Ska du överföra ditt förakt för skolan på dem? Du gör dem ingen tjänst, kan jag säga.
  • MatsAtari
    sasssyy skrev 2009-04-19 09:48:17 följande:
    Får man fråga vad du arbetar med i dag Mats? Bara för att få en bild av hur du använder din intelligens
    Jag jobbar med högriskinvesteringar hemifrån via internet.
    Det är fria arbetstider, men å andra sidan en jävligt varierande och osäker inkomstkälla.
  • sasssyy
    MatsAtari skrev 2009-04-19 10:55:58 följande:
    Jag jobbar med högriskinvesteringar hemifrån via internet. Det är fria arbetstider, men å andra sidan en jävligt varierande och osäker inkomstkälla.
    Ahaa.. internetpoker alltså?? LOL

ursäkta men precis så brukar folk beskriva när de spelar på nätet.. iaf så länge det har gått hyffsat bra för dem.
  • Anonym
    MatsAtari skrev 2009-04-19 10:55:58 följande:
    Jag jobbar med högriskinvesteringar hemifrån via internet.Det är fria arbetstider, men å andra sidan en jävligt varierande och osäker inkomstkälla.
    Du har alltså ingen utbildning? Arbetslös? men försöker få ihop en inkomst genom gambling av a-kassa/sjukpenning?
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?