• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • susannemalmö

Rektorn. Ja, visst är den konstig. Men det var några år sen och jag vet att den är borttagen nu efter mycket påtryckningr från lärarna.

Anonym skrev 2009-04-21 21:49:47 följande:
    konstig bestämmelse. vet du vem som infört den där? (har i och för sig hört av kollegorna att matte ÄR lättare att mäta mha NP)
  • ReRant
    susannemalmö skrev 2009-04-21 21:47:37 följande:
    På vår skola var lärarna tvingade att ge en minst det betyget man fick på det nationella proven. Jag hatade matte och och var nog gansak dryg på lektionerna, de jag var på vill säga. Men jag fick MVG på nationella. Läraren var sådär glad över at behöva ge mig det där betyget och nu i eftehand förstår jag henne verkligen. Ett betyg ska ju grunda sig på allt man gör under kursen.
    Nja, ett betyg ska grunda sig på det man kan.
    Det är därför läxläsning och hur aktiv man är på lektionen INTE får vara betygsgrundande.
  • timberhochmandie
    susannemalmö skrev 2009-04-21 21:47:37 följande:
    Ett betyg ska ju grunda sig på allt man gör under kursen.
    Mja, ett betyg ska ju ange vilka kunskaper du uppnåt vid kursens slut, så det är fullt möjligt att verkligen inte ha kunnat något vid de ordinarie proven men sedan ha pluggat in hela kursen lagom till det nationella...
  • susannemalmö

Fast jag sket ju i att ens närvara vid de flesta andra proven. Men visst, du har antagligen rätt. Men jag förstår att man blir frustrerad som lärare.

timberhochmandie skrev 2009-04-21 21:52:07 följande:
    Mja, ett betyg ska ju ange vilka kunskaper du uppnåt vid kursens slut, så det är fullt möjligt att verkligen inte ha kunnat något vid de ordinarie proven men sedan ha pluggat in hela kursen lagom till det nationella...
  • Anonym

fast det där är ju en sanning med modifikation.
    hur ska du kunna visa vad du kan om du inte är närvarande, aktiv på lektionerna, eller gör prov och läxförhör?

ReRant skrev 2009-04-21 21:51:34 följande:
    Nja, ett betyg ska grunda sig på det man kan. Det är därför läxläsning och hur aktiv man är på lektionen INTE får vara betygsgrundande.
  • Kalia

Så, hur går det? *nyfiken*
    Vad fick du för svar på mailet och vad tusan skrev du till dem?

• ReRant
    Anonym skrev 2009-04-21 21:57:30 följande:
    fast det där är ju en sanning med modifikation. hur ska du kunna visa vad du kan om du inte är närvarande, aktiv på lektionerna, eller gör prov och läxförhör?
    Proven är såklart betygsgrundande.
    Men hur ofta man räcker upp handen eller hur mycket man engagerar sig är inte betygsgrundande.
  • Anonym

jo, eftersom all kunskap ej kan visas på test utan mycket kommer fram i diskussion och dialog.
    om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?

ReRant skrev 2009-04-21 22:22:26 följande:
    Proven är såklart betygsgrundande. Men hur ofta man räcker upp handen eller hur mycket man engagerar sig är inte betygsgrundande.
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:25:02 följande:
    om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?
    Fast man kan tenta av en hel del om man vill...
  • Anonym

om man har särskilda skäl ja, som att du varit i Frankrike och vill tenta franskan.
    om det är för att bli klar snabbare kan du bara få G.

timberhochmandie skrev 2009-04-21 22:30:08 följande:
    Fast man kan tenta av en hel del om man vill...
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?