• Anonym

    Någon som förfalskat sina betyg?

    Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

    Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

  • Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • Staketpiss
    MatsAtari skrev 2009-04-18 22:26:16 följande:
    Har För dåliga på vad??? Den praktiska nyttan man har av det man läser i skolan är ju i det närmaste obefintlig. I skolan ska man sitta och läsa alla möjliga avancerade och konstiga ämnen, sen får man fan inte ens jobb på konsum när man har gått ut. Derivator har jag ingen aning om varför vi ödslade tid på. Tyska läste jag i 3år och pratade det en gång under en utlandsresa.
    hahahahaha. Snacka om att inte hänga med på lektionerna om på vad skolan gick ut på. "Avancerade och konstiga ämnen"? Vad?
  • oceanney

    Anonym (fd handläggare) skrev 2009-04-18 20:15:39 följande:


    Inget betygssystem är helt rättvist, men trots det så är gymnasiebetgen den bästa indikatorn vi har för hur väl en person kommer klara sina högskolestudier (bättre än högskoleprovet enligt de undersökningar jag sett - undantaget är till vissa yrkesutbildningar där man har inträdesprov som bättre indikator). Att avfärda gymnasiebetygen som något slumpmässigt stämmer helt enkelt inte. Givetvis kan en enskild person med låga gymnasiebetyg klara en högskoleutbildning lika bra som någon med höga betg, men sannolikheten är betydligt lägre. Och jo, VHS upptäcker förfalskningar. Inte alla, men många.
    Alltså, ni beter er ju som om TS hade begått ett mord. Visst tycker jag att man ska göra allt för att inte hamna i kriminalregisteret, med i övrigt... Kom igen. Allt han/hon vill är ju att studera!! Vad är det som är så hemskt med det? Jag har hört talas om värre saker.

    Trots att jag själv gick ut med högsta betyg och kunde komma in på i princip vad jag ville tycker jag att det är bullshit att ens gymnasiebetyg ska avgöra om kan läsa vidare på högskolan.

    Vaddå indikator? Varför behövs det? I ett demokratiskt samhälle borde väl alla som vill kunna och ha möjlighet att läsa vidare?

    I Frankrike, till exempel, får vem som helst med studentexamen börja på tex läkarlinjen. Det är bara att dyka upp på första föreläsningen. Första året är det istället ganska trångt i föreläsningsalarna, tuffa prov och många som hoppar av. Bara de mest motiverade blir kvar. Det är väl den bästa "indikatorn" av alla?
  • enny signatur
    MatsAtari skrev 2009-04-18 22:26:16 följande:
    Har För dåliga på vad??? Den praktiska nyttan man har av det man läser i skolan är ju i det närmaste obefintlig. I skolan ska man sitta och läsa alla möjliga avancerade och konstiga ämnen, sen får man fan inte ens jobb på konsum när man har gått ut. Derivator har jag ingen aning om varför vi ödslade tid på. Tyska läste jag i 3år och pratade det en gång under en utlandsresa.
    men det valde du ju själv.
    Jag kan bara tala för min sak och tycker att kunskap är nyttigt att bära, knappast vidare tungt bagage.
    Läste tyska i grundskolan och har haft väldig nytta av det trotts att den är mer än ringrostig.
    Min matematik har jag daglig nytta av, min engelska lika så (borde snarare pluggat klart mer...).
    Jag utnytjar inte allt jag kan varje dag, men jag har någon gång andvändning av det.

    Men jag håller med om att systemet inte är helt bra gällande betygen. Kanske behöver man kunna vissa grundläggande ting, men om jag får mvg eller g avgör inte hurvida mina framtida studier i humaniora kommer gå
  • Anonym (juristen)
    oceanney skrev 2009-04-19 04:23:21 följande:
    Anonym (fd handläggare) skrev 2009-04-18 20:15:39 följande:
    Alltså, ni beter er ju som om TS hade begått ett mord. Visst tycker jag att man ska göra allt för att inte hamna i kriminalregisteret, med i övrigt... Kom igen. Allt han/hon vill är ju att studera!! Vad är det som är så hemskt med det? Jag har hört talas om värre saker.Trots att jag själv gick ut med högsta betyg och kunde komma in på i princip vad jag ville tycker jag att det är bullshit att ens gymnasiebetyg ska avgöra om kan läsa vidare på högskolan. Vaddå indikator? Varför behövs det? I ett demokratiskt samhälle borde väl alla som vill kunna och ha möjlighet att läsa vidare?I Frankrike, till exempel, får vem som helst med studentexamen börja på tex läkarlinjen. Det är bara att dyka upp på första föreläsningen. Första året är det istället ganska trångt i föreläsningsalarna, tuffa prov och många som hoppar av. Bara de mest motiverade blir kvar. Det är väl den bästa "indikatorn" av alla?
    Tyvärr har vi ju inte frankrikes antagningssystem i Sverige så konsekvensen av TS tilltag om hon skulle komma in blir ju att någon annan med ärliga betyg inte kommer in! och DET tycker jag är orättvist.
  • Anonym (fd handläggare)
    oceanney skrev 2009-04-19 04:23:21 följande:
    Anonym (fd handläggare) skrev 2009-04-18 20:15:39 följande: Alltså, ni beter er ju som om TS hade begått ett mord. Visst tycker jag att man ska göra allt för att inte hamna i kriminalregisteret, med i övrigt... Kom igen. Allt han/hon vill är ju att studera!! Vad är det som är så hemskt med det? Jag har hört talas om värre saker. Trots att jag själv gick ut med högsta betyg och kunde komma in på i princip vad jag ville tycker jag att det är bullshit att ens gymnasiebetyg ska avgöra om kan läsa vidare på högskolan. Vaddå indikator? Varför behövs det? I ett demokratiskt samhälle borde väl alla som vill kunna och ha möjlighet att läsa vidare? I Frankrike, till exempel, får vem som helst med studentexamen börja på tex läkarlinjen. Det är bara att dyka upp på första föreläsningen. Första året är det istället ganska trångt i föreläsningsalarna, tuffa prov och många som hoppar av. Bara de mest motiverade blir kvar. Det är väl den bästa "indikatorn" av alla?
    Nej, TS har inte gjort något som ens är i närheten av mord, men hon har ändå gjort något brottsligt. Personligen tycker jag inte att den viktigaste anledningen till att inte begå brott är att inte hamna i kriminalregistret, men det är ju jag det... Jag tycker att det är omoraliskt, osolidariskt mot de som följer reglerna och dessutom ett slöseri med skattemedel.

    Alla som vill KAN studera vidare - men kanske inte på just den utbildning på den ort man helst vill. Det är en fråga om resurser. Det finns fler länder som har ett system som det franska (jag har själv delar av min utbildning från ett sådant land) och det har såklart sina fördelar, men många nackdelar också. Stämningen på de flesta populära utbildningar i det land jag studerade i var minst sagt otrevlig, eftersom alla var konkurrenter om de platser som fanns. Dessutom fanns det personer som la flera år av sitt liv på en utbildning som de aldrig skulle klara av att slutföra.

    Jag tycker att vi har ett extremt generöst system i Sverige, där den som misslyckats på gymnasiet kan läsa upp betyg på Komvux, göra högskoleprov och till flera utbildingar komma in på andra meriter. Det är långt ifrån så i flertalet länder och att vi har den förmånen tycker jag att vi ska värna om. Den som inte ens pallar utnyttja alla de möjligheter som finns utan förfalskar sitt betyg tycker jag ska straffas för det - inte alls så hårt som den som begått mord såklart (din jämförelse), men tillräckligt för att avskräcka andra.
  • sasssyy

    som lärare som arbetat både i grundskola och gymnasium kan jag tala om att det finns ingen lärare som går enbart på proven..och det är helt rätt..

    För att få Godkänt tex krävs att man nått upp till vissa mål som är väldigt tydliga i läroplanen, hur man redovisar dessa mål är lite olika, en del lärare har faktiskt inga prov alls, men känner att de hinner bedöma lektionstid.

    Det som Mats Atari spyr galla över är det gamla betyssystemet med siffror 1-5 där också lärare på de flesta skolor i landet fått helt om bakfoten hur betygen skulle sättas. En undersökning i början av 70-talet visade att antalet femmor var lika många som ettor i en klass, antaldet tvåor och fyror var det samma, och antalet treor var i snitt lika många som tvåor och fyror tillsammans.. detta tog lärarna som en slags riktlinje, som senare blev en oskriven regel. Jag var flera gånger med om att femmorna tagit slut i min klass så jag fick nöja mig med fyror.. Elevorganisationen i grundskolan var tyvärr inte så stark men vi kämpade hårt för att få upp ögonen för detta misstag och i och med nya betygssystemet lyckades vi kan man säga.

    Läser man läroplanen så ser man tydligt målen.
    MatsAtari har inte jobbat inom skolan, har aldrig undervisat och aldrig satt betyg. Betyg är inte rättvist som någon sa.. men som lärare sliter man sitt hår varje gång det närmar sig betygssättning. Ofta har man konferenser till ve och förbannelse med andra lärare där man dissekerar elever och där kan man bara visa upp det som finns på pränt. MEN vad som ska invägas i ALLA ämnen är prestationen på lektionstid, muntligt och skriftligt och engagemang och intresse för ett ämne. Naturligtvis kan man inte få ett MVG genom att bara vara intresserad, men man kan få det att tippa över mot ett högre betyg.

    Ju högre betyg dessto mer krävs att eleven ska klara att kunna analysera frågeställningar, finna egna lösningar och själv ställa analyserade frågor. Tyvärr finns det två väldigt stora grupperingar bland elever (och deras föräldrar) den första är de som tror att hög poäng på proven garanterar högt betyg och sen sitter de och gör absolut ingenting övrig tid av terminen.
    Andra gruppen är dem som tror sig veta bättre än läraren och som gapar och skriker för att få ett högre betyg bara för att "jag är bättre på engelska än vad Bertil är, men han har ju sån jävla tur på proven jämt"

    Att flickor generellt får högre betyg än pojkar är sant, och det är för att de har bättre resultat på proven (iaf har det varit så i alla grupper jag har jobbat i), de är mer ambitiösa, de vågar räcka upp handen och svara på frågor, de gör och lämnar in sina arbeten i tid och är mer ansvarsfulla.. i allmänhet, naturligtvis finns det även killar som gör så. Men om vi ska tala om ett snitt.
    På högskolan är det också fler tjejer som pluggar om man drar ett snitt över alla utbildningar. MEN våra proffesorer är till 80% män......intressant....

    TS har begått ett brott.. sen vad MatsAtari anser om betygssytemet är bara en piss i Mississippi i sammanhanget.. det ÄR ett lagbrott. Visst är det sant att antalet sökande drar upp snittbetyget men att fuska till sig bättre betyg är ju bra jäkla orättvist mot dem som kämpat och svettats och verkligen fått sina betyg för att de har förtjänat dem
    Det går att läsa upp betygen och ja för en del innebär det en förlustaffär, men välj mellan att gå arbetslös och tjäna pengar på att sälja prylar på Tradera, spela internetpoker eller bara gå på Soc, mot att läsa 2-3 terminer på lån och sedan komma in på drömutbildningen på högskolan. Det är ett lätt val för de flesta som har lite hjärna. Dessutom kan man läsa de flesta kurser kvällstid eller på distans och kombinera med arbete (om man har något) och på så vis slippa ta lån.

    Nu för tiden görs kontroller noga av betyg. Jag skickade in kompletterande handlingar häromdagen men hade glömt att få dem vidimiderade.. fick ett samtal och jag var tvungen att sända in dem igen..och då var det ändå till en högre kurs där mina betyg redan finns registrerade.

  • MatsAtari
    Staketpiss skrev 2009-04-19 03:56:56 följande:
    hahahahaha. Snacka om att inte hänga med på lektionerna om på vad skolan gick ut på. "Avancerade och konstiga ämnen"? Vad?
    Nej, du kanske kan förklara det för mig?
    Vi läser om en massa saker och ämnen som vi inte har någon praktisk nytta av på något jobb. Men får att få något jobb så måste vi av någon anledning ha läst dessa saker. Hur hänger det ihop?

    Matte har jag viss nytta av idag, men inte den matten som vi läste i skolan (Den matten man har praktiskt nytta av är väl för lätt antar jag. Det gäller ju att få med svåra ämnen med meningslösa kunskaper så att man kan få utslagsgivande resultat eleverna emellan antar jag.)

    Idrott, ja (Gick för övrigt mest ut på att spela fotboll varje lektion.) . Det var många som hade bättre betyg än mig i det.
    Men hur många av dessa utövar någon idrott idag? Typ Nada. noll!
    Har man då inte lyckats missa något extremt fundament trots höga betyg?
  • sasssyy

    Mats.. har du hört talas om allmänbildning???

    Vi ska ge våra barn en bred grund att stå på. När man börjar skolan vet man inte, inte ens när man slutar så vet man inte vad man vill arbeta med. Man ska ge barnen en bred grund med samma förutsättningar att bli "vad man vill".

    När jag var liten ville jag bli vetrinär.. skulle jag ha skippat engelska, idrott och slöjd kanske?? Men sen när jag gick i högstadiet ville jag bli sångerska.. då kunde jag ju skippat alla ämnen och bara satsat på musik.

    Vem ska avgöra vad som är meningslösa kunskaper? Ditt resonemang påminner mig om det snack man har med åttorna när de ska få sina betyg (jag skiter i engelskan för jag har ändå ingen nytta utav det)

    Idrottslektionerna har man för övrigt INTE för att skapa idrottare, du bevisar ju med dina argument att du inte riktigt förstår skolsystemet. Idrott heter idag "idrott och hälsa" i läroplanen, kanske för att förtydliga för sånna som än i vuxen ålder resonerar som du (jag gjorde det själv, men det var i skolåldern). Det handlar om att lära känna sin kropp, visa så många olika motionsformer som möjligt, lära elever hur man kan träna, äta och leva för att må så bra som möjligt. En av mina närmaste vänner är idrottslärare och när jag varit med på hennes lektioner så ser jag verkligen vad det går ut på.

    Intelligens och smarthet är för mig två skilda saker. Intelligent kan man vara då man kan prestera höga betyg, smart är man då man har nytta och tar sig nytta av de betyg man har, oavsett vilka betyg man har. Ett högt betyg är varken en indikator på smarthet eller intelligens eftersom betyg också faktiskt kan fuskas fram på olika vis, man kan om man har fotografiskt minne lära sig saker utantill men man kan inte använda dem praktiskt. Det är väl DET problemet man har med betyg när man pratar om högre utbildningar. Jag kan ha femmor i allt, det gör inte mig till en god läkarstudent, eller till en god läkare.

    Men betygen idag är sammankopplade med läroplanen, så vad som hände när du och jag gick i skolan kan vi inte ta upp i denna diskussion.

    Är det fel att ha förfalskat sina betyg? JA, oavsett vad man tycker om betygssystemet så är det fel.

    Den diskussion som MatsAtari startat upp här är ju lika befängd som den som pågår i en annan tråd. "det är synd om mig för att jag förlorade körkortet när jag körde 53 km för fort.. jag är ju duktig bilförare"

    Dina problem med skolgången och dina problem att använda dig av dina betyg hör inte hemma här Mats. Debattera det som TS skrivit i stället. Vi har alla förstått dina ståndpunkter.

    Får man fråga vad du arbetar med i dag Mats? Bara för att få en bild av hur du använder din intelligens

  • Anonym

    återigen missar du poängen. idrotten i skolan är för att främja hälsan, numera ÄR det till och med "Idrott och hälsa", och även kost och näringslära ingår.
    att röra på sig och leva hälsosamt är en viktig del av att leva på ett bra sätt, och i skolan får du grunden till detta, men som vanligt är det ju förstås upp till den enskilda eleven hur mycket denne tar till sig.
    tror man att idrotten går ut på att bli näste Zlatan så säger det sig ju självt hur mycket man missat...

    man kan lära ut, men inte få eleverna att lära in, så om du säger att du inte lärde dig ett skit i skolan hoppas jag du tar ansvar för din egen del i det.


    MatsAtari skrev 2009-04-19 09:33:28 följande:
    Idrott, ja (Gick för övrigt mest ut på att spela fotboll varje lektion.) . Det var många som hade bättre betyg än mig i det. Men hur många av dessa utövar någon idrott idag? Typ Nada. noll! Har man då inte lyckats missa något extremt fundament trots höga betyg?
  • Anonym

    MatsAtari skrev 2009-04-19 09:33:28 följande:
     Det gäller ju att få med svåra ämnen med meningslösa kunskaper så att man kan få utslagsgivande resultat eleverna emellan antar jag.)
    Eller se intelligensnivån??
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?