• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-18 18:26:01 följande:
    Som sagt, skiter fullständigt i det eftersom betygsystemen bara är blaj ändå.
    Det är lätt att spy galla över något man inte förstår. Känner man sig missförstådd kan man ju alltid göra högskoleprovet!
    Eller också kan man göra sig till ett offer och skylla på ett taskigt system...
  • Anonym

du vet inte ens hur nya betygssystemet ser ut, men du kan avgöra att det är blaj? grattis, där visade du din nivå.

MatsAtari skrev 2009-04-18 18:26:01 följande:
    Som sagt, skiter fullständigt i det eftersom betygsystemen bara är blaj ändå.
  • Trixi8
    PigeonP skrev 2009-04-18 17:25:57 följande:
    Vad är det folk säger här? Att om man anser att man fått orättvisa betyg på gymnasiet så är det helt ok att photoshoppa dom? Sjuuuuuukt! Om man nu latade sig på gymnasiet och fick dåliga betyg så får man väl göra högskoleprovet för att visa att man visst "borde" komme in på det program man vill?
    är ju inte alltid det handlar om att ha "latat! sig egenom gymnasiet.
    är inte för att förfalska betyg.
  • Anonym (fd handläggare)

Inget betygssystem är helt rättvist, men trots det så är gymnasiebetgen den bästa indikatorn vi har för hur väl en person kommer klara sina högskolestudier (bättre än högskoleprovet enligt de undersökningar jag sett - undantaget är till vissa yrkesutbildningar där man har inträdesprov som bättre indikator). Att avfärda gymnasiebetygen som något slumpmässigt stämmer helt enkelt inte. Givetvis kan en enskild person med låga gymnasiebetyg klara en högskoleutbildning lika bra som någon med höga betg, men sannolikheten är betydligt lägre.

Och jo, VHS upptäcker förfalskningar. Inte alla, men många.

• Staketpiss

Dom som hävdar att systemet är blaj är väl oftast dom som var mediokra i skolan eller helt enkelt för dåliga.

• Severus
    Staketpiss skrev 2009-04-18 21:02:58 följande:
    Dom som hävdar att systemet är blaj är väl oftast dom som var mediokra i skolan eller helt enkelt för dåliga.
    Våga Vägra Östrogen
  • Reglementet

Men, betygen ska väl vidimeras också?

• MatsAtari

Har

Staketpiss skrev 2009-04-18 21:02:58 följande:
    För dåliga på vad???
    Den praktiska nyttan man har av det man läser i skolan är ju i det närmaste obefintlig.
    I skolan ska man sitta och läsa alla möjliga avancerade och konstiga ämnen, sen får man fan inte ens jobb på konsum när man har gått ut.

Derivator har jag ingen aning om varför vi ödslade tid på. Tyska läste jag i 3år och pratade det en gång under en utlandsresa.
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-18 22:26:16 följande:
    Har

För dåliga på vad???Den praktiska nyttan man har av det man läser i skolan är ju i det närmaste obefintlig.I skolan ska man sitta och läsa alla möjliga avancerade och konstiga ämnen, sen får man fan inte ens jobb på konsum när man har gått ut.Derivator har jag ingen aning om varför vi ödslade tid på. Tyska läste jag i 3år och pratade det en gång under en utlandsresa.
    Jamen då så! Vad gnäller du för? Du väljer ju själv vad du använder av det du lärde dig i skolan! Det är klart att om man inte pluggar vidare kanske man inte har så stor användning för en del av det man lärt sig, men man har i alla fall valmöjligheten!
    Nu har du snart avfärdat hela utbildningsväsendet! Bildningsförakt kallas sånt, och om det är din ståndpunkt kan du ju inte ge dig in i en diskussion om utbildning och betyg och förvänta dig att bli tagen på allvar.
  • Anonym (smart!)

Hur dum får man vara, skyll dig själv.

Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?