• Anonym

    Någon som förfalskat sina betyg?

    Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

    Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

  • Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • ReRant
    Anonym skrev 2009-04-21 22:25:02 följande:
    jo, eftersom all kunskap ej kan visas på test utan mycket kommer fram i diskussion och dialog. om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?
    www.skolverket.se/sb/d/1491

    Såvida det inte är specificerat i läroplanen så gör det varken till eller från.

    "Vilken betydelse har faktorer som närvaro, flit och ambition, läxor, lektionsarbete för betygsättningen och hur påverkar det betyget om man är stökig?

    Svar:I princip utgör de ovan uppräknade egenskaperna eller förhållandena inte betygsunderlag.

    Enligt läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan ska läraren göra en "allsidig utvärdering av varje elevs kunskapsutveckling". Vid betygsättningen ska läraren "utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kraven i kursplanen och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper" (Lpo 94, kap. 2.7). För gymnasieskolan finns motsvarande riktlinjer i Lpf 94, kap. 2.5.

    I båda läroplanerna hänvisas till kursplanernas krav, dvs. till målen för utbildningen. Det innebär att bedömning och betygsättning alltid ska ske med målen som utgångspunkt. Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete."
  • Anonym

    ok, jag utgår ju från ett av mina ämnen: engelska.
    är du inte aktiv och pratar missar du en jättestor del av kursen.
    hur ska det muntliga kunna tas igen på prov? (om man är själv och inte har nån att prata med?)

  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:38:27 följande:
    ok, jag utgår ju från ett av mina ämnen: engelska.är du inte aktiv och pratar missar du en jättestor del av kursen.hur ska det muntliga kunna tas igen på prov? (om man är själv och inte har nån att prata med?)
    Fast du har ju en muntlig del i det nationella provet också.
  • Anonym

    ja, men den skulle inte heller gå att genomföra med EN elev.


    timberhochmandie skrev 2009-04-21 22:41:49 följande:
    Fast du har ju en muntlig del i det nationella provet också.
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:31:48 följande:
    om man har särskilda skäl ja, som att du varit i Frankrike och vill tenta franskan.om det är för att bli klar snabbare kan du bara få G.
    Tenta av den kan du göra ändå. Om du INTE gör något prov för att visa vad du kan kan du bara få G.

    "Den som inte följt undervisningen i en kurs får i gymnasieskolan, utan att ha genomgått prövning, av rektorn ges betyget Godkänt på kursen om det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana kunskaper som behövs för betyget Godkänt, och om kommunen eller landstinget anordnar kursen (7 kap. 16 § i gymnasieförordningen).

    Elever i gymnasieskolan har rätt att gå igenom prövning i alla kurser och det projektarbete som ingår i den individuella studieplanen, om eleven inte tidigare fått betyg på kursen eller fått betyget Icke godkänd, se 7 kap. 14 § i gymnasieförordningen. Eleven har då även möjlighet att få betygen Väl godkänt eller Mycket väl godkänt på kursen eller projektarbetet."

    www.skolverket.se/sb/d/1566
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:42:21 följande:
    ja, men den skulle inte heller gå att genomföra med EN elev.
    Eleven kan prata med dig. Eleven kan få i uppgift att berätta om en situation/bok/framtidsdröm etc. där du mest lyssnar. Det går definitivt att ha muntliga nationella med EN elev i taget. (Men det sparar tid om man har flera åt gången.)
  • Anonym

    vår skola har varit i kontakt med och fått svar från skolverket om det (gällde iofs inte ett KÄ-ämne) och h*n var tydlig med att det var G, oavsett.
    (har kollegor som jobbar på andra skolor med samma program som oxå frågat och fått annorlunda svar, så det verkar bero på dagsform eller person på skolverket... eller oxå är de inte så insatta i karaktärsämnen?)

    nästa problem vad gäller att tenta av är att det inte finns gemensamma prov för det. NP räcker inte då inte alla kursmål uppfylls.


    timberhochmandie skrev 2009-04-21 22:46:21 följande:
    Tenta av den kan du göra ändå. Om du INTE gör något prov för att visa vad du kan kan du bara få G. "Den som inte följt undervisningen i en kurs får i gymnasieskolan, utan att ha genomgått prövning, av rektorn ges betyget Godkänt på kursen om det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana kunskaper som behövs för betyget Godkänt, och om kommunen eller landstinget anordnar kursen (7 kap. 16 § i gymnasieförordningen). Elever i gymnasieskolan har rätt att gå igenom prövning i alla kurser och det projektarbete som ingår i den individuella studieplanen, om eleven inte tidigare fått betyg på kursen eller fått betyget Icke godkänd, se 7 kap. 14 § i gymnasieförordningen. Eleven har då även möjlighet att få betygen Väl godkänt eller Mycket väl godkänt på kursen eller projektarbetet." www.skolverket.se/sb/d/1566
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:53:03 följande:
    vår skola har varit i kontakt med och fått svar från skolverket om det (gällde iofs inte ett KÄ-ämne) och h*n var tydlig med att det var G, oavsett.(har kollegor som jobbar på andra skolor med samma program som oxå frågat och fått annorlunda svar, så det verkar bero på dagsform eller person på skolverket... eller oxå är de inte så insatta i karaktärsämnen?)nästa problem vad gäller att tenta av är att det inte finns gemensamma prov för det. NP räcker inte då inte alla kursmål uppfylls.
    Oj, jag skulle ha blivit galen på den skolverksnissen och din skola...

    Gymnasieförordningen 7:14 (som skolverket hänvisade till) stycke ett och två:

    "14 § Elever i gymnasieskolan har rätt att gå igenom prövning i
    alla kurser och det projektarbete som ingår i elevens
    individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg
    på kursen eller på projektarbetet eller om eleven har fått
    betyget Icke godkänt. En elev som har läst en etapp av en kurs
    enligt 5 kap. 20 § har rätt att gå igenom prövning i de etapper
    av kursen som han eller hon saknar betyg i.

    Den som inte är elev i gymnasieskolan men som vill ha betyg
    därifrån har rätt att gå igenom prövning i alla kurser som får
    finnas på ett nationellt program. Denna rätt gäller också
    projektarbete."

    Och 15§ 1 st:

    "15 § När det gäller betygssättning och utfärdande av betyg
    skall 1-4 §§ samt 6 § tillämpas."

    Till och med den som inte går på gymnasiet har alltså rätt att tenta en kurs. Däremot behöver det väl inte vara gratis...
  • Anonym

    timberhochmandie: vi ville alltså låta eleven tenta för högre, men fick nej. slutade med att eleven gick kursen och då fick högre betyg.

  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 23:05:44 följande:
    timberhochmandie: vi ville alltså låta eleven tenta för högre, men fick nej. slutade med att eleven gick kursen och då fick högre betyg.
    Om det blir aktuellt igen tycker jag att ni ska göra ett nytt försök med skolverket och hänvisa till gymnasieförordningen. Den ni pratade med kan ju inte ha vetat vad han skackade om.

    I 16§ däremot står det så här:
    "16 § En elev som inte följt undervisningen i en kurs får, utan
    att eleven går igenom prövning enligt 14 §, av rektorn ges
    betyget Godkänt på kursen, om

    1. det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom
    studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana
    kunskaper som behövs för betyget Godkänt, och

    2. kommunen eller landstinget anordnar kursen.
    Förordning (2007:52)."

    ...men då handlar det som sagt om att INTE göra något prov utan att få tillgodoräkna sig tidigare studier etc.

    Vi planerar att erbjuda våra elever att tenta datakunskapen för att spara pengar. De flesta som läser kursen har ändå sådana kunskaper att de skulle kunna tenta av den och få bra betyg och då kan vi spara in på lärare/salar genom att låta eleverna tenta av den.
  • greenfish
    MatsAtari skrev 2009-04-17 23:34:00 följande:
    Ja, självklart är det bara en del av betygsättningen. Det är dock det viktigaste provet av alla... Det är det enda provet som faktiskt mäter vad eleven har lärt sig under terminen och det har också fördelen att man inte kan plugga till det på samma sätt. Hursomhelst så skulle jag kunna sitta här hela kvällen och rada upp personliga exempel på orättvis betygsättning både i grundskolan och från gymnasiet. En elev vars pappa var chef för ett stort företag var iofs duktig på muntliga föredrag, men på proven alternerade han dock mellan tvåor och treor. Många sådana fanns dock inte i slutbetyget. Invandrare fick alltid extremt höga betyg i hemspråk. En tjej i klassen skrev inte en enda femma på ett enda prov under hela gymnasiet. Slutbetyget i kemi blev dock det eftersom hon hade jobbat hårt. En elev i en parallellklass (Orka kolla stavning.) var två i sverige i höjdhopp för femtonåringar. Vet inte ens ifall han var med på särskilt många lektioner. 90% av tiden var han skadad. Gjuten femma blev det iaf. Kan inte minnas att han skulle ha utmärkt sig på någonting annat än just höjdhopp heller... Vill minnas att det skulle väldigt mycket till om en tjej skulle få en tvåa i något ämne. Däremot om tjejer skrev 3+ på en stor del av proven så blev det i allmänhet en fyra i slutbetyg. Det var två elever i min skola som skrev högsta betyg på alla prov i naturorienterande ämnen. En tjej och jag. Hon fick femma tillsammans med en massa andra. Själv "skulle jag ha jobbat på bättre i sjuan" enligt läraren. En kille i klassen fick femma i träslöjd (Skitbetyg i alla andra ämnen.) Oklart varför. Gjorde egentligen ingenting i träslöjd heller. En tjej i klassen skrev väl en del fyror i SO, men mest treor. Själv alternerade jag mellan fyror och femmor på mina prov. Hon fick en fyra medan jag fick en trea (Samma anledning. Skulle jobbat bättre i sjuan!:) I musik hade vi en riktig idiot som lärare. Han satte betyg på personer som inte gick varken på lektionerna eller i klassen överhuvudtaget. På ett kvartssamtal så hade han sagt till min mor att han tyckte min bror hade varit tyst och försynt. Dock hade han inte haft min bror som elev överhuvudtaget... I idrott så tog man hänsyn till de fysiska skillnaderna mellan tjejer och killar när man satte betyg. Det betydde tex att killar behövde springa 3sek (Sic!) snabbare på 100m, 3min snabbare på 6 varv (2,4KM.) etc för att få samma betyg. Skulle de fysiska skillnaderna varit så pass stora hade man hoppat 11m i längdhopp för länge sen... För mig är det här betygsystemet bara blaj. Det är inte nog med att det mesta man läser i skolan är en massa onödiga skitämnen man kommer ha nästan noll praktiskt nytta av. Betygen man får är inte ett dugg rättvisa.
    Vilken tur att detta betygsystem inte finns längre då!

    Vill dessutom påpeka att en person kan misslyckas att visa sina kunskaper på ett skriftligt prov och likväl vara lika duktig som någon som lyckas på ett prov. Självklart kan därför inte betyg sättas enbart pga skriftliga prov.
  • MatsAtari
    greenfish skrev 2009-04-23 09:55:16 följande:
    Vilken tur att detta betygsystem inte finns längre då! Vill dessutom påpeka att en person kan misslyckas att visa sina kunskaper på ett skriftligt prov och likväl vara lika duktig som någon som lyckas på ett prov. Självklart kan därför inte betyg sättas enbart pga skriftliga prov.
    Har ju jäkligt svårt att se hur betygssystemet skulle ha kunnat blivit så rättvisare idag. Typ 90% av lärarna lär ju tex vara samma som jag hade.
  • timberhochmandie
    MatsAtari skrev 2009-05-11 10:51:12 följande:
    Har ju jäkligt svårt att se hur betygssystemet skulle ha kunnat blivit så rättvisare idag. Typ 90% av lärarna lär ju tex vara samma som jag hade.
    En bra början är ju att inga betyg någonsin kan "ta slut". Precis varenda kotte kan få MVG i allt om de bara når upp till målen. Du behöver aldrig tävla med någon annan om att få den där enda femman.
  • MatsAtari
    timberhochmandie skrev 2009-05-11 15:10:46 följande:
    En bra början är ju att inga betyg någonsin kan "ta slut". Precis varenda kotte kan få MVG i allt om de bara når upp till målen. Du behöver aldrig tävla med någon annan om att få den där enda femman.
    Jo, men det var som sagt bara en väldigt liten av det där det orättvisa i gårdagens betygssystem...
  • Anonym (Hjälp)

    Men hur förfalska du betygen? behöver själv hjälp, hur ska jag göra för att förfalska? 

    det är inget som ska skickas in, utan mer en grej för o visa familjen 

    Hjälp mig

Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?