Inlägg från: timberhochmandie |Visa alla inlägg
  • timberhochmandie

Någon som förfalskat sina betyg?

Butterscotch skrev 2009-04-17 15:00:52 följande:
    Vad var det för ett töntigt straff? Villkorlig dom och 40 dagsböter à 30 kronor. Det lär ju inte avskräcka någon.Jag blir ledsen när jag tänker på att duktiga, hårt kämpande ungdomar kan förlora välförtjänta universitetsplatser pga att andra fuskar sig till en plats. Blä.
    Fast villkorlig dom betyder ju att det egentligen är fängelse som gäller... Fängelse i höst två år närmare bestämt. (Om det är urkundsförfalskning av normalgraden.)
  • timberhochmandie

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 15:46:57 följande:

Villkorlig dom är INTE fängelse.
    Nej, villkorlig dom är inte fängelse. Men det betyder att rätten har fastslagit straffvärdet till fängelse, men att man i det specifika fallet, av särskilda skäl, väljer att istället utdöma villkorligt straff. Förstagångsförbrytare, ordnade levnadsförhållanden osv.
  • timberhochmandie

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 15:57:31 följande:

Nej, vilkorlig dom har inte med fängelsestraf att göra överhuvudtaget. Man är fri men man ahr en prövotid under två år där man ska sköta sig prickfritt (inte ens böter för parkerin). Så nej inget fängelsestraff har rätten dömt.
    Nej... Villkorlig dom är inget fängelsestraff. Det har jag ju redan sagt. Men FÖRST måste rätten komma fram till att det handlar om ett brott som ska ge fängelse och inte böter. När man väl har konstaterat att jepp, det här är ett fängelsebrott kan man gå vidare och se om det i det specifika fallet finns anledning att, istället för det fängelsestraff det egentligen skall vara, utdöma villkorlig dom och t.ex. samhällstjänst. Hade det varit ett brott på bötesnivå så hamnar man aldrig ens på villkorlig dom. Villkorlig dom är något man kan ta till efter att ha konstaterat att straffvärdet ligger på FÄNGELSE.

Urkundsförfalskning regleras f.ö. i BrB 14:1 och straffet för ett brott av normalgraden är - som jag skrev tidigare - fängelse i högst två år.
  • timberhochmandie

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 16:10:58 följande:

ehh..nej. rätten dömer vilkorlig dom och inte fängelse.
    Ja, rätten dömer ut villkorlig dom. Men man resonerar nog lite innan man bankar igenom en dom, eller? I straffskalan för de olika brotten finns bara böter och fängelse. Det är de enda straff vi har. Först måste alltså rätten bestämma om straffVÄRDET för brottet är böter eller fängelse. För urkundsförfalskning är det enkelt, för där finns bara FÄNGELSE i straffskalan. Därefter kan man gå vidare och titta på alternativa påföljder som villkorlig dom och skyddstillsyn.

BrB 27:1 "Rätten får döma till villkorlig dom för ett brott för vilket påföljden inte bedöms kunna stanna vid böter." Man måste alltså ha trillat över gränsen från bötesbrott till fängelsebrott för att villkorlig dom alls ska bli aktuellt.

BrB 30:7 "Vid val av påföljd skall rätten som skäl för villkorlig dom beakta om det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet.
    Såsom särskilda skäl för villkorlig dom i stället för fängelse kan rätten beakta, om den tilltalade samtycker till att domen förenas med en föreskrift om samhällstjänst och en sådan föreskrift är lämplig med hänsyn till den tilltalades person och övriga omständigheter."
  • timberhochmandie

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 18:19:21 följande:

Anonym (juristen) skrev 2009-04-17 17:38:32 följande:
    jag tror med på vad domstolen säger än vad en på FL säger.
    Visa mig den domstol som säger emot mig! Den som gör det behöver nog gå om juristutbildningen...
  • timberhochmandie

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 19:13:23 följande:

du fick länken
    Den länken hänvisar ju bara till en sida som förklarar EFFEKTEN av en villkorlig dom, inte hur den kommer till stånd. Jag har citerat lagtext som anger vad som krävs för att villkorlig dom alls ska kunna utdömas.
  • timberhochmandie
    MatsAtari skrev 2009-04-17 21:42:54 följande:
    SammanfattningI denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!
    Tur att det är gymnasiebetyg och inte grundskolebetyg som behövs för att komma in på högskolan då.
  • timberhochmandie
    MatsAtari skrev 2009-04-17 21:47:46 följande:
    Ge mig gärna lite siffror på att det är just där som mönstret skulle brytas då:)

Hittade faktiskt ingen bra info om det på skolverkets hemsida. Men jag tror att det jobbas ganska mycket på att få så små avvikelser som möjligt från nationella prov när det sätts betyg på de allra flesta skolor. Jag vet att det är sådant man tar upp i självutvärderingar och ju färre som får annat betyg än på nationella provet, desto mindre är ju möjligheterna att gynna ett visst kön. Samtidigt är det ju lite av en balansgång hur mycket man ska gå efter de nationella proven. Det är svårt det där... Hur som helst ska det naturligtvis inte förekomma att någon får högre betyg för att de FÖRSÖKER eller för att de är flitiga. Kunskaper skall mätas, inte ansträngning.
  • timberhochmandie
    chally skrev 2009-04-17 22:09:56 följande:
    Jämt så är det någon jävel som måste se källa direkt så fort fram skriver något kontroversiellt.
  • timberhochmandie

MatsAtari:

Visst lämnade det gamla betygsystemet en hel del övrigt att önska... Det är klart att det inte var så kul med t.ex. lärare som hade missuppfatat att en normalkurva skulle gälla för hela riket och inte för varje enskild klass. "Femmorna är slut"... Det nya betygsystemet är bättre, det som snart införs kommer att vara ännu bättre eftersom det har fler steg.

• timberhochmandie
    MatsAtari skrev 2009-04-18 16:41:09 följande:
    Gymnasiebetygen var det desto hemligare med.
    Du får väl kolla upp det nu då så att du kan stilla ditt sinne.
  • timberhochmandie
    susannemalmö skrev 2009-04-21 21:47:37 följande:
    Ett betyg ska ju grunda sig på allt man gör under kursen.
    Mja, ett betyg ska ju ange vilka kunskaper du uppnåt vid kursens slut, så det är fullt möjligt att verkligen inte ha kunnat något vid de ordinarie proven men sedan ha pluggat in hela kursen lagom till det nationella...
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:25:02 följande:
    om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?
    Fast man kan tenta av en hel del om man vill...
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:38:27 följande:
    ok, jag utgår ju från ett av mina ämnen: engelska.är du inte aktiv och pratar missar du en jättestor del av kursen.hur ska det muntliga kunna tas igen på prov? (om man är själv och inte har nån att prata med?)
    Fast du har ju en muntlig del i det nationella provet också.
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:31:48 följande:
    om man har särskilda skäl ja, som att du varit i Frankrike och vill tenta franskan.om det är för att bli klar snabbare kan du bara få G.
    Tenta av den kan du göra ändå. Om du INTE gör något prov för att visa vad du kan kan du bara få G.

"Den som inte följt undervisningen i en kurs får i gymnasieskolan, utan att ha genomgått prövning, av rektorn ges betyget Godkänt på kursen om det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana kunskaper som behövs för betyget Godkänt, och om kommunen eller landstinget anordnar kursen (7 kap. 16 § i gymnasieförordningen).

Elever i gymnasieskolan har rätt att gå igenom prövning i alla kurser och det projektarbete som ingår i den individuella studieplanen, om eleven inte tidigare fått betyg på kursen eller fått betyget Icke godkänd, se 7 kap. 14 § i gymnasieförordningen. Eleven har då även möjlighet att få betygen Väl godkänt eller Mycket väl godkänt på kursen eller projektarbetet."

www.skolverket.se/sb/d/1566
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:42:21 följande:
    ja, men den skulle inte heller gå att genomföra med EN elev.
    Eleven kan prata med dig. Eleven kan få i uppgift att berätta om en situation/bok/framtidsdröm etc. där du mest lyssnar. Det går definitivt att ha muntliga nationella med EN elev i taget. (Men det sparar tid om man har flera åt gången.)
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 22:53:03 följande:
    vår skola har varit i kontakt med och fått svar från skolverket om det (gällde iofs inte ett KÄ-ämne) och h*n var tydlig med att det var G, oavsett.(har kollegor som jobbar på andra skolor med samma program som oxå frågat och fått annorlunda svar, så det verkar bero på dagsform eller person på skolverket... eller oxå är de inte så insatta i karaktärsämnen?)nästa problem vad gäller att tenta av är att det inte finns gemensamma prov för det. NP räcker inte då inte alla kursmål uppfylls.
    Oj, jag skulle ha blivit galen på den skolverksnissen och din skola...

Gymnasieförordningen 7:14 (som skolverket hänvisade till) stycke ett och två:

"14 § Elever i gymnasieskolan har rätt att gå igenom prövning i
    alla kurser och det projektarbete som ingår i elevens
    individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg
    på kursen eller på projektarbetet eller om eleven har fått
    betyget Icke godkänt. En elev som har läst en etapp av en kurs
    enligt 5 kap. 20 § har rätt att gå igenom prövning i de etapper
    av kursen som han eller hon saknar betyg i.

Den som inte är elev i gymnasieskolan men som vill ha betyg
    därifrån har rätt att gå igenom prövning i alla kurser som får
    finnas på ett nationellt program. Denna rätt gäller också
    projektarbete."

Och 15§ 1 st:

"15 § När det gäller betygssättning och utfärdande av betyg
    skall 1-4 §§ samt 6 § tillämpas."

Till och med den som inte går på gymnasiet har alltså rätt att tenta en kurs. Däremot behöver det väl inte vara gratis...
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-21 23:05:44 följande:
    timberhochmandie: vi ville alltså låta eleven tenta för högre, men fick nej. slutade med att eleven gick kursen och då fick högre betyg.
    Om det blir aktuellt igen tycker jag att ni ska göra ett nytt försök med skolverket och hänvisa till gymnasieförordningen. Den ni pratade med kan ju inte ha vetat vad han skackade om.

I 16§ däremot står det så här:
    "16 § En elev som inte följt undervisningen i en kurs får, utan
    att eleven går igenom prövning enligt 14 §, av rektorn ges
    betyget Godkänt på kursen, om

1. det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom
    studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana
    kunskaper som behövs för betyget Godkänt, och

2. kommunen eller landstinget anordnar kursen.
    Förordning (2007:52)."

...men då handlar det som sagt om att INTE göra något prov utan att få tillgodoräkna sig tidigare studier etc.

Vi planerar att erbjuda våra elever att tenta datakunskapen för att spara pengar. De flesta som läser kursen har ändå sådana kunskaper att de skulle kunna tenta av den och få bra betyg och då kan vi spara in på lärare/salar genom att låta eleverna tenta av den.
  • timberhochmandie
    MatsAtari skrev 2009-05-11 10:51:12 följande:
    Har ju jäkligt svårt att se hur betygssystemet skulle ha kunnat blivit så rättvisare idag. Typ 90% av lärarna lär ju tex vara samma som jag hade.
    En bra början är ju att inga betyg någonsin kan "ta slut". Precis varenda kotte kan få MVG i allt om de bara når upp till målen. Du behöver aldrig tävla med någon annan om att få den där enda femman.
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?