• ReRant

    Någon som förfalskat sina betyg?

    susannemalmö skrev 2009-04-21 21:47:37 följande:
    På vår skola var lärarna tvingade att ge en minst det betyget man fick på det nationella proven. Jag hatade matte och och var nog gansak dryg på lektionerna, de jag var på vill säga. Men jag fick MVG på nationella. Läraren var sådär glad över at behöva ge mig det där betyget och nu i eftehand förstår jag henne verkligen. Ett betyg ska ju grunda sig på allt man gör under kursen.
    Nja, ett betyg ska grunda sig på det man kan.
    Det är därför läxläsning och hur aktiv man är på lektionen INTE får vara betygsgrundande.
  • ReRant
    Anonym skrev 2009-04-21 21:57:30 följande:
    fast det där är ju en sanning med modifikation. hur ska du kunna visa vad du kan om du inte är närvarande, aktiv på lektionerna, eller gör prov och läxförhör?
    Proven är såklart betygsgrundande.
    Men hur ofta man räcker upp handen eller hur mycket man engagerar sig är inte betygsgrundande.
  • ReRant
    Anonym skrev 2009-04-21 22:25:02 följande:
    jo, eftersom all kunskap ej kan visas på test utan mycket kommer fram i diskussion och dialog. om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?
    www.skolverket.se/sb/d/1491

    Såvida det inte är specificerat i läroplanen så gör det varken till eller från.

    "Vilken betydelse har faktorer som närvaro, flit och ambition, läxor, lektionsarbete för betygsättningen och hur påverkar det betyget om man är stökig?

    Svar:I princip utgör de ovan uppräknade egenskaperna eller förhållandena inte betygsunderlag.

    Enligt läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan ska läraren göra en "allsidig utvärdering av varje elevs kunskapsutveckling". Vid betygsättningen ska läraren "utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kraven i kursplanen och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper" (Lpo 94, kap. 2.7). För gymnasieskolan finns motsvarande riktlinjer i Lpf 94, kap. 2.5.

    I båda läroplanerna hänvisas till kursplanernas krav, dvs. till målen för utbildningen. Det innebär att bedömning och betygsättning alltid ska ske med målen som utgångspunkt. Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete."
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?