Anonym skrev 2009-04-21 22:25:02 följande:
jo, eftersom all kunskap ej kan visas på test utan mycket kommer fram i diskussion och dialog. om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?
www.skolverket.se/sb/d/1491
Såvida det inte är specificerat i läroplanen så gör det varken till eller från.
"Vilken betydelse har faktorer som närvaro, flit och ambition, läxor, lektionsarbete för betygsättningen och hur påverkar det betyget om man är stökig?
Svar:I princip utgör de ovan uppräknade egenskaperna eller förhållandena inte betygsunderlag.
Enligt läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan ska läraren göra en "allsidig utvärdering av varje elevs kunskapsutveckling". Vid betygsättningen ska läraren "utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kraven i kursplanen och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper" (Lpo 94, kap. 2.7). För gymnasieskolan finns motsvarande riktlinjer i Lpf 94, kap. 2.5.
I båda läroplanerna hänvisas till kursplanernas krav, dvs. till målen för utbildningen. Det innebär att bedömning och betygsättning alltid ska ske med målen som utgångspunkt. Det innebär i sin tur att närvaro, flit, ambition, läxläsning, lektionsarbete m.m. inte i sig ska vara grund för betygsättningen, såvida de inte nämns i målen som ska uppnås, till exempel vad gäller laborationsarbete."