• Knytt1

    Någon som förfalskat sina betyg?

    MatsAtari skrev 2009-04-17 21:39:11 följande:
    Jämt så är det någon jävel som måste se källa direkt så fort fram skriver något kontroversiellt.Tur jag lyckades hitta den här flera år gamla artikeln på bara 5min:)svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=952408...Och här har du rapporten:svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf
    Men hallå! Det handlar ju enbart om nationella prov! De nationella proven är en LITEN del i betygsättningen! Man gör ju en del andra saker som bedöms under ett läsår, eller tror du att man sätter betyg enbart efter nationella proven?
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-17 23:34:00 följande:
    Ja, självklart är det bara en del av betygsättningen.Det är dock det viktigaste provet av alla...Det är det enda provet som faktiskt mäter vad eleven har lärt sig under terminen och det har också fördelen att man inte kan plugga till det på samma sätt.Hursomhelst så skulle jag kunna sitta här hela kvällen och rada upp personliga exempel på orättvis betygsättning både i grundskolan och från gymnasiet.En elev vars pappa var chef för ett stort företag var iofs duktig på muntliga föredrag, men på proven alternerade han dock mellan tvåor och treor. Många sådana fanns dock inte i slutbetyget.Invandrare fick alltid extremt höga betyg i hemspråk.En tjej i klassen skrev inte en enda femma på ett enda prov under hela gymnasiet. Slutbetyget i kemi blev dock det eftersom hon hade jobbat hårt.En elev i en parallellklass (Orka kolla stavning.) var två i sverige i höjdhopp för femtonåringar. Vet inte ens ifall han var med på särskilt många lektioner. 90% av tiden var han skadad. Gjuten femma blev det iaf. Kan inte minnas att han skulle ha utmärkt sig på någonting annat än just höjdhopp heller...Vill minnas att det skulle väldigt mycket till om en tjej skulle få en tvåa i något ämne. Däremot om tjejer skrev 3+ på en stor del av proven så blev det i allmänhet en fyra i slutbetyg.Det var två elever i min skola som skrev högsta betyg på alla prov i naturorienterande ämnen. En tjej och jag. Hon fick femma tillsammans med en massa andra. Själv "skulle jag ha jobbat på bättre i sjuan" enligt läraren.En kille i klassen fick femma i träslöjd (Skitbetyg i alla andra ämnen.) Oklart varför. Gjorde egentligen ingenting i träslöjd heller.En tjej i klassen skrev väl en del fyror i SO, men mest treor. Själv alternerade jag mellan fyror och femmor på mina prov.Hon fick en fyra medan jag fick en trea (Samma anledning. Skulle jobbat bättre i sjuan!:)I musik hade vi en riktig idiot som lärare. Han satte betyg på personer som inte gick varken på lektionerna eller i klassen överhuvudtaget.På ett kvartssamtal så hade han sagt till min mor att han tyckte min bror hade varit tyst och försynt. Dock hade han inte haft min bror som elev överhuvudtaget...I idrott så tog man hänsyn till de fysiska skillnaderna mellan tjejer och killar när man satte betyg. Det betydde tex att killar behövde springa 3sek (Sic!) snabbare på 100m, 3min snabbare på 6 varv (2,4KM.) etc för att få samma betyg. Skulle de fysiska skillnaderna varit så pass stora hade man hoppat 11m i längdhopp för länge sen...För mig är det här betygsystemet bara blaj.Det är inte nog med att det mesta man läser i skolan är en massa onödiga skitämnen man kommer ha nästan noll praktiskt nytta av.Betygen man får är inte ett dugg rättvisa.
    Betyg ÄR inte rättvist! Har aldrig varit och kan aldrig bli. Däremot anser jag att det nuvarande betygssystemet är så fantastiskt mycket bättre än det som fanns när du och jag gick i skolan. Nu finns det kriterier på vad man ska prestera för att få ett visst betyg och i o m det kan man förklara för en elev varför han/hon fått ett visst betyg. Du kan inte jämföra dagens betygssystem med det gamla, eftersom de inte mäter samma saker. Jag förstår av ditt resonemang att du inte är så insatt i dagens skola.
    På den gamla "onda" tiden fick man en femma om man hade alla rätt på proven. I dag krävs det så mycket mer för att få ett MVG.
    Ett exempel: du har skrivit en uppsats om andra världskriget. I en G-uppsats finns grundfakta med. Du kan ha med vartenda litet slag i rätt ordning och kunna namnen på alla gubbar men du kan ändå aldrig få mer än ett G.
    I en VG -uppsats kanske du jämför orsakerna till första och andra världskriget, du gör jämförelser och reflekterar över varför konflikter uppstår.
    I en MVG-uppsats skriver du om hur vi ska göra för att detta inte ska hända igen, och tittar på möjliga nutida faktorer som kan leda till ett nytt världskrig.

    Du tror att vi bedömer kvantitet. Det är kvalitet vi bedömer. Återigen: DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA DET GAMLA BETYGSSYSTEMET MED DAGENS!
    Läs på och agera inte utifrån egna upplevda oförrätter!
  • Knytt1

    Ett litet tillägg: gå in på skolverkets hemsida www.skolverket.se, där hittar du betygskriterier för både ungdomsskolan och gymnasiet.

    Jag är så jävla trött på människor som tror att de kan uttala sig om dagens skola utifrån sin egen skoltid för 30 år sen. Det händer saker i skolans värld, tro det eller ej!

    Vad gäller nationella prov så är de ett väldigt bra hjälpmedel för att bedöma elever, just för att de är väldigt bra prov. Men de är en DEL av bedömningen.

  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-18 18:26:01 följande:
    Som sagt, skiter fullständigt i det eftersom betygsystemen bara är blaj ändå.
    Det är lätt att spy galla över något man inte förstår. Känner man sig missförstådd kan man ju alltid göra högskoleprovet!
    Eller också kan man göra sig till ett offer och skylla på ett taskigt system...
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-18 22:26:16 följande:
    Har

    För dåliga på vad???Den praktiska nyttan man har av det man läser i skolan är ju i det närmaste obefintlig.I skolan ska man sitta och läsa alla möjliga avancerade och konstiga ämnen, sen får man fan inte ens jobb på konsum när man har gått ut.Derivator har jag ingen aning om varför vi ödslade tid på. Tyska läste jag i 3år och pratade det en gång under en utlandsresa.
    Jamen då så! Vad gnäller du för? Du väljer ju själv vad du använder av det du lärde dig i skolan! Det är klart att om man inte pluggar vidare kanske man inte har så stor användning för en del av det man lärt sig, men man har i alla fall valmöjligheten!
    Nu har du snart avfärdat hela utbildningsväsendet! Bildningsförakt kallas sånt, och om det är din ståndpunkt kan du ju inte ge dig in i en diskussion om utbildning och betyg och förvänta dig att bli tagen på allvar.
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-19 09:33:28 följande:
    Nej, du kanske kan förklara det för mig?Vi läser om en massa saker och ämnen som vi inte har någon praktisk nytta av på något jobb. Men får att få något jobb så måste vi av någon anledning ha läst dessa saker. Hur hänger det ihop?Matte har jag viss nytta av idag, men inte den matten som vi läste i skolan (Den matten man har praktiskt nytta av är väl för lätt antar jag. Det gäller ju att få med svåra ämnen med meningslösa kunskaper så att man kan få utslagsgivande resultat eleverna emellan antar jag.)Idrott, ja (Gick för övrigt mest ut på att spela fotboll varje lektion.) . Det var många som hade bättre betyg än mig i det.Men hur många av dessa utövar någon idrott idag? Typ Nada. noll!Har man då inte lyckats missa något extremt fundament trots höga betyg?
    Du verkar ha missat hela poängen med skolan. Det finns inga meningslösa kunskaper. Man vet aldrig vad man kan få nytta av i livet. När det gäller mitt ämne, svenska, kan man ju hävda att "jag kan redan läsa och skriva, så det vi gör känns helt meningslöst" men när man kommer upp på högstadie- och gymnasienivå är det (förhoppningsvis) inte längre läs- och skrivinlärning man ägnar sig åt. Det vi gör är att utveckla elevernas förmåga att tänka och reflektera över olika företeelser. Och DET, min gode herre, är nåt man har nytta av hela livet!
    Samma med exemplet idrott. Tror du verkligen att syftet med ämnet "Idrott och hälsa" är att odla fram elitidrottare?
    Det känns som om du är rätt stukad av din skoltid och det beklagar jag verkligen, det är tråkigt att du känner dig så felbehandlad, men mycket av det du säger grundar sig i ren okunskap och då blir ditt resonemang rent ut sagt korkat!
  • Knytt1
    MatsAtari skrev 2009-04-19 10:25:43 följande:
    LOL, många olika lektionsformer?På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10.Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
    Men du kan inte förkasta allt enbart byggt på egna, dåliga erfarenheter!
    Alla har vi både bra och dåliga erfarenheter av skolan, självklart kan en så stor organisation inte vara perfekt, men tro mig, det har hänt en del sen du gick i skolan men det är du inte intresserad av. Du vill bara kräkas på din egen misslyckade skolgång och det är klart att man kan göra så om man tycker att det känns utvecklande. Men jag tycker kanske att om man ger sig in i en diskussion om betyg och bedömning kanske man ska ha lite mer på fötterna än förakt.
    Hur gör du med dina egna barn, om du har några? Ska du överföra ditt förakt för skolan på dem? Du gör dem ingen tjänst, kan jag säga.
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?