• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

Vad gjorde ni med betygen och hur gick det?

Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?
  • absolutiisch
    fruis skrev 2009-04-16 20:25:11 följande:
    Jo, jag såg det just att det bara är anslutna gymnasieskolor som finns med i registret och varje skola väljer själv hur de vill göra.
    okej..de va mer än jag visste =P
    aja, nu har vi rett ut det iallafall...tänkte att de va bra att poängtera till dom som söker och tror att dom inte måste skicka in betyg...
  • Indianica

Men herregud...ring dem och säg att du drar tillbaka din ansökan och att de inte ska registrera betygen. De blir ju bara glada att kunna slänga betygen i papperskorgen/radera dem ifrån datorn. Om någon undrar säg att du skickade in fel betyg av misstag, att du tog några betyg du lejkt med i datorn. Du kan inte åtalas om du inte haft uppsåt.

• Kjell2
    Indianica skrev 2009-04-16 21:14:57 följande:
    Men herregud...ring dem och säg att du drar tillbaka din ansökan och att de inte ska registrera betygen. De blir ju bara glada att kunna slänga betygen i papperskorgen/radera dem ifrån datorn. Om någon undrar säg att du skickade in fel betyg av misstag, att du tog några betyg du lejkt med i datorn. Du kan inte åtalas om du inte haft uppsåt.
    Men uppsåtet verkar rätt tydligt.

/Kjell
  • Anonym
    Pysse skrev 2009-04-16 19:51:33 följande:
    Ring imorgon och dra tillbaka din ansökan - säg att du har skickat fel betyg -säg att du på skoj hade försökt förbättra dem för att skryta för din kille - men nu råkade du skicka det förbättrade istället. Vet inte om det hjälper - men om du redan nu försöker ta tillbaka dem, kanske det inte är förfalskning eller vad det kan vara
    det är ju väldigt smart att säga. det kan hon bli anmäld för.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-16 20:12:29 följande:
    Ok. Ja DOM upptäcker garanterat att dom är falska! Men har inte dom tillgång till allas betyg elektroniskt oxå?
    nej, de har inte alla betyg elektroniskt.
  • Anonym (gjort det)

gjorde det själv i photoshop, kom in och ingen har någonsin märkt nåt. var 4 år sedan.

• Tös
    Anonym skrev 2009-04-16 19:47:13 följande:
    Har skickat in falska betyg till vhs och inser direkt nu att det inte kommer att gå...är så himla dum i huvudet och gråter för att polisen kommer att ta mig. Har en 2 åring hemma. Vad fan ska jag göra?
    Men VARFÖR öht gjorde du det?

*förundrad*
  • Butterscotch
    fruis skrev 2009-04-16 20:24:09 följande:
    www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-domen-mot-fo...
    Vad var det för ett töntigt straff? Villkorlig dom och 40 dagsböter à 30 kronor. Det lär ju inte avskräcka någon.

Jag blir ledsen när jag tänker på att duktiga, hårt kämpande ungdomar kan förlora välförtjänta universitetsplatser pga att andra fuskar sig till en plats. Blä.
  • timberhochmandie
    Butterscotch skrev 2009-04-17 15:00:52 följande:
    Vad var det för ett töntigt straff? Villkorlig dom och 40 dagsböter à 30 kronor. Det lär ju inte avskräcka någon.Jag blir ledsen när jag tänker på att duktiga, hårt kämpande ungdomar kan förlora välförtjänta universitetsplatser pga att andra fuskar sig till en plats. Blä.
    Fast villkorlig dom betyder ju att det egentligen är fängelse som gäller... Fängelse i höst två år närmare bestämt. (Om det är urkundsförfalskning av normalgraden.)
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?