Inlägg från: Anonym (gjort det) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gjort det)

Någon som förfalskat sina betyg?

gjorde det själv i photoshop, kom in och ingen har någonsin märkt nåt. var 4 år sedan.

• Anonym (gjort det)
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 15:45:04 följande:
    Fast villkorlig dom betyder ju att det egentligen är fängelse som gäller... Fängelse i höst två år närmare bestämt. (Om det är urkundsförfalskning av normalgraden.)
    Villkorlig dom är INTE fängelse.

"Den som döms till villkorlig dom har en prövotid på två år. Under prövotiden ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Den villkorliga domen kan förenas med dagsböter och/eller med en skyldighet att utföra oavlönat arbete under viss tid (samhällstjänst)."
    www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____808.aspx
  • Anonym (gjort det)
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 15:50:03 följande:
    Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 15:46:57 följande:
    Nej, villkorlig dom är inte fängelse. Men det betyder att rätten har fastslagit straffvärdet till fängelse, men att man i det specifika fallet, av särskilda skäl, väljer att istället utdöma villkorligt straff. Förstagångsförbrytare, ordnade levnadsförhållanden osv.
    Nej, vilkorlig dom har inte med fängelsestraf att göra överhuvudtaget. Man är fri men man ahr en prövotid under två år där man ska sköta sig prickfritt (inte ens böter för parkerin). Så nej inget fängelsestraff har rätten dömt.
  • Anonym (gjort det)
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 16:02:21 följande:
    Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 15:57:31 följande:
    Nej... Villkorlig dom är inget fängelsestraff. Det har jag ju redan sagt. Men FÖRST måste rätten komma fram till att det handlar om ett brott som ska ge fängelse och inte böter. När man väl har konstaterat att jepp, det här är ett fängelsebrott kan man gå vidare och se om det i det specifika fallet finns anledning att, istället för det fängelsestraff det egentligen skall vara, utdöma villkorlig dom och t.ex. samhällstjänst. Hade det varit ett brott på bötesnivå så hamnar man aldrig ens på villkorlig dom. Villkorlig dom är något man kan ta till efter att ha konstaterat att straffvärdet ligger på FÄNGELSE.Urkundsförfalskning regleras f.ö. i BrB 14:1 och straffet för ett brott av normalgraden är - som jag skrev tidigare - fängelse i högst två år.
    ehh..nej. rätten dömer vilkorlig dom och inte fängelse.
  • Anonym (gjort det)

Anonym (^^^^) skrev 2009-04-17 16:06:02 följande:

Även om man inte hamnar i fängelse så ligger ju pricken kvar i belastningsregistret i 10 år för vilkorligt. Detta är ju inte speciellt kul att ha med när man skall söka jobb. Urkundsförfalskning är inte uppskattat hos någon form av arbetsgivare. Är inte lika lätt att ev. förklara även om brottet skullle vara av mildare art. Menar att lite skillnad på att förfalskat en namnteckning på ett mindre viktigt dokument (syftar inte betyg) eller ha förfalskat för att få ut massa pengar. Men en dom om urkundsförfalskning skrämmer nog iaf. Någon som fått jobb trots det får gärna dela med sig då jag gärna vill veta hur de gått tillväga?
    fått jobb trots prick i registret?
    jag fick jobb i polisen växel trots min prick. (dock inte urkundsförfalskning)
  • Anonym (gjort det)

Anonym (juristen) skrev 2009-04-17 17:38:32 följande:

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 16:10:58 följande: läs det "timberochmandy" skrivit igen, hon har alldeles rätt. hon har skrivit det flera gånger!!!
    jag tror med på vad domstolen säger än vad en på FL säger.
  • Anonym (gjort det)
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 18:26:39 följande:
    Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 18:19:21 följande: Visa mig den domstol som säger emot mig! Den som gör det behöver nog gå om juristutbildningen...
    du fick länken
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?