Inlägg från: Anonym (juristen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (juristen)

Någon som förfalskat sina betyg?

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 16:10:58 följande:

ehh..nej. rätten dömer vilkorlig dom och inte fängelse.
    läs det "timberochmandy" skrivit igen, hon har alldeles rätt. hon har skrivit det flera gånger!!!
  • Anonym (juristen)

Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 19:13:23 följande:

du fick länken
    och där står en förenklad "förkortad version", dvs inte vad som står i lagboken. En enkel info för att även icke jurister skall förstå. "timberhochmandy" gav en mer tydlig helhetsbeskrivning av vad som ligger bakom att man döms till vilkorlig dom. Det står ingen förklaring i den länken du gett. Vi får helt enkelt nöja oss med att du vill ha kort info och inte förstå bakgrunden som vi fösöker förklara för dig!
  • Anonym (juristen)
    Severus skrev 2009-04-18 08:29:27 följande:
    Fast man är ju ett fett stolpskott om man försöker fuska till lite najsigare siffror/bokstäver på pappret....Är man värd en 4:a/VG i Franska, men fick bara en 2:a får man väl läsa upp det? Borde ju inte vara svårt om man nu vet att man kan bättre än vad betygen visar?Orkar man inte, så är man nog inte redo att möta högre studier heller.Och jag skiter blanka fan i kommentarer att man faktiskt kan glida fram på universitetet trots låga gymnasiebetyg. Handlar inte om det.Krävs det bra betyg för att ansöka till en högre utbildning, får man ta och skita fram korrekta betyg! Inte photoshop och en femhundring i handen åt någon "duktig" trixare...
    Eller skriva högskoleprovet för att visa att man "faktiskt kan" trots dåliga betyg.

Fusk är ju stöld av en plats från dem som kämpat för att komma in i enlighet med spelreglerna!
  • Anonym (juristen)
    oceanney skrev 2009-04-19 04:23:21 följande:
    Anonym (fd handläggare) skrev 2009-04-18 20:15:39 följande:
    Alltså, ni beter er ju som om TS hade begått ett mord. Visst tycker jag att man ska göra allt för att inte hamna i kriminalregisteret, med i övrigt... Kom igen. Allt han/hon vill är ju att studera!! Vad är det som är så hemskt med det? Jag har hört talas om värre saker.Trots att jag själv gick ut med högsta betyg och kunde komma in på i princip vad jag ville tycker jag att det är bullshit att ens gymnasiebetyg ska avgöra om kan läsa vidare på högskolan. Vaddå indikator? Varför behövs det? I ett demokratiskt samhälle borde väl alla som vill kunna och ha möjlighet att läsa vidare?I Frankrike, till exempel, får vem som helst med studentexamen börja på tex läkarlinjen. Det är bara att dyka upp på första föreläsningen. Första året är det istället ganska trångt i föreläsningsalarna, tuffa prov och många som hoppar av. Bara de mest motiverade blir kvar. Det är väl den bästa "indikatorn" av alla?
    Tyvärr har vi ju inte frankrikes antagningssystem i Sverige så konsekvensen av TS tilltag om hon skulle komma in blir ju att någon annan med ärliga betyg inte kommer in! och DET tycker jag är orättvist.
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?