oceanney skrev 2009-04-19 04:23:21 följande:
Anonym (fd handläggare) skrev 2009-04-18 20:15:39 följande: Alltså, ni beter er ju som om TS hade begått ett mord. Visst tycker jag att man ska göra allt för att inte hamna i kriminalregisteret, med i övrigt... Kom igen. Allt han/hon vill är ju att studera!! Vad är det som är så hemskt med det? Jag har hört talas om värre saker. Trots att jag själv gick ut med högsta betyg och kunde komma in på i princip vad jag ville tycker jag att det är bullshit att ens gymnasiebetyg ska avgöra om kan läsa vidare på högskolan. Vaddå indikator? Varför behövs det? I ett demokratiskt samhälle borde väl alla som vill kunna och ha möjlighet att läsa vidare? I Frankrike, till exempel, får vem som helst med studentexamen börja på tex läkarlinjen. Det är bara att dyka upp på första föreläsningen. Första året är det istället ganska trångt i föreläsningsalarna, tuffa prov och många som hoppar av. Bara de mest motiverade blir kvar. Det är väl den bästa "indikatorn" av alla?
Nej, TS har inte gjort något som ens är i närheten av mord, men hon har ändå gjort något brottsligt. Personligen tycker jag inte att den viktigaste anledningen till att inte begå brott är att inte hamna i kriminalregistret, men det är ju jag det... Jag tycker att det är omoraliskt, osolidariskt mot de som följer reglerna och dessutom ett slöseri med skattemedel.
Alla som vill KAN studera vidare - men kanske inte på just den utbildning på den ort man helst vill. Det är en fråga om resurser. Det finns fler länder som har ett system som det franska (jag har själv delar av min utbildning från ett sådant land) och det har såklart sina fördelar, men många nackdelar också. Stämningen på de flesta populära utbildningar i det land jag studerade i var minst sagt otrevlig, eftersom alla var konkurrenter om de platser som fanns. Dessutom fanns det personer som la flera år av sitt liv på en utbildning som de aldrig skulle klara av att slutföra.
Jag tycker att vi har ett extremt generöst system i Sverige, där den som misslyckats på gymnasiet kan läsa upp betyg på Komvux, göra högskoleprov och till flera utbildingar komma in på andra meriter. Det är långt ifrån så i flertalet länder och att vi har den förmånen tycker jag att vi ska värna om. Den som inte ens pallar utnyttja alla de möjligheter som finns utan förfalskar sitt betyg tycker jag ska straffas för det - inte alls så hårt som den som begått mord såklart (din jämförelse), men tillräckligt för att avskräcka andra.