• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • kalskulan

ÄÄÄÄ vad FAN!!!

du måste ta upp det här och kämpa vidare!

• Madelenin

Det värsta var att jag pratade med dem precis innan jag skulle göra en intervju med en gubbe. Så direkt efter var jag tvungen att sitta och jobba och vara glad och trecvlig tidningsrepresentant.

Jag pratade med min bm efteråt, var helt knäckt. Hon ska ringa KS och tjata på dem, sa hon. Men man vet ju inte om det hjälper.

Det värsta är att detta varit på g så länge med remisser. jag är ju för sjutton snart i vecka 28!!! jag har ju inte kommit på nu att jag behöver hjälp. Och det är ju inte så att jag vill komma dit för skojs skull.

Vad ska jag ta mig till?

• Madelenin

Nekad av två sjukhus... Känns ju toppen.

• kalskulan

be din man ryta till med, för oss kvinnor lyssnar de ju inte på. hon som tog emot ditt samtal verkar vara grinig, kanske en annan som du pratar med nästa gång inte svalt en citron. det kanske inte är så att hon talar för hela sjukhuset heller, hon är väl bara en grinperson hoppas vi!

• Madelenin

Fast om det bara vore så att hon var grining hade hon ju ändå varit tvungen att ta emot mig. Det känns helt hopplöst detta.

Sambon är borta hela veckorna med jobbet. Jobbar dygnet runt så just för tillfället har han svårt att hjälpa till med rytandet. Suck.

• LabLover
    ia mia skrev 2009-05-26 14:02:45 följande:
    Ja, folk slutar ju inte må dåligt under semestern..
    Vet inte hur det är med större landsting men jag som tillhör ett mindre vet att de inte kan ta emot på Auroramottagningen under sommaren. De BM som jobbar med Aurorasamtal behövs på förlossningen under sommaren.
    Kalinka skrev 2009-05-26 14:29:14 följande:
    Jag har faktiskt läst någonstans att en del kvinnor som klassas som förlossningsrädda efter en traumatisk förlossning i själva verket lider av post-traumatiskt-stress-syndrom (PTSD). Jag är rätt säker på att jag inte skulle klassas som att ha det, eftersom ett av kriterierna är att man ska ha flash backs från förlossningen, och det har inte jag. Men ett annat av kriterierna är att man ska ha varit med om ett UPPLEVT hot mot livet, och det har jag definitivt varit.En liknelse är tex en person som jobbar på ett bankkontor och blir utsatt för ett rån. Hon blir hotad med en pistol, och är helt övertygad om att hon kommer dö. När rånaren grips visar det sig att pistolen aldrig var laddad, eller att det kanske tom bara var en leksakpistol. Det fanns egentligen aldrig ett hot mot livet, men det UPPLEVDA hotet för den personen som blir utsatt för rånet är lika traumatiskt.Det är en av de saker jag blev så besviken på den Aurora-bm jag varit hos för. Hon bara avfärdade min upplevelse med att det är ju SÅ ovanligt att kvinnor blöder ihjäl i samband med förlossningen i Sverige.
    Ja, det stämmer! Föreläsaren jag skrev om för några veckor sedan tog upp just det.

Madelenin skrev 2009-05-26 17:13:32 följande:
    Fast om det bara vore så att hon var grining hade hon ju ändå varit tvungen att ta emot mig. Det känns helt hopplöst detta.Sambon är borta hela veckorna med jobbet. Jobbar dygnet runt så just för tillfället har han svårt att hjälpa till med rytandet. Suck.
    Nä, din stackare Hoppas det hjälper med lite gnäll. Man brukar komma ganska långt med det men ÅH så onödigt, det är inte vad du behöver just nu.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LabLover

Äsch, FL gör inte som jag vill ikväll men ni ser ju vad jag skrivit änå...

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • ia mia
    Kalinka skrev 2009-05-26 14:29:14 följande:
    Det är en av de saker jag blev så besviken på den Aurora-bm jag varit hos för. Hon bara avfärdade min upplevelse med att det är ju SÅ ovanligt att kvinnor blöder ihjäl i samband med förlossningen i Sverige.
    Ahmen guuud!! Jaha så det är ovanligt? Vad spelar det för roll för din upplevelse, du blir ju inte hjälpt av det? Vilket pucko! *suck*
  • ia mia
    Madelenin skrev 2009-05-26 16:52:59 följande:
    Nu vill jag bara lägga mig ner och avlida. Jag ringde KS Auroraklinik och frågade om jag skulle få en tid snart. Då sa tanten att jag inte kan få en tid hos dem då jag har valt danderyds sjukhus. "Vi kan inte bolla runt personer mellan sjukhusen, desssutom tillhör du dem eftersom du bor på Gärdet".Hm, vad hände med det fria vårdvalet för förlossningar? Dessutom har jag aldrig någonsin sagt till någon att det är Danderyd jag vill föda p. Min remiss skickades dit bara. Jag förklarade att jag istället vill välja KS och tillhöra dem och föda där. Jag berättade även att jag fick tillbaka min remiss då Danderyd hade fullt. Vad fick jag för svar? "Det är inte vårt problem. Du tillhör Danderyd och kan inte de ordna en tid åt dig så är det bara så. Vi har andra patienter på kö. Dets pelar ingen roll att du vill välja oss nu eftersom du först skickade en remiss till Danderyd."WHAT!? Så det var alltså upp till mig att ringa alla sjukhus innan remissen skickades av min bm för att kolla köer? och eftersom remissen skickades till ett sjukhus där det var fullt är det alltså jag som får skylla mig själv nu. Jag kommer inte att få någon hjälp.Gör de samma sak med en patient som behöver en pacemaker. "nej din remiss skickades till Södersjukhuset först så vi tänker inte hjälpa dig här på KS. Föga troligt. Jag har PANIK!
    Nämen va? Ursäkta ordvalet men vad fan händer egentligen? Så kan de väl inte göra? :-O Eller det kan de säkert, de har ju just gjort det, men vad dåligt! Och ett så nonchalant svar med.. Hon hade väl kunnat ge dig något vettigt råd till vad du måste göra istället?

Jag blir så irriterad.. Det här får ju din barnmorska hjälpa dig att fixa!! Visste inte hon det här med remisserna då, det känns ju lite klumpigt av henne att inte följa upp så att du slipper ta sådana här samtal själv?
  • ia mia
    LabLover skrev 2009-05-26 22:27:37 följande:
    Vet inte hur det är med större landsting men jag som tillhör ett mindre vet att de inte kan ta emot på Auroramottagningen under sommaren. De BM som jobbar med Aurorasamtal behövs på förlossningen under sommaren.
    Men vad händer då om man behöver Aurorasamtal under sommaren. Säg som jag som ska gå mina nu under semestertiderna, skulle jag bara få klara mig bäst jag kan eller får man gå till psyk eller nåt istället?

Åh.. Ibland blir jag så arg!! Hade det varit karlar som födde barn skulle det ALDRIG vara så mycket tjafs med allt.. *spelar ut könskortet*
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?