• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-14 13:23:13 följande:
    Näe, usch jag är så himla ledsen just nu. När jag satte mig hos min barnmorska idag sa hon detta: "Tyvärr har jag en tråkig nyhet, din remiss har skickats tillbaka." Nu får jag inte komma på aurorasamtal på Danderyds sjukhus som jag ville. Fan. De hade tydligen för många som ville dit och jag räknades väl inte som tillräckligt rädd. Vi har ju investerat i Danderyd så att säga. har gått på förlossningsförberedande kurser där och åkt dit och tittat. Har kollat på bildspel på deras hemsida flera gånger för att vänja sig. och nu händer detta. Fan, vi ville ju dit, dels för att pappan får stanna kvar och så. Det är min sambos första barn. jag var tvungen att välja ett nytt sjukhus nu på stört. Kändes jättejobbigt. hade ju i princip bara sös och Karolinska i Solna att välja på. Sös födde jag ju på förra gången och det finns ju skäl till varför jag har startat denna tråd... Jag valde KS och nu får jag hoppas på att de tar emot mig över huvud taget. Min bm skickade en remiss där det stod att jag blivit nekad att komma till DS, så jag hoppas att detta ska gå vägen. Usch, trodde det var min tur att få komma på samtal snart. Istället är jag tillbaka på ruta ett. Kommer säkerligen bli några tårar i soffan ikväll.
    Nej usch vad jobbigt. Det är det jag tycker är så jobbigt, när de liksom inte vill ta en på allvar. Jag har nog blivit FÖR duktig också på att dölja hur jag känner, så jag tror att folk tror att jag är mindre rädd än vad jag är.

Sös är det sjukhuset som ligger närmast mig. Får inte pappan stanna kvar där? När du skriver att det verkar så svårt att få hjälp i Stockholm så känner jag bara hur jag igen börjar fundera på att adoptera nästa barn, trots de evighetslånga köerna.
  • Madelenin

Jo, självklart är adoption en lång och utdragen bergochdalbana, men jag börjar också tänka i de banorna.

Jag födde ju på Sös med sonen och vill gärna prova något nytt som det känns nu. DS och KS ligger i princip lika långt ifrån där vi bor på Gärdet.

De prioriterar ju att pappan får vara kvar främst vid första barnet. jag och pappan fick ett rum på bb när Florian föddes. Min syster har fött på Sös tre gånger. Vid förta barnet fick hennes sambo stanna, men inte med de andra två.

Gud jag känner mig så himla nere. Trodde verkligen att jag skulle få hjälp och bli så väl omhändertagen... Nu känner jag mig som en belastning som sjåpar mig. jagvill ju bara få hjälp att få en "normal" jävla förlossning. jag känner mig ju inte mindre rädd nu.

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-14 13:45:04 följande:
    Gud jag känner mig så himla nere. Trodde verkligen att jag skulle få hjälp och bli så väl omhändertagen... Nu känner jag mig som en belastning som sjåpar mig. jagvill ju bara få hjälp att få en "normal" jävla förlossning. jag känner mig ju inte mindre rädd nu.
    Jag förstår precis hur du känner dig. Precis så kände jag mig efter min halvt katastrofala kontakt med Aurora i mitt gamla landsting. Läkaren på Spec-MVC som skrev remissen var så jätteförstående, och sa att jag skulle få komma om 3-4 veckor. Så dröjde det 4 månader innan jag fick en tid, och då enbart för att jag ringt och hört varför jag inte blivit kallad. men det mest kränkande vara att den Aurora-bm jag träffade verkligen inte lyssnade på mig, eller så tyckte hon inte alls att jag verkade ssk rädd. Hon verkade direkt placera in mig i facket "Kvinna med kontrollbehov som vill ha kejsarsnitt för att det är bekvämt".
  • Kalinka

Usch vad jag önskar att jag bodde i Östersund nu. Då skulle jag be att få komma till en viss speciell läkare som hade en strategi när han träffade såna som jag. Han gav den kvinnan en tid för kejsarsnitt direkt vid besöket. SEN började han prata om att som alternativ fanns ju precis det du visade i länken. En planerad igångsättning där man sätter EDA:n tidigt (men inte aktiverar den). Han påstod att den taktiken var mycket mer effektiv för att få förlossningsrädda kvinnor att överväga annat än snitt, än att in i det längsta vägra dom snitt, för att då är man så inställd på att man VILL ha snitt så man lyssnar inte. De kvinnor som inte ändrade sig, utan istället valde snitt ändå, skulle troligtvis ha blivit snittade i vilket fall som helst. Han hade ett väldigt respektfullt och förstående sätt tyckte jag.

• Madelenin

Åh, det lät som en fantastisk läkare!

Kalinka skrev 2009-05-14 14:18:31 följande:
    Usch vad jag önskar att jag bodde i Östersund nu. Då skulle jag be att få komma till en viss speciell läkare som hade en strategi när han träffade såna som jag. Han gav den kvinnan en tid för kejsarsnitt direkt vid besöket. SEN började han prata om att som alternativ fanns ju precis det du visade i länken. En planerad igångsättning där man sätter EDA:n tidigt (men inte aktiverar den). Han påstod att den taktiken var mycket mer effektiv för att få förlossningsrädda kvinnor att överväga annat än snitt, än att in i det längsta vägra dom snitt, för att då är man så inställd på att man VILL ha snitt så man lyssnar inte. De kvinnor som inte ändrade sig, utan istället valde snitt ändå, skulle troligtvis ha blivit snittade i vilket fall som helst. Han hade ett väldigt respektfullt och förstående sätt tyckte jag.
  • Flisan79

Hej tjejer!

Har nu fått en tid på Psykosociala enheten, Kvinnokliniken på SÖS för ett förlossningsförberedande samtal.
    Ska dit på måndag och är i v 20 med mitt andra barn.

Någon som varit där och vill berätta hur ett sådant samtal går till?

• Madelenin

Det var skönt att höra. Känner mig fortfarande nere. Trodde att allt skulle bli perfekt och lugnade mig med de tankarna. Nu känns allt omkullkastat. En graviditet är ju så jävulskt lång, men nu känns det skakigt och bråttom trots att det är 15 veckor kvar till bf.

LabLover skrev 2009-05-14 20:16:42 följande:
    Läkaren som föreläste för mig och mina kollegor var från Karolinska. Hon verkade mycket erfaren och sympatisk.
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?