• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • ia mia
    Madelenin skrev 2009-05-14 13:59:06 följande:
    Detta var dock en tröst:www.karolinska.se/sv/Forskning/Projektkatalog.../Det är så jag vill ha det!
    Ha ha, det där har jag läst så många gånger att jag nästan kan det utantill.. Jag vill oxå ha det så, gäller bara att de fattar det där inne med för när jag skulle ta upp det med min barnmorska blev jag så skärrad av att vi pratade om den förra förlossningen innan att jag inte ens klarade av att säga nåt. Jag funderar att skriva ner hur jag skulle vilja ha det optimalt och ta med mig det till Aurora eftersom jag får tunghäfta när jag måste prata om förlossningen.

Får väl skriva en post-it och sätta den i pannan..
  • Madelenin

Jag har redan börjat fila på hur jag vill ha det. har ett dokument dr jag skriver upp allt och hur jag vill ha det. Man kommer ju på saker eftersom så jag fyller på då och då.

Usch tårarna sprutade i natt, men samtidigt ska man försöka att inte måla fan på väggen. Förhoppningsvis får man komma till KS och att de kommer ta en på allvar.

ia mia skrev 2009-05-15 13:22:03 följande:

Detta var dock en tröst:www.karolinska.se/sv/Forskning/Projektkatalo
    g.../Det är så jag vill ha det! Ha ha, det där har jag läst så många gånger att jag nästan kan det utantill.. Jag vill oxå ha det så, gäller bara att de fattar det där inne med för när jag skulle ta upp det med min barnmorska blev jag så skärrad av att vi pratade om den förra förlossningen innan att jag inte ens klarade av att säga nåt. Jag funderar att skriva ner hur jag skulle vilja ha det optimalt och ta med mig det till Aurora eftersom jag får tunghäfta när jag måste prata om förlossningen. Får väl skriva en post-it och sätta den i pannan..
  • Kalinka

Har också funderat på att skriva ner och ge till bm/aurora. När jag kommer dit är jag så fokuserad på att jag inte vill börja gråta att jag nog inte verkar ssk rädd.

• ia mia

Precis så jag tänker med.. Jag är så orolig över att börja stortjuta varje gång jag pratar om den förra förlossningen att jag klistrar på ett fejkleende och ser säkert helt lugn ut fast jag knappt kan andas och håller på att kräkas inuti.

Det är kanske en bra idé då att skriva ner något..

• Madelenin

Jag kan också vara rädd för att börja gråta. men sen försöker jag - vad gör det?

De är ju vana att ta hand om människor som ofta har en traumatisk händelse bakom sig och som behöver hjälp. Det är ju inte vi som ska skämmas, så att säga.

Sen så tror jag till mångt och mycket att det kan vara bra att visa sina känslor för dem. Det finns ingen vits med att åka dit och leva efter duktiga flickan-syndromet. Då k'nns risken större att man inte får adekvat hjälp. Och hade en karl råkat ut för något liknande skulle de aldrig gå dit och be om ursäkt själva för det som skett. De hade krävt allt, och det hade dessutom varit okej från vårdens sida som skulle hållt mannen i handen från att han plussade.

Nej - vi ska gråta om vi behöver! Heja heja!

Kalinka skrev 2009-05-15 20:55:34 följande:
    Har också funderat på att skriva ner och ge till bm/aurora. När jag kommer dit är jag så fokuserad på att jag inte vill börja gråta att jag nog inte verkar ssk rädd.
  • ia mia

Ha ha.. Då tänker jag defenitivt tjuta lite iaf..

har fått datum nu, den 2:a juni ska vi dit. Och jag plockar med mig min sambo, så får han "kräva allt" om jag inte klarar av det..

• Madelenin

vad bra att du fått en tid! Tänkte ringa och kolla nästa fredag om det inte hänt något. tiden känns ju knapp när det gäller det området. Annars är det lååååååångt kvar till bf. 99 dagar kvar!

ia mia skrev 2009-05-20 13:13:12 följande:

Ha ha.. Då tänker jag defenitivt tjuta lite iaf.. har fått datum nu, den 2:a juni ska vi dit. Och jag plockar med mig min sambo, så får han "kräva allt" om jag inte klarar av det..
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-20 13:21:30 följande:
    vad bra att du fått en tid! Tänkte ringa och kolla nästa fredag om det inte hänt något. tiden känns ju knapp när det gäller det området. Annars är det lååååååångt kvar till bf. 99 dagar kvar! ia mia skrev 2009-05-20 13:13:12 följande:
    Fast nästa gång tänker jag lägga på 2 veckor, och "låtsas" att det är BF. Har inte mycket hopp om att det ska komma igång av sig självt...
  • ia mia

Madelenin: Ja, det känns jätteskönt. Jag fick intrycket av att det skulle ta jättelång tid innan jag skulle få en av min barnmorska eftersom det var semestrar och grejer framöver, "så vi får hoppas att du hinner få en tid innan" sa hon.. Eftersom vi ska ha typ precis efter semestrarna så blev man ju lite nervig av det då men hon från Aurora ringde häromdagen och lät helt fantastisk på telefon. Jag ställde lite frågor, eftersom jag inte har en aning om hur det går till och ville veta, och hon svarade utan problem på allt och lät jättesympatisk! Jag fick lite hopp iaf..

Men då ringer de säkert till dig med när som helst, jag har 87 dagar kvar idag och har ju redan fått en tid..

Just ja, jag frågade hur många gånger man går (tänkte om det finns en gräns eller så). Och hon sa att man går så många som man behöver, en del går bara ett och en del går över tio, man är inte klar förrän man känner sig beredd! Det vanliga var dock mellan 3 och 5, sen har man ett uppföljningssamtal efteråt för att se hur man mår då.. Känns bra det här!

• Madelenin

Fick du ett samtal eller brev med kallelse?

Är jätterädd för att inte få komma dit på grund av just semestrar och så.

ia mia skrev 2009-05-22 07:29:46 följande:

Madelenin: Ja, det känns jätteskönt. Jag fick intrycket av att det skulle ta jättelång tid innan jag skulle få en av min barnmorska eftersom det var semestrar och grejer framöver, "så vi får hoppas att du hinner få en tid innan" sa hon.. Eftersom vi ska ha typ precis efter semestrarna så blev man ju lite nervig av det då men hon från Aurora ringde häromdagen och lät helt fantastisk på telefon. Jag ställde lite frågor, eftersom jag inte har en aning om hur det går till och ville veta, och hon svarade utan problem på allt och lät jättesympatisk! Jag fick lite hopp iaf.. Men då ringer de säkert till dig med när som helst, jag har 87 dagar kvar idag och har ju redan fått en tid.. Just ja, jag frågade hur många gånger man går (tänkte om det finns en gräns eller så). Och hon sa att man går så många som man behöver, en del går bara ett och en del går över tio, man är inte klar förrän man känner sig beredd! Det vanliga var dock mellan 3 och 5, sen har man ett uppföljningssamtal efteråt för att se hur man mår då.. Känns bra det här!
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?