• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Lonicera

Jag tror att det är ganska vanligt att omföderskor går på Aurora-samtal, just pga en dålig tidigare förlossningsupplevelse. Jag var själv inte förlossningsrädd före min första förlossning, men blev det efteråt. Jag kommer att diskutera förlossningssätt med läkare inför nästa förlossning, när det blir dags.

• Esmiso

hej!
    Jag gick i aurora samtal under min andra graviditet och födde mitt andra barn på sjukhuset i Varberg. Personalen var helt underbara och det är tack vare dem jag vågade föda barn igen!
    Så kort sagt: JA det hjälpte och jag födde vaginalt även andra gången trots traumatisk första förlossning på skitsjukhuset NÄL

• Madelenin

Åh, tack för svar! Kul att höra att att samtal har hjälpt så att man vågar sig på en till vaginal förlossning.

Jag har valt ett annat sjukhus denna gång, för att slippa så påtagliga minnen. Hoppas verkligen att det ska hjälpa mig med. Är lika rädd för kejsarsnitt som för en vaginal förlossning.

• IsaW

Jag är blivande omföderska och har också gått på samtal hos Aurora och fått ett väldigt bra bemötande. Min första förlossning var svår och jag brast också mycket. Den här gången kommer jag förlösas med snitt. Jag har också haft god möjlighet att bearbeta min förra förlossning och olika alternativ har diskuterats hela tiden, med fokus på att upplevelsen av förlossningen den här gången ska kunna bli positiv. Kan också varmt rekommendera profylax.

• Madelenin

IsaW, skönt ändå att du kan slappna av mer inför denna förlossning då!

Jag är rädd för att de ska försöka pracka på en klyschorna att "föda barn är det naturligaste i världen" och att det är en "positiv smärta".

• IsaW

Ja, det känns verkligen skönt!

Jag blev positivt överraskad av att de inte alls försökt få min bild av min förlossning att vara något annat än det den var. Jag tror man har stor nytta av att vara så ärlig som möjligt när man beskriver hur man upplevde det, inklusive om man kände sig illa behandlad av personal på något sätt. Personalen på Aurora tror jag söker sig dit för att de inser att en förlossning kan vara en svår upplevelse och de vill att du ska få en bra nästa upplevelse men inte ändra det som du känner. Jag kan bara rekommendera att prata med dem!

• Madelenin

Stort tack för allas svar!

Skönt att höra att de inte vill ta det dåliga ifrån en, så att säga. Det räcker ju med att man blev motarbetad under förlossningen.

Får verkligen panik när jag tänker på att jag ska föda barn. För det finns inga bra sätt att få ut ett barn på.

• Majsan71

För att skoja lite så slår jag er med hästlängder Jag gick hos aurorabarnmorska nu när jag väntade mitt femte barn. Jag har alltså först fött fyra barn och de tre första gick bra medan jag hade en jobbig förlossning med fyran.
    Det var väldigt bra att få prata och göra upp planer inför förlossningen och jag som hade varit lite fixerad vid att göra kejsarsnitt valde att föda vaginalt och det visade sig bli en helt fantastisk förlossning som jag är så tacksam för {#lang_emotions_smile}

Och jag förstår verkligen när du ts skriver att du känner panik inför förlossningen, jag kände så också. Sov jättedåligt och hade mardrömmar och mådde pyton kring detta. Jag försökte "självhjälpa" mig med att titta på förlossningsprogram på TV men det enda som hände var att jag började gråta av ren ångest.

Men jag fick verkligen väldigt bra bemötande och hjälp av aurorabarnmorskan, det var betydligt mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig {#lang_emotions_smile}

*~* Jag längar efter våren *~*
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?