• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Madelenin

Det gick sådär idag. Det började med illamående vid frukost som resulterade i att jag spydde ner badrummet. Sambon fick städa...

När vi kom dit så fick jag först snabbt gå igenom min förra förlossning. Berättade om det bortslaravde kejsarsnittet, att personalen sjabblade och att de inte lyssnade på min felsatta bedövning.

Sedan pratade hon om hur det är optimalt att föda barn. Att kejsarsnitt inte är bra och att det är bättre att gå över tiden och komma igång av sig självt. Sedan undrade hon hur jag ville ha det.

Sa att jag varit rädd sedan jag plussade och att jag ville ha en så kontrollerad förlossning som möjligt. Är rädd för ett för stort barn också. Kejsarsnitt eller igångsättning.

Tanten tyckte inte att igångsättningar var bra och att det inte är enkelt att få. Dessutom blir de förlossningarna mer komplicerade. Hon pratade mycket om att man ska boka en tid genom mvc när man gått över tiden och se om man är tillräckligt mogen för en igångsättning. Då kan man ta ställning.

Jag försökte förklara att det skrämmer mig då jag inte vill riskera att få ett så stort barn igen. När de skulle uppskatta sonen sa det runt 4 kilo, han vägde 4600. Rätt stor skillnad. Hn sa att om barnet beräknas vara SÅ stort kanske man sätter igång det tidigare.

Tillslut så fick jag henne att boka en tid med en läkare 4 augusti, har bf 27. Då skulle vi prata om en eventuell igångsättning och att jag får tider där jag kan komma tillbaka och se om jag är mogen.

Pratet med henne gav inte så mycket alls. Kändes inte som att hon lyssnade på vad jag är rädd för. Men det var toppen att jag fick tiden och är inne i systemet.

Efteråt hamnade jag och sambon i gräl. Han undrar varför jag inte litar er på sjukvården, fast han själv säger att han vet det. Och han undrade också om jag inte föredrog att förlossningen kommer igång hemma i stället för en igångsättningen som kan bli komplicerad.

Jag föredrar ju igångsättningen eftersom jag känner att det ger mer kontroll... Det hela slutade i tårar hemma. Fick en tid till tanten igen 4 augusti efter att jag träffat läkaren, men det känns som att hon kvittar.

• Kalinka

Madelenin:

Usch vad tråkigt. Jag blev ju som sagt väldigt besviken på Aurora när jag var där. Jag tyckte att efterkontrollen med "min" förlossningsläkare på Spec-MVC gav MYCKET mer. Hon var betydligt mer förstående än Aurora-bm. Det kanske har att göra med att hon var med under 1,5 dygn av min förlossning (hon hade dagtjänstgöring + en nattjour), men ändå. Hon tog själv upp att jag skulle få snitt om jag ville, och att jag kunde bli igångsatt om jag inte klarade att gå över tiden igen.

Jag har träffat min MVC-bm efteråt också, och jag tyckte ärligt talat att det besöket också gav mycket mer än Aurora. Hon sa också självmant att jag naturligtvis skulle få välja snitt om jag inte kände att jag orkade med vaginalt igen.

Hittills är det bara Aurora-bm som har börjat tjata om hur mycket nackdelar det är med snitt, och att det är en stor operation. Precis som att jag inte skulle veta det. Jag har för h-vete själv assisterat vid snitt. Har man gjort det, och fortfarande känner att det är en utväg, då är man rädd.

• Kalinka

Jag känner förresten också igen det där med att jag och maken har olika inställning till det där igångsättning. Min man är skiträdd för att det ska bli igångsättning igen. Jag vill helst ha det...

• Tridde

Madelenin> men fan va synd att det blev såhär...jag blir så ledsen för din skull visst, hon har rätt i att en vaginal förlossning utan ingrepp oftast är säkrare men nu är det inte det som det handlar om, utan det handlar om att du ska kunna föda och vara trygg, och då kan det enda alternativet vara tex kejsarsnitt för vissa. kan du inte ringa till auroramottagningen och förklara att allt gick fel och att du vill ha en ny barnmorska? eller att du ringer din barnmorska och ber henne ta tag i det, för du måste verkligen ha folk som du litar på runt omkring dig när du är rädd och inte såna som inte lyssnar på vad du säger.
    sen angående din sambo...hade jag bott i närheten hade jag letat upp honom och gett honom en omgång! han SKA stötta dig i allt, stå på din sida vad det än handlar om och han ska göra det med ett leende på läpparna och en trygg famn redo så du har nånstans att gråta!! jag tycker att han varit otroligt okänslig mot dig som ifrågasatte dig och din misstro mot sjukvården, det vore ju ren galenskap av dig att lita på dom efter din upplevelse!
    ring din barnmorska eller aurora nu och prata med dom, nåt måste de kunna göra för dig.
    ta hand om dig!

ps...hälsa sambon att om han inte skärper sig så bör han passa sig för annars kommer snart en halvgalen gravid norrlänning jagandes...

• Madelenin

Alltså, sambon stöttar mig i allt. Men vi lyckades missa i kommunikationen idag. Jag förstår att han blir förtvivlad när han ser att jag är så ledsen och han slår ju knut på sig själv för att hjälpa mig. Bland annat genom att fixa tiden idag. Ibland blir det bara att man pratar "manligt" och kvinnligt". Han är mer inställd på att lösa saker och fixa dem med åtgärder. Jag kan ju vara den som måste prata mer och vill ha en polare som sger att allt och alla är skit etc...

Vi säger samma sak och kommer fram till samma sak, men vi säger dem så olika att vi missar det. Först efteråt så kan vi säga "aha - vi ville samma sak". Det var likadant nu och allt är utrett. Tror att vi båda är frustrerade över att det är en jobbig situation så det krockar ibland. jag är galet tacksam över att ha honom, har aldrig stött på en mer stöttande människa tidigare.

Auroramottagningen är tyvärr liten och nu stänger de för semester fram till 19 augusti... Det var jobbigt att hon skulle förklara saker för mig som jag redan visste. Logiska och rationella saker. Men sen säger ju hjärtat en annan sak. Och det är svårt att förklara rädslor för andra. Jag bara VET att jag skulle må bättre av en igångsättning på plats. Jag kan lita på vården där och då.

Jag trodde på något sätt att de skulle vara glada för att jag inte krävde kejsarsnitt. Naivt kanske.

Nej, det var en mystisk stund idag. Men jag är tacksam för att jag nu finns i deras aurorasystem = garanterad plats. sa,t att jag ska få träffa en läkare den 4 augusti. Där kan man ju diskutera hur man ska göra och eventuellt få extra viktuppskattning och liknande.

• Tridde

madelenin> ahmen ok då, då håller jag mig hemma här i norrland
    nämen skämt åsido...det där problemet har vi här hemma ibland oxå, att jag kanske inte alltid vill få ett problem fixat utan mer bara vill få gnälla av mig eller få medhåll från någon.
    vår auroramottagning tar oxå semester men de har ändå öppet för de som behöver, de kan ju inte bara stänga helt och hållet utan hade jag behövt en tid tidigare än i slutet på juli hade jag fått det. tycker fortfarande du ska ringa och prata med dom, för vilket som så känner du ju dig så missnöjd att du inte ens vill träffa människan vid nästa samtal och så ska det ju absolut inte behöva vara. sen kan ju din barnmorska på mvc beställa viktuppskattning själv, så att du slipper vänta till augusti för att få veta om du eventuellt ska få det. stå på dig nu

• Madelenin

Tror att det är ät vanligt med sådana kommunikationsmissar. och tänk vad störande det måste vara för honom när han tar upp ett problem och söker en lösning. Då får han istället ett "åh vad jobbigt för dig, men jag förstår och finns här för dig!". han gör sitt bästa, knyter skonsnören, lyssnar på timslång monologer om min rädlsa, torkar mina spyor... Bra typ.

Jag ska få ett viktuppskattnings-ul i vecka 32 på mvc, men jag kommet tjata till mig fler mot slutet. Barnmorskan idag sa att jag skulle undvika juice och frukt för att inte få ett för stort barn. Men det är knappast det som är problemet... Coca-cola, choklad, bullar är nog mer laster jag har.

Jag ska se hur det känns framöver, när jag fått läsa vad hon skrev i min journal vid nästa mvc-besök. Måste smälta detta lite. Annars avbokar jag tiden och förlitar mig på läkarna.

Tridde skrev 2009-06-15 14:52:00 följande:
    madelenin> ahmen ok då, då håller jag mig hemma här i norrland nämen skämt åsido...det där problemet har vi här hemma ibland oxå, att jag kanske inte alltid vill få ett problem fixat utan mer bara vill få gnälla av mig eller få medhåll från någon. vår auroramottagning tar oxå semester men de har ändå öppet för de som behöver, de kan ju inte bara stänga helt och hållet utan hade jag behövt en tid tidigare än i slutet på juli hade jag fått det. tycker fortfarande du ska ringa och prata med dom, för vilket som så känner du ju dig så missnöjd att du inte ens vill träffa människan vid nästa samtal och så ska det ju absolut inte behöva vara. sen kan ju din barnmorska på mvc beställa viktuppskattning själv, så att du slipper vänta till augusti för att få veta om du eventuellt ska få det. stå på dig nu
  • Madelenin
    Kalinka skrev 2009-06-15 13:49:06 följande:
    Madelenin: Usch vad tråkigt. Jag blev ju som sagt väldigt besviken på Aurora när jag var där. Jag tyckte att efterkontrollen med "min" förlossningsläkare på Spec-MVC gav MYCKET mer. Hon var betydligt mer förstående än Aurora-bm. Det kanske har att göra med att hon var med under 1,5 dygn av min förlossning (hon hade dagtjänstgöring + en nattjour), men ändå. Hon tog själv upp att jag skulle få snitt om jag ville, och att jag kunde bli igångsatt om jag inte klarade att gå över tiden igen. Jag har träffat min MVC-bm efteråt också, och jag tyckte ärligt talat att det besöket också gav mycket mer än Aurora. Hon sa också självmant att jag naturligtvis skulle få välja snitt om jag inte kände att jag orkade med vaginalt igen. Hittills är det bara Aurora-bm som har börjat tjata om hur mycket nackdelar det är med snitt, och att det är en stor operation. Precis som att jag inte skulle veta det. Jag har för h-vete själv assisterat vid snitt. Har man gjort det, och fortfarande känner att det är en utväg, då är man rädd.
    Varför håller de på sådär? Alla vet ju att det inte är "bra", men man måste ju väga saker fram och tillbaka.

Är jätteglad över min inplanerade läkartid, för jag tror att de kommer lyssna bättre och att de kommer att tycka det är bättre med en igångsättning runt bf istället för snitt.
  • Mina2Kids

Men fy vilken hemsk upplevelse du varit med om. Jag hade en ganska tuff första fl och trodde jag skulle bli galen när jag väntade 2:an, tänkte att jag måste vara dum i huvvetbsom väljer att skaffa fler barn, gick på aurorosamtal och hos kurator, fick superbra hjälp och klarade fl galant, det gick sååååå smidigt. Nu vill jag gärna gör om det, helst idag *skrattar*

• Tridde

Madelenin> nänä, nu är det juice och frukt hon sagt så då är det ingen fara gällande läsk och bullar jättebra att du får gå på ett till ul och det låter bra att du är inställd på att tjata till dig fler!

Kalinka> fattar inte hur de tänker som ibland, du blir ju inte mindre rädd eller mindre inställd på kejsarsnitt för att du får höra att det är en operation med alla saker det innebär. tyckte inställningen hos min auroragrupp var underbar, där får alla som vill ett snittlöfte vid första besöket och sedan börjar man diskutera eventuell vaginal förlossning, hur långt man är villig att prova, om man överhuvudtaget är villig att prova osv. chansen att jag ska våga en vaginal förlossning är ju betydligt större om jag vet att jag får hjälp om jag behöver det, istället för att hålla på och tjaffsa.

• Madelenin

Haha, ja jag ska akta mig för frukt då! Tur för mig eftersom jag åt typ fem av mina hembakta bullar igår.

Idag fyller min son fyra år - tiden går fort.

Tridde skrev 2009-06-15 15:28:47 följande:
    Madelenin> nänä, nu är det juice och frukt hon sagt så då är det ingen fara gällande läsk och bullar jättebra att du får gå på ett till ul och det låter bra att du är inställd på att tjata till dig fler! Kalinka> fattar inte hur de tänker som ibland, du blir ju inte mindre rädd eller mindre inställd på kejsarsnitt för att du får höra att det är en operation med alla saker det innebär. tyckte inställningen hos min auroragrupp var underbar, där får alla som vill ett snittlöfte vid första besöket och sedan börjar man diskutera eventuell vaginal förlossning, hur långt man är villig att prova, om man överhuvudtaget är villig att prova osv. chansen att jag ska våga en vaginal förlossning är ju betydligt större om jag vet att jag får hjälp om jag behöver det, istället för att hålla på och tjaffsa.
  • Tridde

Madelenin> ja men visst går det fort? hälsa grattis till storkillen i efterskott

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?