• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • kalskulan

det du sa om mannen är SÅ bra! jag känner likadant att min man måste föra talan. men jag känner inte förtroende riktigt för honom för han är konflikträdd och det gör att han inte kan "stå" + att han mesar sig runt mig, förlåt älskling, men det är tyvärr så. förra gången märkte jag inte ens att han var där, han hanterar kriser genom att låsa sig (ju mer jag skriver desto mer funderar jag på doula..:S)

en annan sak är att han inte tar reda på saker eller sätter sig in i saker så bra, eller komplicerar genom att överanalysera. det är hans reaktion, han är annars jättebra men här tog rädslan över.
    han satt ju med dottern i över en timme och visste inte om jag var död (de körde ut honom när det gick snett) så det är ju inte konstigt att han är förlossningsrädd heller...

• Madelenin

Det låter som att din man också behöver gå på aurora. Man kan ju förstå att han är uppskrämd av det som hände. Och han kanske känner sig säkrare om ni har gått där och vet om att ni har en plan.

kalskulan skrev 2009-05-27 21:43:24 följande:
    det du sa om mannen är SÅ bra! jag känner likadant att min man måste föra talan. men jag känner inte förtroende riktigt för honom för han är konflikträdd och det gör att han inte kan "stå" + att han mesar sig runt mig, förlåt älskling, men det är tyvärr så. förra gången märkte jag inte ens att han var där, han hanterar kriser genom att låsa sig (ju mer jag skriver desto mer funderar jag på doula..:S) en annan sak är att han inte tar reda på saker eller sätter sig in i saker så bra, eller komplicerar genom att överanalysera. det är hans reaktion, han är annars jättebra men här tog rädslan över. han satt ju med dottern i över en timme och visste inte om jag var död (de körde ut honom när det gick snett) så det är ju inte konstigt att han är förlossningsrädd heller...
    Jag mitt pucko tittade ju på barnmorskorna som går på svt på onsdagar. Varför är jag så dum. Får sådan ångest och sitter helt galet stel i soffan. Sen börjar jag gråta och ringer sambon och berättar att jag ska dö när jag föder. Snacka om att plåga sig själv.
  • kalskulan

ja men det är som att man inte kan låta bli eller hur, kollas inte påU Tube då! hihi

• Auris

Skulle jag få fler barn så ska jag skriva i förlossningsbrevet att jag vill att de hjälper min man till rätta och visar vad han ska göra. Med tvåan hade jag en superbra barnmorska som verkligen gjorde min man delaktig och fick honom att hjälpa mig och massera mig. Med trean var tydligen den erfarenheten bortblåst för honom för han satt och löste korsord hela förlossningen.

• kalskulan

hahah jag det lät schysst :/ :D

min man sa just att mår illa bara av att läsa om förlossningar... suck jag orkar inte bära honom också. Han får inte vara med känns det som om nu, urrrkkk...

• Tridde

kalskulan> jag tycker absolut att din man ska följa med på samtalen, inte bara för att få bli involverad utan även få en chans han oxå att börja bearbeta förra förlossningen. be honom sätta sig och tänka efter vad som hände, vad han kände, hur han känner inför det som komma skall och be honom även skriva ner sina tankar så han oxå får ta med sig saker att prata om. om han inte vill eller kan så tycker jag absolut att ni ska prata om att ta med en doula, om du känner dig trygg och avslappnad och i goda händer har både du och barnet större chans att det ska gå bra än att du ska känna dig otrygg bara för att ni inte vågar/vill ta med en doula eller nån annan du litar på. men sen är ju en förlossningsplan ett bra stöd, då slipper han ta nya konflikter och behöver bara påminna barnmorskorna om vad som står i den
    madelenin> jag tokgrinade första avsnittet, allt släppte och det var faktiskt det som gjorde att jag började gräva ordentligt i förra förlossningen. igår var det "bara" väldans nära tårarna, speciellt för tjejen som det slutade med sugklocka för då blev det så likt min förra förlossning. se det som terapi, det är jättejobbigt men det kanske gör att du börjar bearbeta lite. man vet ju aldrig

• Madelenin

Ja, det kanske är lite som en kbt-behandling att se det. Men jag fick ju panik av hon med sugklockan. Skrik och panik.

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-28 10:32:22 följande:
    Ja, det kanske är lite som en kbt-behandling att se det. Men jag fick ju panik av hon med sugklockan. Skrik och panik.
    För oss självplågare. Vart har ni hittat det? Är det nya avsnitt? Det gick ju förra året, men har det kommit nya nu alltså?
  • Madelenin

Det är från Norge nu, två avsnitt har visats. Svt 2, 21:30 på onsdagar.

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?