• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Tridde

usch, nu är jag inne i en dålig period, förmodligen för att vi ska på samtal på torsdag och att det gör förlossningen mer på riktigt. under flera veckor har jag byggt upp självförtroendet och viljan att föda, jag har känt att det här kommer att gå vägen...men nu är allt bara läskigt igen! jag vill inte vara med om igångsättning eftersom det innebär värkstim.dropp som kanske ger onödig smärta så jag tvingas ta EDA så det blir precis som förra gången...jag vill ABSOLUT inte få kejsarsnitt, så självklart mår jag dåligt över att Harry (vårt arbetsnamn på bebis) nu far runt som en jojo i magen och helst ligger med fötterna neråt, och blir han kvar i säte kommer jag aldrig slippa kejsarsnitt. samtidigt mår jag dåligt över att jag inte har en aning om hur lång tid det kommer att ta, tänk om det går så fort att inte ens barnvakten hinner hit? vi bor på landet och min mamma som ska vara med min son bor minst en timme bort, tänk om det sätter igång mitt i natten för då tar det ju längre tid innan hon ens börjar fara hitåt? och sen har vi minst en halvtimme in till sjukhuset hemifrån...GAH!

allt känns verkligen bara USCH USCH USCH!! hur fasen kunde jag vara så dum att jag blev gravid igen??!!??
    ni får ursäkta mig idag, dagsformen är allt annat än bra och det är många tårar och mycket ångest över det mesta, inte bara förlossningen. måste försöka peppa mig och hitta det där modet och självförtroendet igen men det verkar vara som bortblåst

• Madelenin
    Tridde skrev 2009-06-05 11:00:55 följande:
    usch, nu är jag inne i en dålig period, förmodligen för att vi ska på samtal på torsdag och att det gör förlossningen mer på riktigt. under flera veckor har jag byggt upp självförtroendet och viljan att föda, jag har känt att det här kommer att gå vägen...men nu är allt bara läskigt igen! jag vill inte vara med om igångsättning eftersom det innebär värkstim.dropp som kanske ger onödig smärta så jag tvingas ta EDA så det blir precis som förra gången...jag vill ABSOLUT inte få kejsarsnitt, så självklart mår jag dåligt över att Harry (vårt arbetsnamn på bebis) nu far runt som en jojo i magen och helst ligger med fötterna neråt, och blir han kvar i säte kommer jag aldrig slippa kejsarsnitt. samtidigt mår jag dåligt över att jag inte har en aning om hur lång tid det kommer att ta, tänk om det går så fort att inte ens barnvakten hinner hit? vi bor på landet och min mamma som ska vara med min son bor minst en timme bort, tänk om det sätter igång mitt i natten för då tar det ju längre tid innan hon ens börjar fara hitåt? och sen har vi minst en halvtimme in till sjukhuset hemifrån...GAH! allt känns verkligen bara USCH USCH USCH!! hur fasen kunde jag vara så dum att jag blev gravid igen??!!?? ni får ursäkta mig idag, dagsformen är allt annat än bra och det är många tårar och mycket ångest över det mesta, inte bara förlossningen. måste försöka peppa mig och hitta det där modet och självförtroendet igen men det verkar vara som bortblåst
    Usch, vad jobbigt för dig. Kan tyvärr inte lugna dig så mycket. Men försök att få undan tankarna tills ni hr samtal på torsdag. Tror verkligen att det kommer klara en del efter det. Se till att ta upp alla dessa känslor på samtalet.

Nu vet inte jag hur du fungerar. Men själv så har jag en tendens att få mig själv att må dåligt för att jag just mår dåligt. har jag sagt att jag mår dåligt för att jag måste föda barn så är jag elak mot mig sj'lv sen. Tänker att jag måste vara bättre och förmedla mer glädje och så vidare. Om det skulle vara så att du gör likadant måste du släppa det.

jag kan också känna saker som hur i helvete kunde jag gå och bli på smällen? Det här är ju det läskigaste som finns och ger så mycket ångest. men man måste få känna så.

Och det här med att bebisen ligger med fötterna neråt just nu kan ändras redan idag vet du. Försök att släppa den ångesten i alla fall! (Jag vet att det är svårt!)

Det är lite lustigt med allas våra olika erfarenheter här. Jag kan slås av det ibland när jag läser. För min del är det enda som kan lugna mig en igångsättning med EDA eller kejsarsnitt. Den enes skräck är den andras valium typ.
  • LabLover
    Madelenin skrev 2009-06-05 11:13:02 följande:
    Den enes skräck är den andras valium typ.
    Precis!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Månsson

Hej! Vill dela med mig av min erfarenhet av att gå på aurora-samtal eller anima-samtal (jag gick på HS och där kallas det anima-samtal).
    Jag träffade en fantastisk anima-bm som heter Lena (och som var med i tv-serien Barnmorskorna) och vi pratade igenom min första förlossning, vad som var dåligt och vad man borde gjort. Sedan pratade vi om vad jag ville och vilka av mina önskemål som gick att möta och var vi fick kompromissa. Vi kom fram till en förlossningsplan som båda var nöjda med och som innehåll en handlingsplan för olika scenarier, tex hur skulle man agera om jag gick över tiden eller om det blev akut snitt igen. Det viktigaste för mig var att jag skulle ha möjlighet att påverka och att veta vad jag hade att vänta mig om samma saker inträffade igen. Jag bytte ju sjukhus (födde på DS första gången) och mycket handlade om att diskutera vad HS hade för rutiner och vad de kunde tänka sig att rucka på för att jag skulle känna mig väl till mods.
    För mig blev det här väldigt bra. Väl på plats på förlossningen visste de vem jag var när jag kom in, vad jag varit med om, hur jag ville ha det och de följde förlossningsplanen och mitt förlossningsbrev (som Lena läst igenom och tyckt var bra) till punkt och pricka. Jag kände att jag hade tillit till personalen och fick en jättebra förlossningsupplevelse.
    Tips till er som likt jag upplevde att det inte fanns personal tillgänglig under första förlossningen, är att be om en barnmorskestuderande. Min bm-stud var hos oss nästan hela tiden och hade ändå superuppbackning av sin erfarna handledare.
    Litet lustigt, såg att ni kommenterat den norska Jordemorserien i tråden. Jag såg alla norska Jordemor-avsnitt mellan min dåliga och min bra förlossning och kände sådan avundsjuka mot en kvinna som hade det "lätt" och ilska mot hennes mesiga man som höll på att svimma trots att hans fru hade den lättaste förlossningen av alla.
    Såg om avsnitten förra veckan och upptäckte att jag kunde se på det här paret på ett helt annat sätt. Med värme.
    En bra förlossningsupplevelse läker sår! Lycka till alla!

• shopahollic

Hej i tråden, jag har en dotter på 1år och är nu gravid igen, men är dock livrädd för förlossningen. Velat fram och tillbaka om jag verkligen ska behålla barnet för en förlossning vaginal/kejsarsnitt är jag livrädd för.
    Med dottern tog det drygt 3timmar från första värken, "en dröm" enligt många men det var verkligen hemskt, jag var helt säker på att jag skulle dö, de skulle ge mig dropp men hon stack ett flertal gånger i armen utan resultat och jag är livrädd för nålar dessutom, sen stack hon några gånger i handen och jag kände hur blodet sprutade ut över hela mig när hon återigen gjorde fel- från handen,. när hon äntligen lyckats så var det för sent för eda då jag hade öppnat mig 8cm på 1,5timme. Det var som en enda lång värk och jag låg där totaltsnurrig på lustgas och ville bara gråta men det gjorde för ont för att jag skulle kunna göra annat än att bara ligga där i panik. Allt var som en enda lång värk där jag trodde att jag höll på att gå i två delar,. Sen har jag hört att andra barnet ofta går ännu fortare - PANIK! Jag vill verkligen inte föda ett till barn på bara lustgas, jag vill inte känna paniken igen och jag är så grymt rädd för nålar så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
    men känns som att - eftersom att jag haft en "drömförlossning som gick så snabbt och utan att jag sprack" så har jag inget annat val än att göra samma sak igen?

• Madelenin

Åh - tack för inlägget! Jag blir väldigt lugn av att höra att det har gått bra efter aurorasamtal.

Månsson skrev 2009-06-05 21:51:41 följande:
    Hej! Vill dela med mig av min erfarenhet av att gå på aurora-samtal eller anima-samtal (jag gick på HS och där kallas det anima-samtal). Jag träffade en fantastisk anima-bm som heter Lena (och som var med i tv-serien Barnmorskorna) och vi pratade igenom min första förlossning, vad som var dåligt och vad man borde gjort. Sedan pratade vi om vad jag ville och vilka av mina önskemål som gick att möta och var vi fick kompromissa. Vi kom fram till en förlossningsplan som båda var nöjda med och som innehåll en handlingsplan för olika scenarier, tex hur skulle man agera om jag gick över tiden eller om det blev akut snitt igen. Det viktigaste för mig var att jag skulle ha möjlighet att påverka och att veta vad jag hade att vänta mig om samma saker inträffade igen. Jag bytte ju sjukhus (födde på DS första gången) och mycket handlade om att diskutera vad HS hade för rutiner och vad de kunde tänka sig att rucka på för att jag skulle känna mig väl till mods. För mig blev det här väldigt bra. Väl på plats på förlossningen visste de vem jag var när jag kom in, vad jag varit med om, hur jag ville ha det och de följde förlossningsplanen och mitt förlossningsbrev (som Lena läst igenom och tyckt var bra) till punkt och pricka. Jag kände att jag hade tillit till personalen och fick en jättebra förlossningsupplevelse. Tips till er som likt jag upplevde att det inte fanns personal tillgänglig under första förlossningen, är att be om en barnmorskestuderande. Min bm-stud var hos oss nästan hela tiden och hade ändå superuppbackning av sin erfarna handledare. Litet lustigt, såg att ni kommenterat den norska Jordemorserien i tråden. Jag såg alla norska Jordemor-avsnitt mellan min dåliga och min bra förlossning och kände sådan avundsjuka mot en kvinna som hade det "lätt" och ilska mot hennes mesiga man som höll på att svimma trots att hans fru hade den lättaste förlossningen av alla. Såg om avsnitten förra veckan och upptäckte att jag kunde se på det här paret på ett helt annat sätt. Med värme. En bra förlossningsupplevelse läker sår! Lycka till alla!
  • Madelenin

När har du bf? Känner igen känslan. Minns när jag stod där med plusset i handen och första känslorna var chock och glädje. De andra var panik över att ungen ska ut.

Tror du inte att en planerad igångsättning innan bf skulle kunna vara ett alternativ? Så att du får nålar och bedövning satta i lugn och ro innan det drar igång. Och då skulle du slippa risken att det ska starta hemma och gå på tok för fort. Et alternativ, som sagt.

Har du fått en remiss skickad till aurora?

shopahollic skrev 2009-06-05 22:05:07 följande:
    Hej i tråden, jag har en dotter på 1år och är nu gravid igen, men är dock livrädd för förlossningen. Velat fram och tillbaka om jag verkligen ska behålla barnet för en förlossning vaginal/kejsarsnitt är jag livrädd för. Med dottern tog det drygt 3timmar från första värken, "en dröm" enligt många men det var verkligen hemskt, jag var helt säker på att jag skulle dö, de skulle ge mig dropp men hon stack ett flertal gånger i armen utan resultat och jag är livrädd för nålar dessutom, sen stack hon några gånger i handen och jag kände hur blodet sprutade ut över hela mig när hon återigen gjorde fel- från handen,. när hon äntligen lyckats så var det för sent för eda då jag hade öppnat mig 8cm på 1,5timme. Det var som en enda lång värk och jag låg där totaltsnurrig på lustgas och ville bara gråta men det gjorde för ont för att jag skulle kunna göra annat än att bara ligga där i panik. Allt var som en enda lång värk där jag trodde att jag höll på att gå i två delar,. Sen har jag hört att andra barnet ofta går ännu fortare - PANIK! Jag vill verkligen inte föda ett till barn på bara lustgas, jag vill inte känna paniken igen och jag är så grymt rädd för nålar så jag vet inte vart jag ska ta vägen. men känns som att - eftersom att jag haft en "drömförlossning som gick så snabbt och utan att jag sprack" så har jag inget annat val än att göra samma sak igen?
  • shopahollic
    Madelenin skrev 2009-06-05 22:29:42 följande:
    När har du bf? Känner igen känslan. Minns när jag stod där med plusset i handen och första känslorna var chock och glädje. De andra var panik över att ungen ska ut. Tror du inte att en planerad igångsättning innan bf skulle kunna vara ett alternativ? Så att du får nålar och bedövning satta i lugn och ro innan det drar igång. Och då skulle du slippa risken att det ska starta hemma och gå på tok för fort. Et alternativ, som sagt. Har du fått en remiss skickad till aurora?
    Bara i vecka 8 än så länge, har bf 21januari och ska till mvc 11juni.
    Har faktiskt också börjat fundera på om inte en igångsättning hade varit det bästa alternativet, hur tar man upp sånt och med vem? bm?
  • Madelenin

Jag tror man får ta upp det på just aurorasamtal om man vill ha en plan från början.

tycker att du ska ta upp det direkt å inskrivningen och be dem skicka en remiss - allt kan ta tid. Jag tog upp att jag behövde hjälp och samtal på inskrivningen i vecka 9. Jag får komma dit första gången om en och en halv vecka. Då är jag i vecka 30...

shopahollic skrev 2009-06-05 22:55:46 följande:
    Bara i vecka 8 än så länge, har bf 21januari och ska till mvc 11juni. Har faktiskt också börjat fundera på om inte en igångsättning hade varit det bästa alternativet, hur tar man upp sånt och med vem? bm?
  • shopahollic
    Madelenin skrev 2009-06-05 22:59:49 följande:
    Jag tror man får ta upp det på just aurorasamtal om man vill ha en plan från början. tycker att du ska ta upp det direkt å inskrivningen och be dem skicka en remiss - allt kan ta tid. Jag tog upp att jag behövde hjälp och samtal på inskrivningen i vecka 9. Jag får komma dit första gången om en och en halv vecka. Då är jag i vecka 30...
    Oj det var inga snabba ryck där!
    Men ska man behöva gå hela vägen till vecka 30 innan första samtalet??
    Känns ju inte speciellt lugnande, men bättre än inget antar jag.
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?