• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Madelenin

Najs att höra att man kan vara så lugna att man till och med sminkar sig!

LabLover skrev 2009-05-31 08:18:29 följande:
    Nja, de försöker nog. Efter min första förlossning så var jag jätterädd för att bli lämnad av personalen hela tiden men de kunde/ville ändå inte garantera att jag skulle ha en BM hos mig hela tiden, trots mina aurorasamtal. Jag vill också dela med mig av en annan sak. När min andra förlossning väl satte igång blev jag kolugn! Ringde barnvakten, duschade och la lite vardagsmake-up! Min syster (barnvakten) OCH jag hade ju trott att jag skulle vara hysterisk och livrädd för ett snabbt förlopp och slänga mig i bilen typ vid minsta lilla känning men så blev det inte alls alltså. Nu blir det säkert inte så för alla men jag tror att den där tryggheten och igenkännandet gör att vi kvinnor ändå reagerar på det sättet. Jag hoppas det blir så för er andra också när det väl är dags.
    Två veckor kvar till aurorasamtal för mig i morgon. Nu gäller det att samla alla tankar. Har kommit fram till följande saker jag önskar mig hittills vid vaginal förossning:

* Ingångsttning innan bf så att bebisen inte blir samma gigant som storebror.
    * Epiduralnålar satta innan förlossningen startar.
    * Lavemang.
    * Hög personalnärvaro.
    * Lustgas vid vaginala undersökningar.
    * Hjälp att känna av krystvärkar
    * Att de inte ska vifta med sprutor framför mig
    * Tala lugnt med mig
    * Inte visa upp moderkakan

Jag VÄGRAR förda en jättebäbis. Vågar heller inte riskera att gå hemma med värkar och riskera att inte få någon bedövning.

Vad tror ni?
  • Kalinka
    kalskulan skrev 2009-05-31 21:46:15 följande:
    hej igen! jag har inte varit inne på nån dag, panik åkte till mvc och rusa in hos dem utan att bokat tid och krävde svar om immunisering vilket INGEN velat ge innan varpå jag googlat (skitsmart...) och hittat värsta läkarskrifterna om kell immunisering, och hur farligt det är osv. det de inte skrivit var att det är ovanligt/liten risk... så nu fick jag svar av en läkare som hoppa in på sin rast HELT UNDERBART nu behöver jag inte oroa mig så mycket för det iaf. så nu är jag här igen! Ang, det om männen, jag tror att jag kanske skall ha en doula, det blir ju som en bm på sätt och vis ;) annars låter det ju som om min man var hos er med ;) att de är så lika ibland!?:::....
    Jag har faktiskt svårt att tänka mig att ha någon annan än min man med. Jag har funderat på doula, men tror inte jag kan tänka mig det ändå.
  • ia mia
    Madelenin skrev 2009-05-30 01:11:20 följande:
    Fick min kallelse till Aurora-kliniken på DS idag förresten! Kändes toppen!
    Härligt att det har ordnat sig nu! Vi ska äntligen iväg i morgon.. Dock ringde de och ville ändra tid till en senare och så blev det ett lite kortare möte i morgon för att bli ett längre nästa gång istället. Men jag har faktiskt inte skrivit någon lista tills i morgon, jag tänkte att vi går ett samtal först så vi får lite att tänka på och skriver ner hur det känns efteråt, kanske får lite perspektiv på saker..
  • Madelenin

Ja, det låter ju också smart. Får väl vänta med att hala fram min om jag märker att det krävs. Är bara rädd att inte få fler än ett samtal eftersom trycket är stort så jag vill på något sätt utnyttja de 45 minuterna maximalt.

ia mia skrev 2009-06-01 13:30:38 följande:

Härligt att det har ordnat sig nu! Vi ska äntligen iväg i morgon.. Dock ringde de och ville ändra tid till en senare och så blev det ett lite kortare möte i morgon för att bli ett längre nästa gång istället. Men jag har faktiskt inte skrivit någon lista tills i morgon, jag tänkte att vi går ett samtal först så vi får lite att tänka på och skriver ner hur det känns efteråt, kanske får lite perspektiv på saker..
  • ia mia

Hmm.. Jag räknar med att få fler av någon anledning.. Fick intrycket att är man bara "inne i systemet" så ordnar det sig?
    Men 45 min? Mitt skulle vara 45 min när det var avkortat?

• Madelenin

Ja, men så är det nog. Att har man fått komma dit är man en priotiterad patient.

På min kallelse står det 45 minuter. Antar att det är standard, det brukar ju vara det med psykologer och kuratorer exempelvis.

Jag är i alla fall jätteglad över den jag ska träffa. När jag och sambon var på förlossningsförberedande kurs på DS så kom barnmorskan som föreläste fram till mig i pausen. Jag var en av få omföderskor på plats och hon undrade varför vi var där och vi pratade om aurorasamtal. Hon sa nåt i stil med "hoppas du får prata med Lena - hon är så bra!". Och visst står det Lena nu på kallelsen.

ia mia skrev 2009-06-01 21:40:14 följande:

Hmm.. Jag räknar med att få fler av någon anledning.. Fick intrycket att är man bara "inne i systemet" så ordnar det sig? Men 45 min? Mitt skulle vara 45 min när det var avkortat?
  • ia mia

Hmm.. Undrar om de har olika på olika sjukhus då.. För vårt skulle ju kortas med en kvart och DÅ blev det 45 min? Skumt.. Äh, huvudsaken är ju att man får komma dit!!

Åh, vad kul! Har de rykte om sig att vara bra så är hon säkert det med! Fast jag antar att alla är "bra" och en handfull är "jättebra". Känns inte som ett ställe där det jobbar några som inte kan åtminstone kvala in som bra.

Idag när det liksom är dags att ta sig iväg är jag helt plötsligt jättenervös! Jag vet inte riktigt varför heller.. Kanske för att jag vet att det kommer att bli jobbigt? Men jag hoppas bara att jag kan få fram vad jag vill och att de fattar.

• kalskulan

hoppas det går bra, och att du känner att du fått med allt.

ps. vi har 1 timma som tid hos aurora, i varberg.

• kalskulan

hoppas det går bra, och att du känner att du fått med allt.

ps. vi har 1 timma som tid hos aurora, i varberg.

• Madelenin

Det kommer att gå jättebra! Du måste berätta sen!

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?