• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Madelenin

Fick min kallelse till Aurora-kliniken på DS idag förresten! Kändes toppen!

• LabLover
    Madelenin skrev 2009-05-30 01:11:20 följande:
    Härligt!

Jag hade f ö min man med mig på ett av mina tre samtal.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Tridde
    Madelenin skrev 2009-05-30 01:11:20 följande:
    grattis
  • Kalinka
    Auris skrev 2009-05-29 19:42:58 följande:
    Nej. Det finns inte elltid en barnmorska per rum och patient. Det beror helt på hur många som föder just då. Med både ettan och trean hade min barnmorska en annan förlossning på gång samtidigt som låg "före" dvs de räknade med att den kvinnan skulle hinna föda innan det var dags för mig. Med ettan så var sedan barnmorskan på rummet med oss slutet av öppningsskedet och hela krystskedet. Med trean överraskade jag dem med en snabb slutspurt så barnmorskan hann precis in till mig och ta emot barnet sedan var hon tvungen att rusa över till den andra salen igen När jag gjorde praktik på förlossningen var det inte alls ovanligt att barnmorskorna hade flera förlossningar på gång samtidigt. De måste ju ta emot alla som kommer oavsett hur fullt de har. Andra dagar kunde de ha det hur lungt som helst.
    Jag håller med. Det hör nog snarare till undantagen att en bm bara hade en patient. När jag var på praktik i Östersund var det så, men då var det i november när det är som lugnast på förlossningen. Däremot är det väl oftast så att en bm har en förlossning som är riktigt aktiv i taget. De försöker nog pricka in så att de olika patienterna inte ska krysta precis samtidigt. Men ibland händer det ju att patienter kräver rätt mycket även tidigare under förloppet. Så blev det med mig. Min bm var upptagen med att förlösa en annan patient, för jag var ju "bara" i latensfas. Därför var hon upptagen när jag fick mina pinvärkar.
  • Madelenin

Men HJÄLP! Jag vill ju ha all hjälp i världen. Och gärna föda efter Danderydsmodellen (även om de har svårt att att efterleva den idag).

Nåväl, jag hoppas att man får mer stöd i och med att man varit på samtal där.

Kalinka skrev 2009-05-30 18:56:12 följande:
    Jag håller med. Det hör nog snarare till undantagen att en bm bara hade en patient. När jag var på praktik i Östersund var det så, men då var det i november när det är som lugnast på förlossningen. Däremot är det väl oftast så att en bm har en förlossning som är riktigt aktiv i taget. De försöker nog pricka in så att de olika patienterna inte ska krysta precis samtidigt. Men ibland händer det ju att patienter kräver rätt mycket även tidigare under förloppet. Så blev det med mig. Min bm var upptagen med att förlösa en annan patient, för jag var ju "bara" i latensfas. Därför var hon upptagen när jag fick mina pinvärkar.
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-30 23:24:17 följande:
    Men HJÄLP! Jag vill ju ha all hjälp i världen. Och gärna föda efter Danderydsmodellen (även om de har svårt att att efterleva den idag). Nåväl, jag hoppas att man får mer stöd i och med att man varit på samtal där.
    Jag vet att i vissa fall är det så att en bm verkligen bara har en patient. Ett exempel som jag varit med om är tex en patient som skulle föda ett barn som dött i magen. Då är det viktigt att den mamman inte känner sig övergiven dessutom, så då brukar den bm bara ha en patient. Jag tror att man också är mer noga med att Aurora-mammor ska ha en bm hos sig hela tiden.
  • LabLover
    Kalinka skrev 2009-05-30 23:45:13 följande:
    Jag vet att i vissa fall är det så att en bm verkligen bara har en patient. Ett exempel som jag varit med om är tex en patient som skulle föda ett barn som dött i magen. Då är det viktigt att den mamman inte känner sig övergiven dessutom, så då brukar den bm bara ha en patient. Jag tror att man också är mer noga med att Aurora-mammor ska ha en bm hos sig hela tiden.
    Nja, de försöker nog. Efter min första förlossning så var jag jätterädd för att bli lämnad av personalen hela tiden men de kunde/ville ändå inte garantera att jag skulle ha en BM hos mig hela tiden, trots mina aurorasamtal.

Jag vill också dela med mig av en annan sak. När min andra förlossning väl satte igång blev jag kolugn! Ringde barnvakten, duschade och la lite vardagsmake-up! Min syster (barnvakten) OCH jag hade ju trott att jag skulle vara hysterisk och livrädd för ett snabbt förlopp och slänga mig i bilen typ vid minsta lilla känning men så blev det inte alls alltså.

Nu blir det säkert inte så för alla men jag tror att den där tryggheten och igenkännandet gör att vi kvinnor ändå reagerar på det sättet. Jag hoppas det blir så för er andra också när det väl är dags.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Kalinka
    LabLover skrev 2009-05-31 08:18:29 följande:
    Nja, de försöker nog. Efter min första förlossning så var jag jätterädd för att bli lämnad av personalen hela tiden men de kunde/ville ändå inte garantera att jag skulle ha en BM hos mig hela tiden, trots mina aurorasamtal.
    Jag håller med. De kan kan inte garantera Aurora-mammor egen bm. Men vad jag förstått av hur snacket gått "bakom kulisserna" så prioriterar de att Aurora-mammor ska få egen bm framför andra patienter när det finns möjlighet med tanke på antalet patienter.

Däremot tror jag faktiskt att de är helt stenhårda på att ett föräldrapar med ett dödfött barn ska ha egen bm, vilket är helt rätt.
  • kalskulan

hej igen!
    jag har inte varit inne på nån dag, panik åkte till mvc och rusa in hos dem utan att bokat tid och krävde svar om immunisering vilket INGEN velat ge innan varpå jag googlat (skitsmart...) och hittat värsta läkarskrifterna om kell immunisering, och hur farligt det är osv. det de inte skrivit var att det är ovanligt/liten risk... så nu fick jag svar av en läkare som hoppa in på sin rast HELT UNDERBART nu behöver jag inte oroa mig så mycket för det iaf.
    så nu är jag här igen!

Ang, det om männen, jag tror att jag kanske skall ha en doula, det blir ju som en bm på sätt och vis ;) annars låter det ju som om min man var hos er med ;)
    att de är så lika ibland!?:::....

• Auris

Jag tror det stämmer att man har större chans att få egen bm när man gått på aurora. Min andra förlossning (som var den efter aurorasamtalen) hade jag barnmorska på rummet hela tiden från att värkarna började bli kännbara. Detta trots att det var i maj och BB var fullt. Jag trodde att jag bara hade tur med barnmorskan den gången men när ni säger det så var det säkert så att jag prioriterades pga förlossningsrädslan.

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?