• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • zezziz

Ingen som vet någon annan sidan än www.thyroid.se?
    Man blir ju bara deppad när man läser den.
    Står ju absolut inget positivt och visst finns det inte så mycket positivt med sjukdomen men nu har jag läst en massa som bara skrämmer upp en och som läkaren säger inte alls stämmer.
    Det beror ju på hur hårt man är drabbad så klart.
    Vet ju inte vem man ska lita på...

• Pucko Buffy
    zezziz skrev 2008-06-30 16:52:00 följande:
    Ingen som vet någon annan sidan än www.thyroid.se blir ju bara deppad när man läser den.Står ju absolut inget positivt och visst finns det inte så mycket positivt med sjukdomen men nu har jag läst en massa som bara skrämmer upp en och som läkaren säger inte alls stämmer. Det beror ju på hur hårt man är drabbad så klart. Vet ju inte vem man ska lita på...
    [/citat]

Håller med lite faktiskt om att det är väldigt lite positivt på den sidan. Jag tycker den var väldigt bra(dock lite rörig och ostrukturead) i början när jag fick min diagnos. Tycker du ska lita på vad du själv känner och vad läkaren säger. Allt som står på Thyorid stämmer ju inte in på alla. Dvs alla får inte alla symptom och det verkar vara individuellt hur man reagerar på behandling mm
    Mi76 skrev 2008-06-30 17:28:29 följande:
    [citat]
    Hej!! På thyroid.se så står det att Ögonproblem kan vara ett symtom...vad menar dom med ögonproblem??
    Som jag förstått det kan man om man har svår hypo drabbas av svårigheter att se i mörker. Men det är om man har gått med det länge. Hyper i form av struma kan däremot ge utstående ögon. Så här står det på Apotekets hemsida tidning nr 5 år 00

"Männen bakom sjukdomsnamnen
    Den irländske läkaren James Graves beskrev 1835 fyra patienter med struma och hjärtklappning. Han förmodade att det handlade om en form av hjärtfel. En patient hade också utstående ögon.

Ovetande om Graves rapport beskrev den tyske ögonläkaren Karl Adolf von Basedow 1840 några patienter med struma, förmaksflimmer och utstående ögon. Fortfarande sattes symtomen dock inte i samband med sköldkörtelns funktion."

länken är:www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&a=804&t=2240

Thyroid är en bra men som tidigare skribent skrev en ganksa dyster sida. De flesta som får de här problemen blir bra men det tar tid.
  • Emma3

Pucko Buffy: Ja jag tror nog inte jag går upp utav själva levaxinet men upp går jag *suck*
    Ja det jag vet ändrat sig är att förut sov sonen bäst i vagnen och då den rörde sig= att det blev minst 1 timmes promenad för mig varje dag. Nu sover han kanon inne så då blir det inte promenad lika ofta.
    Ja jag känner mig fortfarande trött och orkeslös, känner ofta ingen lust för något.
    Men nu är ju ändå TSH nere på 5,5 var på 14 innan jag började med levaxinet man borde väl känna sig lite mer pigg och allert nu?
    Ska ta nya prover i augusti och har även då bokat in en tid till läkaren så får ta upp allt då med honom.

Tänkte höra med alla er som har just hypo har ni ändrat eran kost sedan ni fick diagnosen och äter bra och nyttig mat och går ändå inte ner elr äter ni precis som innan.
    Jag måste ju erkänna att jag inte alltid äter så bra, kan bli både hamburgare, pizza och godis. Eftersom jag verkar ha väldigt lätt att gå upp i vikt kanske man måste sluta helt med allt sådant om vågen ska röra sig neråt.
    Så nu ska jag verkligen tänka på allt jag äter så borde man ju börja gå ner lite.

Mamma till underbara Leo 070320
  • lunaria

MI76: alla dina "symptom" stämmer överens med överproduktion så jag hoppas att du går till läkarn så du får veta vad som orsakar det hela för det kan ju lika gärna var nå't annat oxå..

zezziz: jag tycker sjukvårdsrådgivningens hemsida är ganska bra. de skriver ganska förenklat oxå..

tänkte bara berätta att jag äntligen varit hos ögonläkarn. hon konstaterade att mina ögonvitor var lite svullna som är helt normalt med giftstruman, men inget som borde försämra synen. hon konstaterade däremot att jag har brytningsfel o behöver glasögon. antagligen har jag inte orkat anstränga mig att se under min sjukdomstid och att det därför jag först nu inser att jag ser dålig. hon var väldigt lättad över att jag inte har körkort . tänker skaffa glasögon efter min operation eftersom synen kan förändras lite då...

• Pucko Buffy

Emma3: håller tummarna att du orkar och att det funkar med att utesluta onyttigheter. Själv har jag märkt att jag är mindre hungrig. Borde nog eg tänka på vad jag stoppar i mig men för tillfället orkar jag inte bry mig. Tror nog att minskandet av dina promenader har haft större inverkan än vad du kan ana. Det där med apatin känner jag igen så väl, man lixom inte orkar fast man vet att man borde. Det är inge kul å ha de här symptomen man vill så mycket men samtidigt så orkar man inte vilket ger en dåligt samvete och skamkänslor fast man inte ska ha det. Vi är faktiskt sjuka och mår inte bra.

Nä nu ska jag gå o mysa med prinsen det mår jag bra av

Kraaaaam PB

• Vildkorn

Efter tips från smultron smulan är det min tur att gå till läkaren i morgon och kräva provtagning. Nästan så jag hoppas på att den visar någon funktionsstörning i sköldkörteln, så jag slipper känna mig inbillningssjuk.

Har efter tipset läst lite om både hyper och hypo. Är ganska övertygad om att det är någon av de två jag har och förmodligen haft länge (många år).

Har för flera år sedan fått diagnosen depression. Varit sjukskriven för det från och till i två-tre år. Koncentrationssvårigheter och extremt stressad har varit en del i min vardag hela livet känns det som. Aldrig kunnat komma till ro helt. Humöret har så länge jag kan minnas gått upp och ned. Nu blir jag mer och mer irriterad, sur och känner mig sällan glad. Fryser lätt, men när jag klär på mig blir jag istället kokhet. Har alltid kallat det "fel på termostaten". Huvud och nackvärk har jag dagligen, har drabbats av infektion på infektion sen tonåren och aldrig förstått varför.
    Det tog mig FYRA år att bli gravid och blev sjukskriven runt 22:a veckan för karpaltunnelsyndrom (som jag läst nyligen är vanligare att få vid underfunktion i sköldkörteln). Mina armar och händer domnar bort till och från fortfarande.
    Nu är dottern ~4,5 månad. Har sedan några veckor tillbaka fått jätteont i mina leder och blivit väldigt muskelsvag. Nästan så jag är rädd att bära min dotter för att jag inte litar på min muskelstyrka (eller brist på) längre. Har alltid haft minimal sexlust och nu är den obefintlig. Mitt hår rasar av och varje gång jag borstar håret blir borsten full. Vid tvätt pluggar håret igen hela golvbrunnen. Tappar MASSOR i vikt, vilket hade varit logiskt om jag ammade, vilket jag inte gör.
    Men det absolut värsta av allt är tröttheten. Jag är så vidrigt trött att jag går som en zombie hela dagarna. Spelar ingen roll om jag får sova 6 eller 10 timmar, jag är precis lika trött ändå. Bara tanken att ta mig för något är jobbigt. Måste ju anstränga mig för min dotters skull... men hade jag inte haft henne hade jag nog mest bara velat ligga på soffan hela dagen.

Som sagt, läkarbesök och provtagning i morgon. Känner mig bara så kluven inför mina symtom... vad tror ni? Hypo eller hyper?

♥ Älskade Skruttan kom 080220 ♥
  • 3barnsmor35

Svårt att säga, men jag känner igen mkt av symptomen....jag har hypo. Både ökat o rasat i vikt om vartannat. Just nu ökar jag - äter inte Levaxinet pga den kommande röntgenus.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Vildkorn
    3barnsmor35 skrev 2008-06-30 20:53:05 följande:
    Svårt att säga, men jag känner igen mkt av symptomen....jag har hypo. Både ökat o rasat i vikt om vartannat. Just nu ökar jag - äter inte Levaxinet pga den kommande röntgenus.
    Jag har alltid varit smal. Och vet att övervikt inte alltid är ett symtom på hypo. Kanske hade varit enklare att få upp ögonen om jag ökat i vikt istället för rasat? Gissar nämligen själv på att det är hypo jag har, trots "dubbla" symptom.
    ♥ Älskade Skruttan kom 080220 ♥
  • kev2004

Jag har oxå dubbla symtom??? Man blir ju helt snurrig av detta...
    Jag fryser, men jag går inte upp i vikt.
    Jag är stressat i hela kroppen, fast det har jag varit i 14 år.
    Tappat mycket hår har jag gjort i ca 10 år, alla som ser det säger att jag tappar ornomalt mycket, men jag har långt hår och det är inget som syns...

Idag har jag lämnat massor av prover och ska till medicinläkaren på torsdag, ska bli spännande att höra vad hon säger... och få svar på alla mina frågor

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9