• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Soffeli

En styrkekram till alla trötta.
    Och ja, kolla upp era symptom! Det är så mkt värt det att få ordning på såna grejer. Det är ett kraftprov att bara lyfta telefonen och beställa en tid, och sedan att gå på ett läkarbesök. Men tänk vad skönt att få ordning på besvären.

Tex beror väl ofta diaree vid levaxin på att man ökat dosen för fort och att kroppen inte är riktigt redo. Kanske är värt att bara ta hälften så stor tablett... men kolla med läkaren.

kram kram

• zezziz

Idag var jag och tog nya blodprover och hoppas innerligt att proverna blir klara och att doktorn hinner ringa mig imorgon och berätta vad de visade.

Tror jag får börja äta 50 mg för jag känner absolut ingen skillnad sen jag började för 2-3 veckor sedan.
    När ska man börja känna effekt på tabletterna?

• Pucko Buffy
    zezziz skrev 2008-07-07 13:55:31 följande:
    Idag var jag och tog nya blodprover och hoppas innerligt att proverna blir klara och att doktorn hinner ringa mig imorgon och berätta vad de visade. Tror jag får börja äta 50 mg för jag känner absolut ingen skillnad sen jag började för 2-3 veckor sedan. När ska man börja känna effekt på tabletterna?
    har du precis börjat? Till mig sa de att tidigast efter tre veckor kommer man märka skillnad, för mig tog det fyra. Jag har efter sex veckor fått öka min dos till det dubbla och äter nu 50. Räkna inte med att få höja än om du precis har börjat med levaxinet.

Phust, nu har jag varit och handlat med svärmor till prinsens tårta i kväll, samt lagat lite pasta och köttfärssås. Nu har jag så ont i höften och är helt slut att jag lagt mig i sängen för att vila. Gött med bärbar dator så man kan surfa liggandes även om det är lite knepigt Har även pratat med sköterskan och ska till doktorn på onsdag verkar som om jag har fått en inflamation i höften utöver allt annat, när fasen ska det ta slut... vill ju inte behöva ha det så här tills man landar med näsan uppåt.
  • zezziz

Pucko Buffy skrev 2008-07-07 14:42:37 följande:

har du precis börjat? Till mig sa de att tidigast efter tre veckor kommer man märka skillnad, för mig tog det fyra. Jag har efter sex veckor fått öka min dos till det dubbla och äter nu 50. Räkna inte med att få höja än om du precis har börjat med levaxinet.
    Jag började äta levaxin för ca 3 veckor sedan och är mitt uppe i en graviditet så de vill ha koll på mig under tiden så att bebisen mår bra. Men vi får se vad doktorn säger när hon ringer mig.
  • Lönnemåla

Jag har fått mina provsvar idag, TSH ligger på 1,9 och T4 på 18. Ska återkomma i augusti och ta nya prover. Är så osäker på vad det är som spökar. Har kommit helt i obalans, på jobbet kan jag inte sitta still det kryper i kroppen på mig och sedan när jag kommer hem vill/orkar jag ingenting.

Pucko Buffy skrev 2008-07-07 08:48:05 följande:
    ... Har du fått svar än?
  • Pucko Buffy

Usch låter inge kul alls. Hoppas det löser sig snart.

• trollet83

soffeli. jo, ska se om jag ska ringa vc nån dag o be att få ta lite prover..kanske min trötthet kan bero på dåligt blodvärde med eftersom jag haft mens så många veckor..

pucko buffy: Fyller nån i familjen år?usch lät jobbigt det där med höften hoppas det ordnar sig!

Jag känner mig lite piggare nu men på nåt vis brukar jag alltid bli piggare mot eftermiddagen/kvällen..funderar på att testa att dels gå o lägga mig tidigt ikväll samt att ej lägga mig igen efter att sonen ätit frukost som jag brukar..då brukar jag bli väldigt trött men får se om jag klarar det om han vaknar så tidigt som han brukar kunna mellan 5-6..det visar sig..så tänkte jag börja knapra lite järntabletter igen ifall det är det med..men kanske borde ta lite prover o se ändå..

• fröken freja

Pucko Buffy skrev 2008-07-07 12:04:34 följande:

fröken freja skrev 2008-07-07 07:17:20 följande:
    Ring till sjukvårdsupplysningen och hör vad de säger, det är inte bra att gå runt och vara kass i magen hela tiden och det behöver inte bero på levaxinet. Du kanske behöver något som stoppar upp. Visserligen kan man köpa sådant på apoteket, men det är nog viktigt att få det utrett innan man börjar med något sådant, så det inte är något allvarligt som ligger bakom problemen.Ring så fort du kan.
    Det är bara så pinsamt, mn har ju hört vilka utredningar de kan genomföra när man har sådana problem och jag känner ju inte direkt för att genomgå någon av dessa.

Tack för ditt svar & hjälp!
  • zezziz

Jag var ju och tog nya prover igår och idag ringde min läkare.
    Hon berättade att jag bör dubbla min dos med Levaxin från 25 mg till 50 mg. Så vi hoppas att det gör någon nytta.
    Ska tillbaka och ta prover om 6 veckor.

TSH 3,76
    T4 10
    T3 3,4

En fråga bara; Läkaren har hela tiden sagt att de vill att T4 ska höjas (ligger på gränsen) och inte nämnt ett ord om att TSH bör ligga runt 1 när man är gravid. Är inte detta konstigt?
    Vad bör T4 ligga på när man är gravid?

• Pucko Buffy

Zezzie: ingen aning men har hört runt 1 här på tråden. Vill oxå gärna veta då vi planerar börja jobba på knotting så fort mina värden är ok.

Har varit hos doktorn idag... fick vänta i 2,5 timmar innan jag kom in till honom. Tur han är så bra som han är. Kollade ryggen och höfterna och har fått en remiss till röntgen för att kolla för säkerhetskull. Blev även beodrad ringa sjukgymnasten och boka tid samt fick muskelavslappnade piller så jag kan sova bättre om nätterna. Verkar som om jag kommit in i en ond spiral med smärtor och måste försöka bryta den. Ryggen var grymt stel i musklerna och jag står visst lätt framåtlutad på grund av det vilket gör att jag får mer ont. *suckar stort* ska aldrig detta ta slut någon gång, så man får bli som vanligt igen. Som pricken över i:et har jag även blivit förkyld... Ska man nu vara sjuk så ska man vara det ordentligt... och fasen om man klagar...hohoho...

Var tvungen att gnälla av mig lite så prinsen inte får allt.

Krya på er, kraaaaaaam PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9