• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • zezziz

Tack Pucko Buffy för ditt svar!

Då får jag fortsätta att inte äta yoghurt och dricka mjölk till frukosten, men jag gör precis som du. Tar smör och en ostskiva på smörgåsen för någon gång under dagen måste man ju få i sig lite kalcium.

• Lill trojan

Hejsan jag är väldigt ounnig om detta min dotter visade på pku provet några dagar efter hon föddes att hon hade sköldkörtelsunderfunktion. Går de att göra någon operation som jag läser att vissa pratar om. har hon större risk att få missfall om hon blir gravid när hon blir vuxen.

Vad är "bäst" underfunktion eller "överfunktion"

Kan snälla någon förklara allt lite bättre för mig har aldrig riktigt förstått mig på de. Hon får 37,5ml lelaxin varje morgon och vi mäter dosen med jämna mellanrum har fått sänka den två gånger men aldrig höja den.

Läkarna säger att hon inte löper någon risk att få problem i den kroppsliga eller mentala utvecklingen att inga barn som de upptäcks på och får medicin får problem. Stämmer de.

• Lill trojan

Har gjort en rönken på henne och hon har en sköldkörtel och allt ser normalt ut. men hon har ändå underfunktion

• 3barnsmor35
    Lill trojan skrev 2008-07-15 22:29:56 följande:
    Hejsan jag är väldigt ounnig om detta min dotter visade på pku provet några dagar efter hon föddes att hon hade sköldkörtelsunderfunktion. Går de att göra någon operation som jag läser att vissa pratar om. har hon större risk att få missfall om hon blir gravid när hon blir vuxen. Vad är "bäst" underfunktion eller "överfunktion"Kan snälla någon förklara allt lite bättre för mig har aldrig riktigt förstått mig på de. Hon får 37,5ml lelaxin varje morgon och vi mäter dosen med jämna mellanrum har fått sänka den två gånger men aldrig höja den. Läkarna säger att hon inte löper någon risk att få problem i den kroppsliga eller mentala utvecklingen att inga barn som de upptäcks på och får medicin får problem. Stämmer de.
    Grattis till dottern!
    Det blir säkert jättebra, det är ju därför de tar det testet, för att fånga upp och behandla så fort som möjligt. Levaxin gör ju att kroppen fungerar som den ska, så länge man får rätt dos och kollar sina värden så kan man leva ett normalt liv. Underproduktion är Hypo och då har man lätt att bli tex överviktig, medan Hyper är överproduktion och då går man ner i vikt. Det är inte säkert att det behövs ngn operation, det är från fall till fall.
    Läs mer på länken i TS
    kram
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Banzai

Ja tyvärr så tappar många hår när de blir medisinerade med Thacapzol.
    Hur fort det går att få rätt dos på Levaxinet är väldigt indeviduelt vissa tar det bara 2-3 månader & mig tog det nästan 2 år för.
    Om det är svårt att bli gravid skulle jag svara Nej på det tog 5 ordenliga försök efter att jag fåt värdena ok
    Angående det där med MF & fosterpåverkan så sa min läkare att hade man OK värden så hade man samma förutsättningar som en "Frisk" person
    Påverkningen på fostret är bara om värdena är så dåliga att inte ens fostret kan ta det den behöver något avvikande värden innebär bara att fostret tar det det behöver och man själv får mindre (Kan må sämre) Men är man under behandling så ska man inte behöva oroa sig
    Ser man till att ta brov var 4-6 vecka hela graviditeten så ska allt gå bra sa du se.

Kana och Kickorna skrev 2008-07-14 22:21:15 följande:

Hej alla sköldisarJag har också hyperthyreos, Graves sjukdom.Läste något om att man tappar hår efter op, stämmer det? Ska operera mig i sept och sedan börja äta levaxin. Har behandlat mig med thacapzol sedan april. Är det svårt att bli inställd på rätt levaxindos?Är det svårare att bli gravid efter op då man äter Levaxin och om man blir gravid är det större risk för mf då? Finns det stor risk för att få barn med sk. utvecklingshandikapp?Varför och när kan levervärdena påverkas?Jag hinner inte läsa igenom hela tråden nu.Tacksam för svar.
  • 3barnsmor35

Min gyn skrev ut extra folsyra också (folacin) som jag tar i tablettform.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Banzai

Tyvärr är det ganska vanligt att även en lyckad medisenerad Hyper kommer tillbax & därför slutar de flesta i en OP

Angående Kalciumprodukter så gör jag inga undantag då min enda last här i livet är OBOJ & min läkare talade om att om man dircker/äter någorlunda lika vid varje intag av levaxin så stäls ju värdena in efter det.

zezziz skrev 2008-07-15 10:07:25 följande:
    Jag läser här i tråden att det är många av er som genomgått en operation. Nu undrar jag om det är vanligt att man får genomgå en operation om man har hypothyreous?Sedan puffar jag lite för en fråga jag ställt här innan utan att fått något svar. Jag undrar nämligen om det är mer än jag som inte äter kalciumprodukter i samband när man tar levaxinen? (Står så på bipacksedeln!)
  • Pucko Buffy

Lill trojan skrev 2008-07-15 22:29:56 följande:

Hejsan jag är väldigt ounnig om detta min dotter visade på pku provet några dagar efter hon föddes att hon hade sköldkörtelsunderfunktion. Går de att göra någon operation som jag läser att vissa pratar om. har hon större risk att få missfall om hon blir gravid när hon blir vuxen. Vad är "bäst" underfunktion eller "överfunktion"Kan snälla någon förklara allt lite bättre för mig har aldrig riktigt förstått mig på de. Hon får 37,5ml lelaxin varje morgon och vi mäter dosen med jämna mellanrum har fått sänka den två gånger men aldrig höja den. Läkarna säger att hon inte löper någon risk att få problem i den kroppsliga eller mentala utvecklingen att inga barn som de upptäcks på och får medicin får problem. Stämmer de.
    Välkommen hit

Ibland föds barn med underfunktion av sköldkörteln och det är därför alla barn kontrolleras för detta när de är nyfödda. Din dottar har underfunktion dvs hypotyeros och vad jag vet är det inte opererbart. Om sköldkörteln inte börjar fungera kommer hon nog få äta levaxin resten av livet. Det ska dock inte vara någon större fara om man kontrollerar värdena med jämna mellanrum, precis så som ni redan gör. Om du kollar lite tidigare inlägg här i tråden så har jag för mig att några föräldrar skrev om sina barn. www.thyroid.se ger också bra info om både hypo och hyper.

lite artiklar:

www.vpfs.info/moten/ref_021121.html
    www.9manader.nu/gravid/planera/orosmoment/tyroidea/hypotyreos
    hem.passagen.se/medfodd.hypotyreos/lankar.htm
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
  • Flaxa1

Angående att bli trög i magen så blir jag det när värdena stiger. Varje gång. Så för mig är det en markör på att det är dags att ta nya prover. Fast oftast märker jag av problemen först på att jag börjar samla på mig vatten.

Mina läkare har oxå sagt att det gör inte så mkt att äta kalcium i samband med Levaxinet under förutsättning att man äter ungefär samma varje gång. Så jag jag dricker antingen ett stort glas mjölk till frukosten eller äter yoghurt med flingor (ungefär 1/2-timme efter jag tagit tabletten).

• veroniq

Usch är lite nervös nu ska få svaren på undersökningen/röntgen av min sköldkörteln idag....

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9