• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • veroniq
    Svar på #530
    tack så mycket.....hur är dina levervärden???
  • Banzai

Mina lever värden är ok de var något påverkade när jag var som sämst men det var inget att oroa sig över då i och med att jag skulle börja behandling.

veroniq skrev 2008-07-13 11:22:01 följande:
    Svar på #530tack så mycket.....hur är dina levervärden???
  • kev2004
    Banzai skrev 2008-07-13 11:12:55 följande:
    Beklagar & skickar massor av kramarÄven kramar till er dotter urs vad trist hoppas hon tillfrisknar snabbt
    Ja jag har oxå känt av hjärtat som slår hårt innan, men fick oxå tabletter för det innan, tänkte att man inte skulle behöva äta dom nu...
    Har du gått upp mer än din normalvikt nu? Står ju att det lätt kan bli lite för mycket uppgång...
    Och hur länge sedan var det du började med dina tabletter?
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Nufsan

Hej tjejer!

Ni som är hypo och har fått bra värden har ni blivit bra i magen, d v s sluppit problem med förstoppningar? Jag hade bra värden sist, men har blivit sämre i magen igen och börjar fundera på det är så att jag har dålig värden igen

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Pucko Buffy

Soffeli: Vet precis vad du går igenom jag fick missfall för många år sedan i vecka 8-10 (var lite osäkert på hur länge jag varit gravid). hoppas du mår bättre snart och att din dotter blir frisk inom det snaraste.

Min farmor sa ofta att en olycka kommer sällan ensam... inte så upplyftande men ibland allt för sant.

Nufsan: magen kan krångla ett bra tag har jag hört. (mina TSH värden är nere på 22 nu ) För min del var det dock konstigt. Jag hade konstant ont i magen, men den skötte sig hyggligt ordentligt om jag bara såg till att dricka ordentligt med vatten. Jag hade ett par ordentliga stopp, som jag nästan var på väg att åka in till sjukan för, men jag lyckades häva dem själv till slut. I övrigt skötte sig magen ganska bra. Nu när jag börjat med levaxinet har den där konstiga magsmärtan försvunnit (tog fyra dagar) men däremot så sköter den sig inte regelbundet. Nu käkar jag ju citadon till och från och det kan vara förstoppande i sig, men nog undrar man allt. Min egen teori är att kroppen är upp och ner och då svänger allt fram och tillbaka. Inget är som det borde, men det tror jag beror på att det tar sådan lång tid för levaxinet att nå ut i hela kroppen, där till ska den ju återhämta sig. Jag kör 20 ml duphalac på morgon för magen när den inte vill på några dagar. Funkar inte det ökar jag med ytterligare 20 ml på kvällen. Då brukar det släppa inom två dygn.

• Loppan27

Lider med dig Soffeli!
    Är själv gravid i v.8 så jag kan tänka mig hur det känns.
    V.9 ska väl vara en vecka med högre mf-risk. Ja usch, så tråkigt!

En fråga till er som tappat hår efter operationen.
    Jag tappar mycket hår och började göra det ca 1,5 månad efter op. Det är nu 4 månader sedan op och mina värden har nyligen blivit bra. Ändå fortsätter håret att trilla. Det åker av mest när jag duschar. Kan då dra av flera stråni aget och när håret är vått oh kammat ser jag skallen och ser verkligen att det blvit tunt. TRIST!
    Kom ert tillbaka? Tog det lång tid efter det att värdena var stabila? Känns just nu hopplöst!

• Kana och Kickorna

Hej alla sköldisar

Jag har också hyperthyreos, Graves sjukdom.
    Läste något om att man tappar hår efter op, stämmer det? Ska operera mig i sept och sedan börja äta levaxin. Har behandlat mig med thacapzol sedan april. Är det svårt att bli inställd på rätt levaxindos?

Är det svårare att bli gravid efter op då man äter Levaxin och om man blir gravid är det större risk för mf då? Finns det stor risk för att få barn med sk. utvecklingshandikapp?

Varför och när kan levervärdena påverkas?

Jag hinner inte läsa igenom hela tråden nu.

Tacksam för svar.

• Loppan27

Kana och kickorna - Jag har opererats för Graves för några månader sedan och började tappa hår någon månad efter op. Jättetrist! Väntar på att det ska sluta trilla och att det ska bli tjockt igen. Det är säkert inte alla som drabbas så vi håller tummarna för dig!

Efter 3 höjningar av Levaxindosen hamnade jag på bra nivåer och det tog 3 månader att hamna rätt. Blev sedan gravid och fick höja igen p.ga av det. För mig var det lätt att bli gravid efter op. Blev det på första försöket. Enligt min läkare ska det inte avra svårare än innan op när värdena väl är som de ska. Om värdena är bra ska det heller inte vara större mf-risk och det ska inte vara fara för barnet. Ska gå varje månad nu för att ta prover under graviditeten.

Lycka till med op. Jag tyckte attd et gick hur smidigt som helst. Kom hem dagen efter och repade mig fort.

• zezziz

Jag läser här i tråden att det är många av er som genomgått en operation. Nu undrar jag om det är vanligt att man får genomgå en operation om man har hypothyreous?

Sedan puffar jag lite för en fråga jag ställt här innan utan att fått något svar.

Jag undrar nämligen om det är mer än jag som inte äter kalciumprodukter i samband när man tar levaxinen? (Står så på bipacksedeln!)

• Pucko Buffy

Hej zezziz, om du har hypo så är det nog inte så vanligt med operation om jag fattat rätt. Du har förlåg hormonproduktion och det avhjälps med att man tillför det i syntetisk väg i tablettform. Har man hyper tar man ibland bort körteln för att minska överproduktionen och då måste man tillföra levaxin i tablettform då kroppen inte längre producerar eget hormon.

Jag undviker oxå att äta kalciumprodukter i form av mjölk och fil precis isamband med att jag tar levaxinet, smör och ost äter jag dock. Jag tror det är bra att vara försiktig, men har det gått en stund så ska det ju inte vara någon större fara. Ibland tar jag levaxinet någon timma efter frukost för att vara säker. Min läkare sa att det var inte superviktigt att jag tog tabletterna på precis samma tidpunkt varje dag, då det är väldigt lång halveringstid på dem dvs det tar tid för dem att nå ut i hela kroppen.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9