• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Soffeli

vildkorn:
    vad skönt att du ska utreda om det är sköldkörteln som spökar. Det låter onekligen så. Men vad länge det har dröjt innan detta kollas upp?
    Det är ju förresten ärftligt. Någon annan i släkten som har det?
    Tror också på att du har hypo. Känner igen symptomen.
    Konstigt bara att du rasar i vikt. Men å andra sidan tycker jag att den låga ämnesomsättningen även kan leda till att man äter mkt mindre än man bör.. för att man inte känner sig hungrig.

kev2004:
    samma för dig. Skönt att du tagit alla prover nu. DEt är inte roligt att få en diagnos men det är en oerhörd lättnad att få ett namn på sitt tillstånd.

• Soffeli

Linda o tindra:
    Det verkar ju vara lite förhöjt TSH hos din dotter.
    Hoppas de får ordning på hennes nivåer nu och att hon äntligen ska slippa förstoppning.
    Märkte du fler symptom hos din dotter än förstoppningen?

• smultron smulan
    Vildkorn skrev 2008-06-30 20:47:38 följande:
    Efter tips från smultron smulan är det min tur att gå till läkaren i morgon och kräva provtagning. Nästan så jag hoppas på att den visar någon funktionsstörning i sköldkörteln, så jag slipper känna mig inbillningssjuk.Har efter tipset läst lite om både hyper och hypo. Är ganska övertygad om att det är någon av de två jag har och förmodligen haft länge (många år).Har för flera år sedan fått diagnosen depression. Varit sjukskriven för det från och till i två-tre år. Koncentrationssvårigheter och extremt stressad har varit en del i min vardag hela livet känns det som. Aldrig kunnat komma till ro helt. Humöret har så länge jag kan minnas gått upp och ned. Nu blir jag mer och mer irriterad, sur och känner mig sällan glad. Fryser lätt, men när jag klär på mig blir jag istället kokhet. Har alltid kallat det "fel på termostaten". Huvud och nackvärk har jag dagligen, har drabbats av infektion på infektion sen tonåren och aldrig förstått varför.Det tog mig FYRA år att bli gravid och blev sjukskriven runt 22:a veckan för karpaltunnelsyndrom (som jag läst nyligen är vanligare att få vid underfunktion i sköldkörteln). Mina armar och händer domnar bort till och från fortfarande.Nu är dottern ~4,5 månad. Har sedan några veckor tillbaka fått jätteont i mina leder och blivit väldigt muskelsvag. Nästan så jag är rädd att bära min dotter för att jag inte litar på min muskelstyrka (eller brist på) längre. Har alltid haft minimal sexlust och nu är den obefintlig. Mitt hår rasar av och varje gång jag borstar håret blir borsten full. Vid tvätt pluggar håret igen hela golvbrunnen. Tappar MASSOR i vikt, vilket hade varit logiskt om jag ammade, vilket jag inte gör.Men det absolut värsta av allt är tröttheten. Jag är så vidrigt trött att jag går som en zombie hela dagarna. Spelar ingen roll om jag får sova 6 eller 10 timmar, jag är precis lika trött ändå. Bara tanken att ta mig för något är jobbigt. Måste ju anstränga mig för min dotters skull... men hade jag inte haft henne hade jag nog mest bara velat ligga på soffan hela dagen.Som sagt, läkarbesök och provtagning i morgon. Känner mig bara så kluven inför mina symtom... vad tror ni? Hypo eller hyper?
    Hej stumpan! Kul att du säger "fel på termostaten" de har jag också sagt om mig själv hela livet känns det som. Min mamma har hypo och är tunn som en fågel. Nu när hon börjat äta levaxin (feb) så går hon ner mer i vikt. Hade jag inte vetat att hon var hypo skulle jag gissat på hyper. Så det är knepigt det där. Spännande att höra imorgon, för du berättar väl? Åker norr över i övermorgon och nyfiken som jag är bara måste jag ju veta allt innan jag drar.Glad
  • Vildkorn
    Soffeli skrev 2008-07-01 08:03:35 följande:
    vildkorn:vad skönt att du ska utreda om det är sköldkörteln som spökar. Det låter onekligen så. Men vad länge det har dröjt innan detta kollas upp?Det är ju förresten ärftligt. Någon annan i släkten som har det?Tror också på att du har hypo. Känner igen symptomen.Konstigt bara att du rasar i vikt. Men å andra sidan tycker jag att den låga ämnesomsättningen även kan leda till att man äter mkt mindre än man bör.. för att man inte känner sig hungrig.
    Det har dröjt på tok för länge. Men ingen har någonsin nämnt det för mig och själv har jag inte tänkt så långt. Har alltid sökt vård för enskilda symptom och aldrig förstått helheten.
    Vet att min farmor tar Levaxin, men det kan ju ofta strula med hormoner och annat pga ålder.
    Ringde min mamma igår och frågade om hon hade kollat sin sköldkörtel. Då jag är en kopia av henne, både fysiskt och mentalt och alltid varit tänkte jag kolla. Men nej det hade hon inte gjort. Hon har dock samma symptom som jag har och haft LÄNGE. Hon har numera förtvinade muskler bak i nacke/rygg. När vi pratade så kom hon på att det var något om hennes körtel (förstorad?, körtelfeber...?) när hon gick i femte klass. Hon fick vara hemma från skolan i veckor. Men hon minns inte om det blev någon vidare utredning för det. Medicin har hon inte iaf men har fått åka in akut (ambulans) med huvudvärk och hjärtklappning. De kollade dock aldrig körtelvärden på henne då heller utan inriktade sig på hjärn och hjärtsjukdomar men hittar aldrig något.

Din teori om minskad matlust låter bekant. Kan gå en halv dag utan att jag känner mig hungrig överhuvud taget.
    smultron smulan skrev 2008-07-01 09:34:38 följande:
    Hej stumpan! Kul att du säger "fel på termostaten" de har jag också sagt om mig själv hela livet känns det som. Min mamma har hypo och är tunn som en fågel. Nu när hon börjat äta levaxin (feb) så går hon ner mer i vikt. Hade jag inte vetat att hon var hypo skulle jag gissat på hyper. Så det är knepigt det där. Spännande att höra imorgon, för du berättar väl? Åker norr över i övermorgon och nyfiken som jag är bara måste jag ju veta allt innan jag drar.
    Är 3 timmar kvar till det är dags att vara hos läkaren. Kommer KRÄVA snabbt provsvar och lovar att vidarebefodra svaret. Inte ska du väl gå nyfiken uppe i norr en hel månad heller. Annars kan jag alltid skicka ett sms...
    ♥ Älskade Skruttan kom 080220 ♥
  • Emma3
    Pucko Buffy skrev 2008-06-30 20:10:52 följande:
    Emma3: håller tummarna att du orkar och att det funkar med att utesluta onyttigheter. Själv har jag märkt att jag är mindre hungrig. Borde nog eg tänka på vad jag stoppar i mig men för tillfället orkar jag inte bry mig. Tror nog att minskandet av dina promenader har haft större inverkan än vad du kan ana. Det där med apatin känner jag igen så väl, man lixom inte orkar fast man vet att man borde. Det är inge kul å ha de här symptomen man vill så mycket men samtidigt så orkar man inte vilket ger en dåligt samvete och skamkänslor fast man inte ska ha det. Vi är faktiskt sjuka och mår inte bra.Nä nu ska jag gå o mysa med prinsen det mår jag bra av Kraaaaam PB
    Ja brukar orka ett par dagar och sen tillbaka som vanligt igen, men jag mår ju heller inge bra att ha alla dessa extra kilo så måste försöka ta tagi det.
    Ja man får verkligen skamkänslor när man inte orkar någonting och så har man en son på 15 månader så vill underhållas och leka.

Ja har mest frusit förut men sen jag började med levaxinet har jag börjat bli mer varm och ibland förjäkligt varm. När jag är ute nu när det är varmt och går en del och i uppförsbackar blir jag så varm och svettig.
  • Pucko Buffy

Emma3 usch jag vet hur det är med extra kilon. Det är inget roligt. Skickar en stor styrkekram och håller tummarna att det går lite lättare snart med vikten.

Kraaaaaamar PB

• Emma3

Pucko Búffy: Tack så mycket det värmer. Har du mycket extra vikt? När började du med levaxin?

Ja har alltid haft ganska lätt att gå upp i vikt men ändå vägt kanske 5 max 10 kilo för mycket men sedan sonen föddes så är det så svårt att få bort gravkilona. Aja skam den som ger sig

Kram till alla som behöver det

Min underbara Leo 070320
  • Pucko Buffy

Emma3: Jag har bara ätit levaxin i en månad och nu har jag blivit ytterligare sjukskriven i en månad. Fick intyget idag och det står att jag har svår och långdragen hypo. Att den var långdragen har jag förstått men inte att den ansågs som svår. Fast det är klart TSH på 200 är nog inte så lyckat att dra runt på

Jag har under de senaste åren dragit på mig ca 10-12 kg för mycket. Första målet är att gå ner ca 5 kg och sen om det går ytterligare 5. Men först måste jag bli så pigg att jag orkar röra på mig, en längre promenad finns inte å tänka på. Fast idag orkar jag i alla fall vara vaken för tre veckorsedan sov jag nästan dygnet runt. Fysiskt aktivitet gör att jag blir trött och får en '#¤%&/%W¤¤" värk i kroppen, men det ska väl släppa när jag blir bättre hoppas jag.

• Emma3

PB: Oj TSH på 200 jäkla inte konstigt att du mår dåligt. Här klagar jag som "bara" hade ett TSH på 14
    Har du oxå fått börja på en lite dos för att sedan öka? Ja jag har minst 16 kg som jag vill bli av med. Mitt först mål är att få bort de där 6kg sedan får jag ta resterande 10kg sakta men säkert.

Min underbara Leo 070320
  • Linda o Tindra

Nej hon har bara haft problem med förstoppning, och det enda läkarna har sagt är att vi ska ge laktipex, microlax och klyx. Men nu när jag har läst en del om sköldkörteln så börjar jag förstå varför hon är så trött hela tiden, och om hon inte är trött så klättrar hon nästan på väggarna, sen har hon ganska kort stubin ibland. Det kunde tydligen bero på sköldkörteln. Vet verkligen ingenting om det här förrutom allt man har läst på internet men det står ju olika saker på sidorna så det ska bli skönt att få komma till läkarn imorgon och få veta mer o få svar på alla tusen frågor.

Soffeli skrev 2008-07-01 08:09:38 följande:
    Linda o tindra:Det verkar ju vara lite förhöjt TSH hos din dotter. Hoppas de får ordning på hennes nivåer nu och att hon äntligen ska slippa förstoppning. Märkte du fler symptom hos din dotter än förstoppningen?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9