Soffeli skrev 2008-07-01 08:03:35 följande:
vildkorn:vad skönt att du ska utreda om det är sköldkörteln som spökar. Det låter onekligen så. Men vad länge det har dröjt innan detta kollas upp?Det är ju förresten ärftligt. Någon annan i släkten som har det?Tror också på att du har hypo. Känner igen symptomen.Konstigt bara att du rasar i vikt. Men å andra sidan tycker jag att den låga ämnesomsättningen även kan leda till att man äter mkt mindre än man bör.. för att man inte känner sig hungrig.
Det har dröjt på tok för länge. Men ingen har någonsin nämnt det för mig och själv har jag inte tänkt så långt. Har alltid sökt vård för enskilda symptom och aldrig förstått helheten.
Vet att min farmor tar Levaxin, men det kan ju ofta strula med hormoner och annat pga ålder.
Ringde min mamma igår och frågade om hon hade kollat sin sköldkörtel. Då jag är en kopia av henne, både fysiskt och mentalt och alltid varit tänkte jag kolla. Men nej det hade hon inte gjort. Hon har dock samma symptom som jag har och haft LÄNGE. Hon har numera förtvinade muskler bak i nacke/rygg. När vi pratade så kom hon på att det var något om hennes körtel (förstorad?, körtelfeber...?) när hon gick i femte klass. Hon fick vara hemma från skolan i veckor. Men hon minns inte om det blev någon vidare utredning för det. Medicin har hon inte iaf men har fått åka in akut (ambulans) med huvudvärk och hjärtklappning. De kollade dock aldrig körtelvärden på henne då heller utan inriktade sig på hjärn och hjärtsjukdomar men hittar aldrig något.
Din teori om minskad matlust låter bekant. Kan gå en halv dag utan att jag känner mig hungrig överhuvud taget.
smultron smulan skrev 2008-07-01 09:34:38 följande:
Hej stumpan! Kul att du säger "fel på termostaten" de har jag också sagt om mig själv hela livet känns det som. Min mamma har hypo och är tunn som en fågel. Nu när hon börjat äta levaxin (feb) så går hon ner mer i vikt. Hade jag inte vetat att hon var hypo skulle jag gissat på hyper. Så det är knepigt det där. Spännande att höra imorgon, för du berättar väl? Åker norr över i övermorgon och nyfiken som jag är bara måste jag ju veta allt innan jag drar.
Är 3 timmar kvar till det är dags att vara hos läkaren. Kommer KRÄVA snabbt provsvar och lovar att vidarebefodra svaret. Inte ska du väl gå nyfiken uppe i norr en hel månad heller.
Annars kan jag alltid skicka ett sms...