• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Soffeli

Och nu har jag fått mina provsvar. TSH 1,5, men T4 25.
    Helt ok för fostret. Såå skönt. Men jag är fortfarande lite förvirrad:
    Jag hade inte min vanliga läkare och denna tyckte inte att jag skulle höja dosen levaxin, medan min andra brukar vilja hålla ner tsh till 0,5-1 nånstans... Å andra sidan har t4 aldrig varit så högt.
    Vad tror ni?

• Nufsan

Soffeli, vet du vad ref.värdet för T4 är??

Jag tycker det låter väldigt högt, men om läkarna säger att det inte är nån fara då lär det inte vara det.

Tar du mer levaxin så lär du ju öka T4 ännu mer så jag hade nog heller stått kvar på den dosen.

Jag ligger på 0.46 på TSH idag och 13 på T4, nu är jag inte gravid, men ändå 

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Soffeli

Nusfan, tack för svar!

Jo, jag vet att ref värdet ligger på upp till 22 om jag minns rätt.
    Samtidigt vet jag att man kan uppmäta riktigt höga t4-värden under första trimestern hos alla gravida. Upp till över 30, men då har man ofta uttalat illamående.
    Jag låg tidigare på TSH 0,7 när t4 låg på 14. Så min teori är att min sköldkörtel fungerar något sånär och faktiskt tar fram t4 nu i början av graviditeten.
    Medan min TSH på 1,5 kan vara en indikation på att jag inte är helt rätt inställd och att det kommer försämras så småningom. Att kroppen vill skapa mer t4 själv än vad den faktiskt gör.

Jag ska inte ändra nån dosering nu, men ska iaf kontakta min vanliga läkare för att få höra kommentaren. Har läst att man ska hålla TSH i lägre gränsvärden under graviditet, och där ligger jag ju absolut inte. (0,5-2,0 för någon som får levaxin eller liknande är visst gränserna)

Det viktigaste att väl att värdet följs upp hela tiden, då borde det ordna sig.

• Soffeli

Lönnemåla:

Hur vanligt är det att dosen ändras under graviditeter?
    Det verkar vara vanligt att behöva öka med 25-50microgram under graviditet.

Är det någon som ej fått den ändrad?
    Jag har just blivit gravid och behöver inte ändra ännu som det verkar, har absolut tillräckligt med t4, om inte för mycket till och med.. Det återstår att se.

Vad är påverkan på fostret om det inte ändras?
    Fostret kan inte själv tillverka t4 i början av graviditeten och är helt beroende av mammans tillförsel av t4. För lite kan leda till handikapp, en bara liten underproduktion kan leda till lägre intelligensnivå då det är centrala nervsystemet som inte utvecklas optimalt om nivån är för låg.
    Efter första trimestern har fostret en egen sköldkörtel och kan producera egen t4. Det är ändå viktigt att mamman har normala nivåer.

Detta har jag läst mig till och kan ha missuppfattat något. Det finns en hel del information här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Nufsan
    Soffeli skrev 2008-06-26 15:53:27 följande:
    Lönnemåla:Hur vanligt är det att dosen ändras under graviditeter?Det verkar vara vanligt att behöva öka med 25-50microgram under graviditet. Är det någon som ej fått den ändrad?Jag har just blivit gravid och behöver inte ändra ännu som det verkar, har absolut tillräckligt med t4, om inte för mycket till och med.. Det återstår att se.Vad är påverkan på fostret om det inte ändras?Fostret kan inte själv tillverka t4 i början av graviditeten och är helt beroende av mammans tillförsel av t4. För lite kan leda till handikapp, en bara liten underproduktion kan leda till lägre intelligensnivå då det är centrala nervsystemet som inte utvecklas optimalt om nivån är för låg.Efter första trimestern har fostret en egen sköldkörtel och kan producera egen t4. Det är ändå viktigt att mamman har normala nivåer.Detta har jag läst mig till och kan ha missuppfattat något. Det finns en hel del information här:www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    Med tanke på vad du skriver så tycker jag det är högst otroligt konstigt att man inte kollar upp sköldkörteln hos ALLA gravida. Jag själv tror ju att jag har haft problem med sköldkörteln sedan 2000 och frågan är hur jag då hade det under min grav. Blir ju orolig att detta kan ha påverkat min lilla skrutta idag. När hon var 5 månader gammal låg mitt TSH på 96 och T4 på mindre än 3
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Lönnemåla

Soffeli: Jag har genom gått två graviditeter med fullt friska barn utan att ändra dosen. Var bara nyfiken eftersom det skrivs så mycket om dosändring i början på grav. Ska som sagt kolla mina prover nästa vecka och återkommer då om det finns fler frågor.

• Loppan27

Ni som opererats har ni tappat hår efter op? Jag tappar massa hår och det ser verkligen tunnare ut hela tiden. Är det vått kan jag se skallen.
    Fler som drabbats av det? Har det fått tillbaka sin gamla kvalitet och mängd sedan och hur lång tid tog det i så fall?
    Jag opererades för 3 månader sedan och har höjt dosen för tredje gången nu men värdena har nu blivit helt ok.
    Vad kan jag vänta mig?

• smultron smulan

hej hej! Behöver lite tips på hur ni har gjort. Jag tycker det är svårt att få omgivningen (gubben) att förstå hur trött man blir av att ha hypo. Inatt så ammade jag flickan minst varannan timme, ibland varje, upp 8 och sedan är dagen igång. Städade, skurade för mamma kom och passade skruttan när jag skulle till tandis och laga ett hål. När sambon kommer hem fixar han käk, äter, håller i barnet så jag får äta och sedan somnar han på soffan för resten av kvällen. Vaknar till vid halvtolv och säger att han är helt slut och går in och lägger sig i sängen. HELT SLUT! Han vet inte hur det känns att vara så trött att man går omkring som en medvetslös timme efter timme, dag efter dag! Jag är så arg så jag inte kan sova heller fast tröttheten spränger i kroppen.

Ja, hur gör man, vad säger man. Det syns ju inte direkt hur dåligt man egentligen mår.

Sorry för tråk inlägg. Ska vara gladare nästa gång.

• Banzai

Jag tappade massor av hår så mycket att jag var flint på ena sidan så mittbena var enda alternativet.
    Och nu har jag haft så mycket runt om kring mig så jag slarvat med levaxinet o då kommer det som ett brev på posten
    Men jag kan trösta dig med att det växer ut igen.

Loppan27 skrev 2008-06-26 23:57:06 följande:
    Ni som opererats har ni tappat hår efter op? Jag tappar massa hår och det ser verkligen tunnare ut hela tiden. Är det vått kan jag se skallen. Fler som drabbats av det? Har det fått tillbaka sin gamla kvalitet och mängd sedan och hur lång tid tog det i så fall? Jag opererades för 3 månader sedan och har höjt dosen för tredje gången nu men värdena har nu blivit helt ok. Vad kan jag vänta mig?
  • lunaria

hua tappar man hår efter operationen??!! jag som precis börjar få lite utväxt igen eftersom jag tappade så mycket hår förut...

Nu har jag äntligen fått tid till ögonläkaren så jag ska dit på måndag. bra att kunna checka om det är nå't fel på ögonen o om det beror på sjukdommen. själv tycker jag att det pendlar upp o ner, men om man ser dåligt så kanske man vänjer sig vid det?? minns att det var någon av er som hade gjort ögonundersökning så jag undrar lite hur det går till o vad de gör exakt??

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9