• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Nufsan
    3barnsmor35 skrev 2008-06-25 11:16:46 följande:
    Fick kallelse till röntgen av skk nu, stod att man inte ska ta sitt Levaxin 4 veckor innan us.När skickade de ut den? 3,5 v innan....*duh*Så nu lär man väl bli astrött o ännu fetare ett tag framöver, har gått upp igen redan
    Har inte du hypo?? Varför ska du då inte ta levaxin, jag skulle ju bli urdålig igen om jag hoppade över mitt levaxin.
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Emma3

Pratade med min läkare idag han höjde ju aldrig medicinen förra gången och nu hade TSH ökat lite till 5,5 från ca 4,7. Så nu skulle jag äta starkare dos, men bara med en halv tablett varannan dag. Han tyckte man kunde höja sakta då jag ändå inte har så mycket symtom och det kan ju vara smart men det känns som TSH aldrig kommer gå ner till runt 1 *suck*.
    Känns oxå så trist att man inte själv riktigt kan bestämma när man kan börja syskonverkstaden heller *suck igen*

Sen detta med vikten är ju inte direkt kul de heller.
    Behövde bara skriva av mig lite.

Mamma till underbara Leo 070320
  • Lönnemåla

Hej igen!

Nu hoppar jag in igen med lite frågor:

Hur vanligt är det att dosen ändras under graviditeter?
    Är det någon som ej fått den ändrad?
    Vad är påverkan på fostret om det inte ändras?

Anledningen till att jag frågar är att jag under mina snart 8 år som diagnosticerad aldrig fått min dos ändrad. Har lite funderingar nu då jag ska ta mina prover (har ju inte gjort det på två år). Känner mig väldigt apatisk, har ingen ork eller lust med något men känner mig inte deprimerad. När jag är på jobbet så far jag fram och tillbaka som en skottspole och kan inte sitta still och sen när jag kommer hem så är det som att punktera en ballong. Har ett taskigt humör och blir lätt arg. Jag har hypo.

• Solskensbullen

Ush ja, måste oxå beklaga mig över vikten!
    Har på 2 månader gått upp 5 kilo!! Inte så kul, kläderna sitter ju skitdåligt coh magen är svullen och dubbelhakan har kommit!!
    Kommer man att fortsätta att gå upp så här?? Ush ush...har verkligen pendlat. Innan medecinen så var jag under min vikt och kände mig riktig smal. Behöver ju inte vara som då, men min vanliga vikt vill jag ju ha!!!

Hur har ni gör ni eller har gjort? Blir det bättre sen?
    TACK

• 3barnsmor35
    Solskensbullen skrev 2008-06-25 20:13:01 följande:
    Ush ja, måste oxå beklaga mig över vikten! Har på 2 månader gått upp 5 kilo!! Inte så kul, kläderna sitter ju skitdåligt coh magen är svullen och dubbelhakan har kommit!! Kommer man att fortsätta att gå upp så här?? Ush ush...har verkligen pendlat. Innan medecinen så var jag under min vikt och kände mig riktig smal. Behöver ju inte vara som då, men min vanliga vikt vill jag ju ha!!! Hur har ni gör ni eller har gjort? Blir det bättre sen? TACK
    Förstår att det är jobbigt, själv gick jag upp 60 kg...gick ner 35 men pendlar upp nu igen.
    Nufsan skrev 2008-06-25 11:50:19 följande:
    Har inte du hypo?? Varför ska du då inte ta levaxin, jag skulle ju bli urdålig igen om jag hoppade över mitt levaxin.
    Men eller hur! Det stod så på kallelsen, inga mediciner (de rabblade upp en hel lista) 4 veckor innan undersökningen. Tyckte det lät läskigt med biopsin, hoppas jag slipper. Ngn som gjort? Får man lugnande? *ryser*
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • kev2004

Men vänta lite här nu...
    Går man upp kilon när man får levaxin?
    Jag har alltid varit "smal" utom under mina graviditeter då jag har gått upp ca 30 kg varje gång. Har aldrig behövt göra nåt för att gå ner dom igen, men nu ligger jag lite under mot vad jag brukar göra. Kommer jag att gå upp en massa sen då??
    Eller till min normalvikt?

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • kev2004

Men vänta lite här nu...
    Går man upp kilon när man får levaxin?
    Jag har alltid varit "smal" utom under mina graviditeter då jag har gått upp ca 30 kg varje gång. Har aldrig behövt göra nåt för att gå ner dom igen, men nu ligger jag lite under mot vad jag brukar göra. Kommer jag att gå upp en massa sen då??
    Eller till min normalvikt?

• 3barnsmor35

Jag gick upp av Hypon, gått ner av Levaxinet.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • kev2004
    3barnsmor35 skrev 2008-06-25 21:28:21 följande:
    Jag gick upp av Hypon, gått ner av Levaxinet.
    fast det är då man går upp va? Jag har väl det motsatta när kroppen går på högvarv
  • Soffeli

Hypotyreos innebär ju låg ämnesomsättning och därför är det vanligt att man går upp i vikt...
    hela kroppen går dessutom på lågvarv vilket märks på bla hår, hud och hjärna!
    Med levaxin lär detta bli återställt.

Själv gick jag aldrig upp i vikt, men hade inte alls samma matlust. Jag hade väldig torr hud (med eksem som följd), tappade en del hår och var allmänt trögtänkt.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9