• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Pucko Buffy

Smultronsmulan: min man hade oxå lite svårt att fatta i början. Men sen fick han läsa infoblad om symptomen mm pluss att jag faktiskt har sagt ifrån att jag inte orkar. Tror även han har googlat en del på nätet om min sjukdom och fattat lite mer. Om din man mår pecka bör han oxå gå o ta prover annars får han nog rycka upp sig.

Jag har blivit ytterligare sjukskriven en månad det hade inte funkat att jobba. Orkar vara igång två timmar sen är jag helt slut. Här hemma ser det ut som ett mindre krig hade utbrutit men jag orkar inte städa så prinsen har lovat göra det i morgon. Har även pratat med sjukhuset om mina smärtstillande tabletter. Nu ska jag ta full dos varje dag för att se om en jämn dos är bättre och om smärtorna blir mindre. Sköterskan trodde att jag kan ha varit lite för försiktig och istället chockat kroppen de gånger jag tagit medicinen vilket ledde till sämre smärtlindring då jag haft ont trotts tabletterna.

Här har ni oxå en som tappar hår.. tappar i massor och borsten blir full varje gång. Tur jag eg har kanonhår vilket gör att det än så länge inte syns så mycket att har tappat en massa.

Trollet: Håller tummarna att det är levaxinet som gett effekt. Hoppas på samma sak hos mig själv nämligen. Första målet är att gå ner till 68 kg och sen om det går kanske hamna runt 63-65kg.

Ha en trevlig helg.

• smultron smulan

Ni är så gulliga allihop. Skönt att ni finns när man blir less på allt.

Ska ge gubben lite tid att fatta, men är fortfarande sur eftersom han gjorde bort sig i dag med. I och för sig sa han att det är svårt att veta hur man ska göra för att jag inte ska bli sur.....och det har han rätt i.Flört

Jag försöker verkligen skärpa mig och inte bli sur för allt, men på kvällen när orken är slut och kroppen bara värker, är det svårt. Då tycker jag att han är jättedum som inte fattar helt självklara saker.Glad 

Kul med vikten Trollet

Soffeli>> Håller verkligen med dig. Förstår inte varför inte alla gravida kollas. Testet är ju inte ens komplicerat (läs dyrt).

Buffy>>Hoppas tabletterna börjar funka för dig. Tråkigt att ha ont.

• Nufsan

Hej tjejer!

Kan bara stämma in i att här är ännu en sambo som inte förstår hur dåligt man kan må. Den dagen jag började ta medicin så trodde han direkt att NU mår hon bra, men gud vad jag har fått kämpa för att få honom att förstå att det tar tid innan kroppen återhämtar sig!

Jag har börjat märka att min värk faktiskt nu, efter 4 månader med levaxin, börjar lätta. Visst är jag ff stel som jag vore 85 år och jag kan INTE göra ngt utan att den kommer tillbaka, men jag är överlycklig över att inte behöva ha ont 24-7 som förut.

Imorgon ska jag läggas in med min dotter som inte sover nattetid och jag längtar tills hon sover hela nätterna så jag kan få min sömn. Är ju ff så trött att jag inte längre vet om det är sköldkörteln som spökar ff eller om det är så att Jonnas vaknanden nattetid gör att jag är så här trött, vilket jag iofs tror, men jag vet inte hur det är att vara pigg längre.

När det gäller vikten så har jag gått ner snart 1 kg och jag tror faktiskt att min ämnesomsättning också börjar få fart... Jag är glad bara jag inte går upp för det gjorde jag i början av levaxinet... och var livrädd att jag aldrig skulle gå ner nått mer.

Sköt om er så höres vi när vi väl är hemma igen. OM det inte finns datorer där vill säga

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • zezziz

smultron smulan skrev 2008-06-29 00:41:43 följande:

Ni är så gulliga allihop. Skönt att ni finns när man blir less på allt. Ska ge gubben lite tid att fatta, men är fortfarande sur eftersom han gjorde bort sig i dag med. I och för sig sa han att det är svårt att veta hur man ska göra för att jag inte ska bli sur.....och det har han rätt i.Jag försöker verkligen skärpa mig och inte bli sur för allt, men på kvällen när orken är slut och kroppen bara värker, är det svårt. Då tycker jag att han är jättedum som inte fattar helt självklara saker. Kul med vikten TrolletSoffeli>> Håller verkligen med dig. Förstår inte varför inte alla gravida kollas. Testet är ju inte ens komplicerat (läs dyrt).Buffy>>Hoppas tabletterna börjar funka för dig. Tråkigt att ha ont.
    Kan inte annat än att le lite för mig själv.
    Känner så igen mig i det du skriver. Det är inte lätt att göra oss nöjda!

Ni som ätit Levaxin ett tag, när kommer man känna sig bättre?
    Jag läste att man bör känna skillnad på bara ett par dagar. Jag har ätit medicinen (25 mg levaxin) i lite mer än en vecka och känner ingenting.
    Ska till doktorn och ta om proverna om en vecka. Så vi får se vad de säger då.

Har dock känt av att jag svettas mer än vanligt.
    Är det ett symtom man kan få av tabletterna?
  • Nufsan
    zezziz skrev 2008-06-29 14:37:58 följande:
    smultron smulan skrev 2008-06-29 00:41:43 följande: Kan inte annat än att le lite för mig själv. Känner så igen mig i det du skriver. Det är inte lätt att göra oss nöjda! Ni som ätit Levaxin ett tag, när kommer man känna sig bättre? Jag läste att man bör känna skillnad på bara ett par dagar. Jag har ätit medicinen (25 mg levaxin) i lite mer än en vecka och känner ingenting.Ska till doktorn och ta om proverna om en vecka. Så vi får se vad de säger då. Har dock känt av att jag svettas mer än vanligt. Är det ett symtom man kan få av tabletterna?
    Svettningarna kan vara att kroppen reagerar hyper på dig, men det betyder inte att du får i dig för mkt, utan att den reagerar på levaxinet.

Nu när jag har fått normala värden så har jag börjat svettas igen, före det frös jag hela tiden, men jag är ändå mer frussen än varm av mig..
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • trollet83

Hmm..jag fryser jättelätt..fortfarande trots levaxin sen början av maj..men visserligen var jag frusen tidigare med och så har vi flyttat till en kylig/sval lägenhet på bottenplan men har aldrig förr behövt ha tofflor på mig inomhus på sommaren vad jag kan minnas,,,hoppas detta blir bättre snart..har sovit med kläder på under täcket vissa nätter för jag frusit så utan..känner ni med hypo igen er nåt med detta?

• Nufsan
    trollet83 skrev 2008-06-29 16:06:57 följande:
    Hmm..jag fryser jättelätt..fortfarande trots levaxin sen början av maj..men visserligen var jag frusen tidigare med och så har vi flyttat till en kylig/sval lägenhet på bottenplan men har aldrig förr behövt ha tofflor på mig inomhus på sommaren vad jag kan minnas,,,hoppas detta blir bättre snart..har sovit med kläder på under täcket vissa nätter för jag frusit så utan..känner ni med hypo igen er nåt med detta?
    Jag har varit likadan. Började äta levaxin mars/april så det kommer nog lätta för dig snart. Jag är inte alls lika frussen längre, men jag är inte så varm som jag en gång var förut heller.
  • Soffeli

God morgon alla!
    Jag måste säga att alla är så fulla av kämparvilja här - även om det tar emot!!

Zezzis:
    Tror du ska öka din dos ännu mer med tiden. 25 micro är nog en väldigt låg dos. Min mamma har iofs 50 och har haft i tiotals år, så det är möjligt att ha låga doser, men de flesta ligger nog över 100microgram levaxin.
    Tror det är jätteindividuellt hur lång tid det tar att gå bra. Man kan känna sig bättre ganska snabbt medan man ökar dosen. Men det är lätt att öka för fort och då kommer svettningar, hjärklappning osv. Man ökar däför långsamt för att kroppen ska hinna med.
    Jag ökade var tredje vecka i början till 75 micro. Sedan var värdena bra. Efter någon månad mådde jag mkt bättre, men sedan blev det sämre igen.
    Då visade det sig att värdena var lite sämre och jag ökade till 100micro.
    Det är 6 månader sedan jag startade med levaxin nu. Jag är gravid. Värdena är bra och jag har så mkt energi att jag städar, fixar med en fest vi ska ha snart, och bakar samtidigt-
    Jag minns inte att jag var sån här. Det var säkert 2-3 år sedan jag höll på på samma sätt.

SÅ håll ut!!! Det blir bra, men det tar tid.

Tyvärr tar det ofta flera månader upp till ett år. Men den som väntar på nåt gott...

Oj, nu blev det långt igen..
    Ta hand om er!

• Soffeli

.. och då menar jag inte "att gå bra" utan "att må bra"

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9