• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Nufsan
    smultron smulan skrev 2008-06-18 19:47:50 följande:
    Okej. Min vänster hand har varit bortdomnad i två månader. Det var därför jag sökte vård. Jag trodde jag hade en nerv i kläm först, man är ju lite knakig i lederna och så där, knaket trodde jag var "gammal" foglossning. Men nu när fogarna är bättre och inte resten så sökte jag hjälp. Tur det. Mitt TSH låg på 25 och T4 på 6,2 och T3 på 3,3. Idag tog de blodstatus,kobalamin,folat,glukos, albumin, leukocyter, acetoacetat och hemoglobin. Är det något av detta som kan påvisa kalcium värdet? Tack så mycket för alla fina välkomnanden Och skönt att höra vad din sköterska sa Banzai, det verkar logiskt. Tänker som så att jag åt ju vitaminerna innan jag blev gravid då jag läst om att folsyran var viktigast i det allra tidigaste skedet av graviditeten, så förhoppningsvis fanns det iallafall tillräckligt till lilla skruttan.Ja just det...Jag trodde att även lågt B 12 kunde ge myrkryp? Men jag kanske har fel, det kanske var svullnad under trampdynan och onda fötter? Hur som helst, sa till min läkare att jag tänkte äta vitaminer. Hon rekommenderade "Mitt val kvinna" (finns även för ammande och gravida) så det äter jag nu. Räcker det för att rätta till ett eventuellt lågt kalcium värde?Sorry för alla frågor men de är ju så många så här i början! Bjussar på några kramar istället. KRAM KRAM
    Mina händer var också bortdomnade och inte trodde jag det hade med sköldkörteln att göra, vilket det hade. Sen är mina leder också knakiga och värker massor. Jag har ff problem och jag har dels högt kalcium i blodet och jag har även visat positivt på 2 st olika prover mot reumatism. Mindre roligt...

B12 har jag på eget bevåg börjat äta för jag ff är så trött! Hoppas det hjälper nu då!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • smultron smulan
    Nufsan skrev 2008-06-18 20:20:09 följande:
    Mina händer var också bortdomnade och inte trodde jag det hade med sköldkörteln att göra, vilket det hade. Sen är mina leder också knakiga och värker massor. Jag har ff problem och jag har dels högt kalcium i blodet och jag har även visat positivt på 2 st olika prover mot reumatism. Mindre roligt...B12 har jag på eget bevåg börjat äta för jag ff är så trött! Hoppas det hjälper nu då!
    Jobbigt att du är så trött. Hoppas du snabbt blir bättre av vitaminernaGlad

Om man har högt kalcium i blodet innebär det att kalciumet i kroppen är lågt? Att man inte kan binda det, att det går ut i blodet och sedan till sist kissas ut i stället? Eller är det så att du  har ett högt värde "på riktigt" och samtidigt myrkryp?  Virrigt? Förstår du hur jag menar? Jag har ju  på loftet fortfarande jag.

Hur lång tid tog det innan domningarna försvann för dig?
  • Nufsan
    smultron smulan skrev 2008-06-18 20:46:52 följande:
    Jobbigt att du är så trött. Hoppas du snabbt blir bättre av vitaminernaOm man har högt kalcium i blodet innebär det att kalciumet i kroppen är lågt? Att man inte kan binda det, att det går ut i blodet och sedan till sist kissas ut i stället? Eller är det så att du  har ett högt värde "på riktigt" och samtidigt myrkryp?  Virrigt? Förstår du hur jag menar? Jag har ju  på loftet fortfarande jag.Hur lång tid tog det innan domningarna försvann för dig?
    Domningarna tyckte jag gick över fort, på nån vecka!  Myrkryp har jag och jag har högt värde på riktigt

Här har du en till som ff har tomtar på loftet
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • MIJV
    blombukett skrev 2008-06-18 15:44:49 följande:
    Jag undrar hur ni som operererats mådde efteråt pyskiskt?
    Det är egentligen nu den sista veckan som jag börjat bli mig själv, innan var jag en liten ragata.. Arg å sur, trött, less å deprimerad. Nu känner jag verkligen skillnaden.. Kände själv innan att det får ta den tid det tar, har också varit sjukskriven efteråt.
  • MIJV
    lunaria skrev 2008-06-18 12:57:52 följande:
    tackar så mycket för dina ord!! har inte fått en tid än, men remissen är skickad för 2 veckor sen. det låter ju inte så läskigt när du berättar om det. det känns liksom inte kul att nån ska vara där o skära bort nånting på en, men jag ska begära att de förklarar allt för mig. det gjorde de inte under mitt kejsarsnitt för 8 månader sen så jag mådde riktigt dåligt då...
    ah, ber om ursäkt missförstod det med tiden, men bollen är ju i alla fall i rullning *ler* På morgonen innan operationen så träffade jag läkaren som skulle operera mig, hon pratade om riskerna och så. Då sa jag att jag egentligen inte ville höra det nu eftersom jag var så nervös för operationen, just pga att ingen berättade ngt när jag opererade gallan och efteråt blev jag väldigt dålig..
    har man haft en dålig innan så är det skönt att få en bra operation.. Tråkigt att det gick illa med kjesarsnittet, har du fått någon att prata med? Mår du bättre nu?
  • smultron smulan
    smultron smulan skrev 2008-06-18 19:47:50 följande:
    Okej. Idag tog de blodstatus,kobalamin,folat,glukos, albumin, leukocyter, acetoacetat och hemoglobin. Är det något av detta som kan påvisa kalcium värdet?  Hur som helst, sa till min läkare att jag tänkte äta vitaminer. Hon rekommenderade "Mitt val kvinna" (finns även för ammande och gravida) så det äter jag nu. Räcker det för att rätta till ett eventuellt lågt kalcium värde?Sorry för alla frågor men de är ju så många så här i början! Bjussar på några kramar istället. KRAM KRAM
    Fick svar på mina prover idag och alla värden låg inom referens värdena. Provsvaren skulle skickas hem till mig jag vet ännu ej vilka värden exakt. Men jag undrar fortfarande, vad är det egentligen jag har testat? Massa krångliga ord! Har tex. mitt kalcium värde testats? Min doktor gick på semester igår så jag har ingen att fråga utom er. Hoppas ni står ut.Glad

Och om alla värden är bra (förutom tsh och t3-4 då) varför har man då myrkrypen och restless legs? Hör det kanske ihop med tsh och t3-4 då? Eller man kanske inte vet...Eller så kanske man har nåt annat skit ocksåFlört. Ska nog försöka komma fram till varför efter semestern sen.
     Är i alla fall glad att proverna var okej!
  • Pucko Buffy

Har pratat med sköterskan idag. Ska öka dosen om två veckor enligt doktorn. De hör av sig senare om jag förväntas kunna gå tillbaka till jobbet eller ej. Jobbigt att inte veta och chefen vill ju gärna att jag kommer tillbaka så fort som möjligt.

smultron smulan: Ang myrkrypningar mm.. jag har det oxå hela tiden men värst på nätterna. Ett symptom på hypo är ju muskelvärk och ledvärk. Jag har citadon nu, som jag tar på kvällen innan jag går och lägger mig.Därför sover jag nu hela natten. Men innan jag fick det utskrivet var det grymt svårt att somna på grund av allt pirr och värken. Innan jag fick diagnosen trodde jag hade fel på kalcium/kaliumet eller nåt och drack mineralvatten i tron att det skulle hjälpa (hade läst det någon stanns). Sen inbillade jag mig att det var fel på sängen då jag inte kunde komma till ro och somna. Men allt har med hypon att göra. Prata med en läkare om dina krypningar och be om smärtstillande så du får sova ordentligt.

• blombukett

Tack så mycket för era svar! Det kändes väldigt positivt att höra att det var flera som började må mkt bättre några veckor efter operationen. Nu kommer jag hålla ut i ett par veckor till, förhoppningsvis blir det samma sak för mig. Det var ju bara en 8 dar sen som jag opererades men jag har faktiskt haft 2 bra dagar på raken nu. Så det finns hopp

Stor kram på er alla och hoppas att ni får en fin midsommar trots allla krämpor som vi "gamlingar" får dras med...

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • smultron smulan
    Pucko Buffy skrev 2008-06-19 12:27:11 följande:
    Har pratat med sköterskan idag. Ska öka dosen om två veckor enligt doktorn. De hör av sig senare om jag förväntas kunna gå tillbaka till jobbet eller ej. Jobbigt att inte veta och chefen vill ju gärna att jag kommer tillbaka så fort som möjligt. smultron smulan: Ang myrkrypningar mm.. jag har det oxå hela tiden men värst på nätterna. Ett symptom på hypo är ju muskelvärk och ledvärk. Jag har citadon nu, som jag tar på kvällen innan jag går och lägger mig.Därför sover jag nu hela natten. Men innan jag fick det utskrivet var det grymt svårt att somna på grund av allt pirr och värken. Innan jag fick diagnosen trodde jag hade fel på kalcium/kaliumet eller nåt och drack mineralvatten i tron att det skulle hjälpa (hade läst det någon stanns). Sen inbillade jag mig att det var fel på sängen då jag inte kunde komma till ro och somna. Men allt har med hypon att göra. Prata med en läkare om dina krypningar och be om smärtstillande så du får sova ordentligt.
    Okej fattarGlad. Om myrkrypen har med hypon att göra borde jag haft underfunktion i två år nu. Det konstiga är att proverna runt i kring är bra. Om man gått länge med hypon borde det väl ha avspeglat sig som brist i något annat prov? Jag blir knäpp på att inte veta allt!!!Har ett rätt så bra kontrollbehov som står och stampar otåligt här inom mig Glad

Skönt att du mår bättre blombukett

Tack Buffy
  • Pucko Buffy

Pratat mer med sköterskan och jag får förlängd sjukskrivning, måtte nu bara inte försäkringskassan krångla för det orkar jag inte med. På måndag ringer jag min chef och berättar.. de lär nog inte bli glada. Måtte jag bli frisk snart så jag kan gå o jobba.

Nä nu kallar kudden en stund. Trevlig midsommarhelg på er.

Kramar PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9