• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • smultron smulan

Hej Banzai och alla andra! Smultron smulan från bf tråden här. Har just blivit diagnostiserad underfunktion på sköldkörteln. Tyvärr ganska höga värden och antagligen permanent. Just nu håller jag på att ta flera prover runti kring, diabetes, lågt b 12, kolestorol, järn osv. Detta för att jag kan ha haft underfunktionen sedan min stora tjej föddes (13 år sedan). Tycker det är väldigt omtumlande att helt plötsligt få en orsak till varför vissa saker är si och så. Saker som jag trodde var bara sån jag var liksom.

Nu tänkte jag tjuvläsa i tråden för å lära känna er som är här lite.Flört Om ni vill tjuvläsa om mig så hittar ni mig i denna tråden www.familjeliv.se/Forum-11-285/m32082603.html

Kram

• smultron smulan

Nu har jag tjuvläst lite och sett att det inte är så synd om migGlad Lite synd kanske, men inte 96 eller 200Förvånad. Lite gammalgumma varning, pluffsighet och sladder, dödströtta stunder -som att nockas med en stekpanna i huvet, lite tårar, HELT senil, och myrkryp och restless legs.

Har ni tips på myrkrypen blir jag lycklig för de är så psykiskt jobbigt med klåda när man samtidigt försöker hitta en bekväm ställning att sova i.

Sen en orolig fråga som jag knappt törs ställa. Om jag haft underfunktionen redan under graviditeten är det då möjligt att min lilla trollunge har skadats utav det på något sätt? Hon verkar då må bra och BVC har inte sett nåt. Men jag undrar om det finns sånt som kanske inte syns så där tydligt när de är små. En eventuell hjärnskada är väl det som skrämmer mest.

• MIJV

Hej allesammans! Skrev lite här förut då jag fick diagnos hypertyreos och fick äta tacapzol och levaxin, blev dock sämre eftersom mina vita blodkroppar tog stryk. Blev sedan satt på akut väntelista för operation. Nu har det gått 3 veckor sedan min operation och jag mår bara bättre och bättre. I måndags klarade jag av att gå en promenad på 40 min, när jag kom hem var jag normalt slut, inte slut som att jag måste gå å sova 4 h..
    Otroligt vad man nu med facit i handen, inte har förstått tidigare hur dålig man egentligen har varit. Börjar sakta med säkert att återvända till mitt normala gamla jag... Har lite besvär med kalkvärdet eftersom mina bisköldkörtlar blev rubbade, men det känns ochså som att det blir bättre och bättre med det.
    Innan operationen var jag jättenervös, dels för att operationen är så nära halsen, men också för att jag gick igenom en tuff galloperation i februari. Men nu, med facit i handen, jag skulle inte ha väntat, skulle direkt tagit operationen. Sjukdommen kom så smygande, succesivt att jag aldrig hann fatta att jag blev dålig.. knepigt..

Jag har en fundering,, ni som har opererat er, hur länge var ni tvugna att vänta innan bebisverkstaden kom igång?

• lunaria

smultron smulan: under min graviditet hade jag hemska myrkrypningar som kunde hålla på i flera timmar. det bästa hjälpen var massage och varmt bad ändå. har hört att det också kan hjälpa att ligga högre med bena när man ska sova, men då jag hade foglossning så kunde jag inte prova det...

MIJV: det låter härligt att du blivit bra så fort ju!! väntar ju själv på operation o är jättenervös sen jag fick reda på det så du lugnar mig med dina ord. är nästan så nervös så jag nästan vill strunta i det hela om jag inte hade vetat att man blir frisk av det .

huh nu är jag nere i en nedgångsperiod så jag hoppas det snart går över. har blivit sådär riktigt trött igen. bara två veckor tills min sambo har semester så man har ett mål framöver. jippi!!

• zezziz

Hej!
    Jag är i vecka 22 nu har precis fått diagnosen hypotyreos och känner mig lite smått chockad och har 100 frågor som jag ännu inte fått några svar på.

Det som gnager mig mest är precis som smultron smulan:
    Kan min bebis blivit skadad av att jag inte har medicinerats för detta förrän nu? Isf vilka?

• PlasticAngel

hej! skrev en tråd igår..men så såg jag denna nu!
    jag har ätit levaxin sen mitten av graviditeten, lilleman e 7 månader nu. problemen började 200g med inflammation i körteln..fick äta kortison ett tag.

jag har stått på samma dos hela tiden, 100mg eller mikrogram(?)
    nu sista tiden har jag börjat känna mej som 2006, blir varm o svettig för minsta lilla...räcker med att jag ska ta på mej o lilleman för att gå ut...då e jag kokhet o svettig o blir galet arg..humörssvängningarna e inte o leka med..speciellt när jag blir varm..

har även blivit tröttare sista veckan, orkar ingenting.

nån som känner igen detta? brukar man få ändra om doserna?

tacksam för svar =)

• Solskensbullen

Halloj alla,

Am Zandra: Hur ofta har du gjort dina prover. Har du också gjort 2 gånger med 6 veckors mellanrum och sen inte förrens efter 3 månader? Jag väntar på att få tid till tagning i Juli/Augusti.
    Väntar ju ocå som du på att få OP tid, men det känns som att det ligger långt bort. Fast nu har jag börjat att känna mig tröttare men måste upp och ta hand om sonen på morgonen och stressa iväg till jobbet. Vet ni om man kan ringa dit och be om att ta proverna tidigare om man börjar att känna sig dålig?

Plastic Angel: Precis så som du känner nu kände jag innan. Helt anfådd, ingen kondis, svettades massor, kort stubbin, dåligt humör. Tycker du ska kolla upp det, för det kan ju vara så att du behöver ändra dina doser.

• Lönnemåla

Hej alla!

Sitter här med dåligt samvete eftersom jag inte kollat mina värden på två år. Hm kanske dags att ta itu med det. Jag har underproduktion och det utlöstes av min första graviditet för 8 år sedan. Vi har denna sjukdommen i vår släkt, min mamma, min syster, min moster min mammas kusin, min mammas faster och min morfar hade den när han levde. Men det är bara jag som har underproduktion.

Kanske dags att ta mina prover.....

• Miss M

Plastic Angel min kirurg sa till mig att när jag blir gravid måste jag på en gång säga till så prover tas samt att hon sa att dosen kan behöva ändras många gånger under en graviditet så nej som jag förstått det är det inte alls säkert att du ska ligga på samma hela tiden.

• Miss M

Är inte myrkryp teckan på att kalciumnivån är ur balans?? För nu när jag opererades tog de prover på mig flera gånger under den följande natten samt två dagar efteråt och ska ta det igen om ca två veckor då det är bisköldkörtlarna som rubbats.(Nu rotar de ju iof mycket i en vid op och risk man stör dem) De sa det var jätteviktigt och jag hade inte fått åka hem om de värdena inte var bra...och symtomen på det var stickningar krig mun och i ben och händer...så är det något man kan drabbas av även om man inte har gått igenom op???

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9