• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Banzai

Solskensbullen: Välkommen hit skönt att du fått den hjälp du behöver och hoppas du får en snabb tillfriskning efer OP

Track= thyroideareceptor antibodies/antikroppar) riktade specifikt mot de receptorer i sköldkörteln som reagerar på thyreodeastimulerande hormon (TSH). Antikropparna stimulerar sköldkörteln till att bilda ett överflöd av sköldkörtelhormoner.

TSH= thyroid-stimulerande-hormon, bildas i hypofysen, påverkar sköldkörteln till att bilda ämnesomsättningshormoner (T4 & T3)

• lunaria

solskensbullen: skönt att du ska få operation!! min läkare skickade remiss till operation förra veckan för mig. de har ju nuförtiden en vårdgaranti på 90 dagar så jag antar att den gäller. ska själv till uppsala sjukhus och läste på hemsidan att den generella väntetiden just för sköldkörteloperationer just nu ligger på 9-12 veckor, men jag ska ta nya prover om 2 månader så jag antar att det inte blir före det heller. du kan som sagt googla lite på det sjukhus du ska till för de brukar ha rapporter om just deras väntetider.

antar att man får operation bara de ser att värdena ligger på bra nivå. jag låg ju bra med mina värden förutom just Trak där jag låg på gränsvärdet så för min del var det ingen diskussion om saken denna gång .

• Miss M

Solskensbullen Ja planer på barn finns det men inte preis nu, men får ju ändå inte skaffa än..och som sagt hade jag tagit jod hade jag varit tvungen att vänta ännu längre. Men sen kommer vi inte skaffa på en gång det är mer det här att vara tvungen att avstå som jag inte tyckte om för då har du inte valet själv.

Angående värdena så sa min kirurg att det kommer ta flera månader innan de är stabila, och mår jag inte bra, är för trött eller går upp i vikt ska jag höra av mig om två veckor annars är det blodprov om en månad som gäller. Men värdena ska ligga så normalt som möjligt innan op, varför vet jag inte men kan tänka mig att det har att göra med den omställning kroppen ska göra efter op.

am zandra tänkte bara säga angående de 90 dagarna för mig blev det att jag fick träffa kirurgen strax efter de 90 dagarna gått ut men op blev inte förän efteråt, och då var jag ändå högprioriterad så det är inte nödvändigt att op blir inom dem.

• lunaria

ja precis. vet ju hur det kan vara med väntetider. jag kallar snarare det riktlinjer. jag utgår mer från sjukhusets information där det står hur länge deras patienter fått vänta på denna operation efter att remissen är skickad...så får man bara hoppas att ens värden ligger bra och det är väl en annan femma .

• Bröderna Bus

Hej tjejer!!
    Min gulliga dr ringde nyss:
    TSH 3,3 (ref 0,36-3,2)
    T4 9,9 (ref 9-19)
    Anti-tpo 67 (ref 0-5,6)
    För c:a 8 veckor sen var mina antikroppar 102 så min inflammation är på väg att läka ut!!!!!!!
    Jag är liiite försiktigt lycklig....!
    Utrymme finns för att ta mer levaxin men om jag mår ok ska jag ligga kvar här ett tag...

• Solskensbullen

Tack snälla gulliga ni för de svar jag fick.
    Jag väntar på att få telefonsamtal från läkaren på tors. Jag har även mailat henne om vad jag bestämt mig för, men har inte fått svar, så jag vet inte om hon skickat remissen till kirurgen igen. Synd bara, för att hon hade ju skickat den, men den kom tillbaka då kirurgen undrade varför jag inte tog joden... mmm lite knasigt tycker jag, men men, de kanske vill att man ska göra det "rätta" valet.
    Det kommer iaf kännas som en hel evighet innan man får en tid. Sen sa de oxå att det kan ta lite extra tid då det var strejk här i sth på sjukhusen i våras.. oj oj..bara att vänta.
    Men skönt att ventilera sig lite här hos er... och tack för att man fick komma in hit.

Miss M: Ja, förstår att kroppen måste återställas helt innan man ens orkar försöka igen. Men hoppas på en snabb tillfriskning.

Am Zandra: Ja, hoppas att du får tid snart, som sagt så vet jag inte ens om läkaren fått iväg remissen till kirurgen, men hoppas det.

• fröken freja

Hur ofta tog ni prover i början?

Dessutom, om man är stundvis varm och får svettningar, vad kan det bero på?

• Miss M

fröken freja

Vet inte vilken variant du har av struma men...att vara varm och svettas kommer med köpet. När jag medicinerades första gången lämnade jag prover varje vecka under flera månaders tid. Sen varannan och ja du förstår ju längre tiden gick dessto mer sällan

• Alfredboy

Någon som varit med om att hosta upp blod? Jag gjorde det igårkväll och imorse, är ju gravid och funderar på om det kan ha med det att göra. Eller om det kan vara nåt med sköldkörteln, sänkte ju min dos levaxin för 2 veckor sedan. Man blir lite nojjig....

• Nufsan

fröken freja, är du hypo eller hyper?

Jag har kvar mina hypo symtom trots bra värden, men häromdagen så började jag få världens svettningar.. och jag som frusit så länge! Får inte svettningarna att gå ihop med mina övriga hypobesvär!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9