• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Nufsan

luckystar, jag tycker du ska ringa!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Tiger76

Hej hej!
    Kikar in lite i tråden. Är det någon här som har ett barn med Thyroid eller är det en tråd för de som har det själva? Jag har en dotter på 14 månader som har medfödd Thyroid som upptäktes på Pku testet och ätit Levaxin sen hon var 1 vecka.

• Dame72

Nån som äter Levaxin trots bra värden från början? Utan mer fått diagnosen hypotyreos på sina symtom?

• NinnaBus

Luckystar. Har också ätit medicin sen nov. 07. Hade extrema värden, men både t4 och tsh har legat inom det normala sen nyår nu. Det är tydligen vanligt att om man enbart behandlas med medicin får man räkna med att äta dem i 1 1/2 - 2 år innan man kan sluta med dem.

• augustibruden

Jag är inte så haj på detta eftersom jag inte har haft problemen så länge men jag har en dum fråga:

Läkaren sa att jag har underproduktion av sköldkörteln och att mina värden låg på TSH 4,4. (T4 på 11)Efter att ha ätit Levaxin i några månader har värderna minskat till 2,3 och jag ska ner lite till tydligen. Betyder inte det att jag hade överproduktion?

• Nufsan
    augustibruden skrev 2008-05-29 12:18:02 följande:
    Jag är inte så haj på detta eftersom jag inte har haft problemen så länge men jag har en dum fråga:Läkaren sa att jag har underproduktion av sköldkörteln och att mina värden låg på TSH 4,4. (T4 på 11)Efter att ha ätit Levaxin i några månader har värderna minskat till 2,3 och jag ska ner lite till tydligen. Betyder inte det att jag hade överproduktion?
    Nej värdet ska ligga inom 0,4 - 4,0 och man säger att man mår bäst om man ligger på runt 1,0. Själv har jag 1,2 och mår inte alls nå bra, men jag har inte haft det så länge heller så det kanske tar ett tag innan det rättar till sig!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Alfredboy

Jag var på inskrivning hos bm i onsdags och då meddelade hon att proverna jag tog för över 2 veckor sedan inte var på topp. GRRRR...VARFÖR, VARFÖR ringer de inte då direkt så att man får ändra så fort som möjligt. Jag bad att få veta provsvaren och det var TSH som låg lite för lågt, 0,34 låg det på, och T4 låg på 15,2....Alltså hade T4 sjunkit sedan jag blev gravid och TSH hade alltså också sjunkit. Läkaren på Mvc ville då sänka min levaxindos från 125 mg till 100 mg....Jag blir tveksam eftersom T4 hade sjunkit, och dessutom är det väl vanligast att man får HÖJA dosen när man är gravid???? Vad tror ni, värdena är ju inte helt åt skogen, men det kanske blir ännu värre om jag inte sänker? Jag får väl helt enkelt göra som läkaren säger, det värsta är att hon verkar ha noll koll och vet knappt vad detta är för sjukdom, hon följer bara referensvärdena, som visst säger att TSH ska ligga mellan 0,4-10 under en graviditet......Låter sjukt högt med 10 om jag får säga min åsikt....Hmmm....

• Nufsan
    Alfredboy skrev 2008-05-30 09:24:34 följande:
    Jag var på inskrivning hos bm i onsdags och då meddelade hon att proverna jag tog för över 2 veckor sedan inte var på topp. GRRRR...VARFÖR, VARFÖR ringer de inte då direkt så att man får ändra så fort som möjligt. Jag bad att få veta provsvaren och det var TSH som låg lite för lågt, 0,34 låg det på, och T4 låg på 15,2....Alltså hade T4 sjunkit sedan jag blev gravid och TSH hade alltså också sjunkit. Läkaren på Mvc ville då sänka min levaxindos från 125 mg till 100 mg....Jag blir tveksam eftersom T4 hade sjunkit, och dessutom är det väl vanligast att man får HÖJA dosen när man är gravid???? Vad tror ni, värdena är ju inte helt åt skogen, men det kanske blir ännu värre om jag inte sänker? Jag får väl helt enkelt göra som läkaren säger, det värsta är att hon verkar ha noll koll och vet knappt vad detta är för sjukdom, hon följer bara referensvärdena, som visst säger att TSH ska ligga mellan 0,4-10 under en graviditet......Låter sjukt högt med 10 om jag får säga min åsikt....Hmmm....
    Ring till specen, min kompis fick levaxin när hennes värde låg på 4,4 och det var på tok för högt sa specen här i Västerås! Jag hade krävt att få gå till dem!
  • MammaHela
    Alfredboy skrev 2008-05-30 09:24:34 följande:
    10??

är hon helt pantad läkaren?? Faaan ad trött jag blir på alla kärringar som inte vet ett skit vad fan de håller på med..

jag skulle inte bli förvånad om det står 0.4-1,0... för de sa till mig att man helst ska ligga runt 1,0 när man är gravid... Men alla läkare säger juh olika.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Alfredboy

Förmodligen är det så det står, 0,4-1,0 men läkaren läser väl som hon beter sig, alltså som en kratta och påstår att så länge värdet är under 10 så är det lugnt, så hon sänker min dos och så får vi hoppas det blir rätt! Känns lite läskigt att experimentera när det inte bara är MITT liv det handlar om utan även min blivande BEBIS liv....GRRR!!! Jag blir också trött på alla läkare som inte har koll...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9