• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Ia 70
    Nufsan skrev 2008-05-26 22:59:02 följande:
    Hej tjejen!Mitt Tsh ligger nu på 1,2 och jag mår inge bra, men förmodligen tar det ett tag innan kroppen är i balans efter att ha legat på 96 i Tsh.Din fråga vet jag tyvärr inget om... är alldeles för ny på det här!Kram
    Oj 96!!! Jag hade 12 eller va det 14 minns inte riktigt o bara det var högt...Ja det tar tid innan kroppen kommer i balans o resultat märkts, tråkigt att du mår sååå dåligt! *kramar om* Hoppas att det snart vänder!
    Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • Nufsan
    Ia 70 skrev 2008-05-27 09:05:26 följande:
    Oj 96!!! Jag hade 12 eller va det 14 minns inte riktigt o bara det var högt...Ja det tar tid innan kroppen kommer i balans o resultat märkts, tråkigt att du mår sååå dåligt! *kramar om* Hoppas att det snart vänder!
    Ja det var rätt högt! jag hoppas också att jag snart mår bra och att jag kan få igång förbränningen så jag kan gå ner lite i vikt också, vill ju ner efter grav. med Jonna!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Pucko Buffy

Ia 70 skrev 2008-05-27 09:05:26 följande:

Hehe.. vad olika vi är.. jag har oxå fått min diagnos nyligen och mitt TSH värde var 200... och visst mår jag dåligt, blir trött lätt och har ont i kroppen. Men jag har nog vant mig vid att må skit en längre tid så jag tycker nästan att jag mår bra efter att ha fått sova en massa... hmm undra hur det blir när mina värden är ok igen...se verkligen framemot det... att orka igen Fast som jag förstått det hela så tar det tid innan kroppen återhämtat sig och man känner sig bra även om värdena är på topp. Det är bara å ge det tid och inte förvänta sig för mycket av sig själv. Jag äter oxå den lägsta dosen än så länge och enligt läkarna kan jag först förvänta mig förändring om någon vecka. Jag har dock märkt att min magvärk har försvunnit efter några dagars behandling, men resten av symptomen är tyvärr kvar. Ni som har höga värden på TSH har ni blivit sjukskrivna eller jobbar ni på som vanligt?
  • Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-05-27 12:17:20 följande:
    Ia 70 skrev 2008-05-27 09:05:26 följande: Hehe.. vad olika vi är.. jag har oxå fått min diagnos nyligen och mitt TSH värde var 200... och visst mår jag dåligt, blir trött lätt och har ont i kroppen. Men jag har nog vant mig vid att må skit en längre tid så jag tycker nästan att jag mår bra efter att ha fått sova en massa... hmm undra hur det blir när mina värden är ok igen...se verkligen framemot det... att orka igen Fast som jag förstått det hela så tar det tid innan kroppen återhämtat sig och man känner sig bra även om värdena är på topp. Det är bara å ge det tid och inte förvänta sig för mycket av sig själv. Jag äter oxå den lägsta dosen än så länge och enligt läkarna kan jag först förvänta mig förändring om någon vecka. Jag har dock märkt att min magvärk har försvunnit efter några dagars behandling, men resten av symptomen är tyvärr kvar. Ni som har höga värden på TSH har ni blivit sjukskrivna eller jobbar ni på som vanligt?

Oj, ja förvänta dig inte att bli pigg på ett bra tag. Jag min nöt trodde man blev pigg så fort värdena var bra, men så är inte fallet!

Värst för mig är inte tröttheten utan att jag har sån värk i mina leder och jag har troligtvis även utvecklat reumatism mitt i all skit

Jag är sjukskriven för att jag inte orkar bära min bebis!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Pucko Buffy

Nufsan: fyy vad tråkigt... reumatism är inget att leka med.

Nä jag förväntar mig inte att bli frisk så fort. Jag blev sjukskriven direkt. Jag har oxå ont i kroppen och idag är en riktig skitdag. känner att jag snart blir tokig på den här värken. Alvedon hjälper inte alls och ipren bara en liten stund. funderar på om man kan få något starkare utskrivet... fast det kanske inte hjälper det heller.

Jag tycker det är frustrerande att vilja massa men inte orka plus den här jäkla värken som tar musten ur en bara den.

Tror jag ska skrika lite.... GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH....

mmm lite bättre faktiskt

• Nufsan
    Pucko Buffy skrev 2008-05-27 13:57:24 följande:
    Nufsan: fyy vad tråkigt... reumatism är inget att leka med. Nä jag förväntar mig inte att bli frisk så fort. Jag blev sjukskriven direkt. Jag har oxå ont i kroppen och idag är en riktig skitdag. känner att jag snart blir tokig på den här värken. Alvedon hjälper inte alls och ipren bara en liten stund. funderar på om man kan få något starkare utskrivet... fast det kanske inte hjälper det heller. Jag tycker det är frustrerande att vilja massa men inte orka plus den här jäkla värken som tar musten ur en bara den.Tror jag ska skrika lite.... GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH HHHHHH....mmm lite bättre faktiskt
    Haha, skönt att skrika av sig

Vart sitter din värk? Känner du av stelhet och att du har ont under fötterna?? Jag kan knappt gå när jag suttit stilla en stund och min vänstra handled värker satan

Ska nog skrika lite jag också, AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAh

Det jag har märkt mest är att jag är väldigt "apatisk". Tar mig lixom inte för mig saker och ting och är väldigt väldigt vimsig och disträ!
  • Pucko Buffy

jag har ont i höfterna, axlarna.. händer tja hela kroppen. Fötterna är hemska när jag gått en stund o sedan vilat och där efter ska gå igen.

Det där med apatisk o disträ känner jag verkligen igen. Kommer mig inte för att göra saker. Jag vill men får inte tummarna loss. Sen när man väl gör något ex träffar folk o vänner så vill jag bara hem o lägga mig. Det var länge sedan jag verkligen tyckte ex fysisk aktivitet var roligt (jag som alltid cyklat, ridit och sprungit mycket)Idag känns en promenad enbart jobbigt men ser framemot den dagen jag orkar och kan tycka det känns bra. Idag fattar jag faktiskt inte att jag orkade jobba så mycket som jag gjorde och samtidigt vara så pass fysiskt aktiv som jag faktiskt var. I mitt jobb är långpromenader inget ovanligt, inte konstigt att man var helt slut efteråt.

Usch nu blir jag arg på mig själv som låtit det gå så här långt. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR....

• Ia 70

Förstår att Ni har det tufft med dessa värden som ni har/har haft. O just det där med att inte ha ngn lust att göra saker känns igen, de e lisom inget Gooo i en. Jag var ofta frusen med på em/kvällarna.
    Men har vart besparad värken.
    Det som e jobbigt nu e att efter att ha gått ner alla kilon så har jag gått upp en massa igen o HATAR min kropp, som e sååå pluffsig (tycker jag i alla fall) Provade en Bikini i dag på H&M men den åkte av snabbare än kvickt. Vad ledsen jag blev...såg för djävlig ut rent sagt (inte lättare med åldern heller)

Skriker lite jag med GaaaaaaaaaaaAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaAAAAAAA!!!!!

Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • Beccisen

Hejsan
    Vad skönt att jag hittat denna tråd, för behöver någon att prata med om mina sköldkörtelproblem.
    Efter graviditeten för 9 månader sen har mina värde strulat upp och ner, varit på mest 14, så inte så högt men ändå.
    Äter 100 mg varje dag.
    Nu när jag var och tog prov i förra veckan, trodde jag att värdena blivit ännu sämre, för jag känner mig så jäkla trött hela tiden, fast jag sover minst 8 timmar per natt.
    Har under en längre tid även haft värk i kroppen, och på morgnarna har jag sådan värk i fötter och ben, att jag knappt kan gå. och vissa dagar i hela kroppen, som fingrar, händer, och ben.
    Läste något inlägg här att det var fler som kände så.
    Trodde kanske att jag fått värk.
    Kommer att hänga på här.
    Har ätit levaxin sedan 2005.
    Har även hört att det kan vara svårt att få barn om man har dålig sköldkörtel, men inget vi märkt, eller bara haft en himla tur. Någon med erfarenhet om detta, då vi kanske kanske ska ha syskon till lille Milo.
    Tack så länge, kram på er alla.
    Vet att det finns de som har det värre, men ändå är det jobbigt.
    Skriker lite tyst, för jag sitter på jobbet..
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9