• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • MammaHela

Alfredboy:

Jag fick inte heller ta prover så ofta =( Ringde till specMVC och klagade men de tyckte inte alls att det var nått konstigt...

Så jag hoppas att du får prata med nån som har bättre koll.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Alfredboy

Mamma Hela: Jasså, tog du också prover så sällan. Så de på spec.MVC nekade dig alltså att få ta prover oftare? I vilka veckor tog du prov då? Jag blir galen av oro om de inte kollar innan v.25, tänk om jag går med pissvärden och det påverkar bebisen...

• MammaHela
    Alfredboy skrev 2008-05-22 09:26:03 följande:
    Mamma Hela: Jasså, tog du också prover så sällan. Så de på spec.MVC nekade dig alltså att få ta prover oftare? I vilka veckor tog du prov då? Jag blir galen av oro om de inte kollar innan v.25, tänk om jag går med pissvärden och det påverkar bebisen...
    de kollade på inskrivningen.. sen fick ajg vänta till 26 och sen nån gång i v 35. man tar inte oftare i vårat landsting =( Det står i deras metodbok.

Det funkar inte att ringa och gnälla om det till specMVC heller, för det är chefen där som skrivit den där jävla boken.
  • Pucko Buffy

Hallå där, vad glad jag blev att hitta denna tråden. Har precis i dagarna fått min diagnos hypothyreos. Mina värden är inte direkt bra och jag är sjukskriven i nästan 1,5 månader för återhämtning. Mina TSH värden är på 200 så jag är väldigt trött och orkar inte mycket just nu. Har fått levaxin men den förväntas inte ge någon märkbar effekt förräns om några veckor.

Ligger här hemma i ensamhet och har väldigt långtråkigt och tycker jätte synd om mig själv (fast det finns säkert de som mår värre, så eg ska jag inte klaga). Samtidigt som jag är så trött att jag inte orkar göra något. Det är väldigt frustrerande. Försöker därför fördjupa mig i vad sjukdomen innebär och hur jag ska göra för att må bättre.

Har ni några tipps att ge mig. Berätta gärna hur ni har mått och hur ni mår idag. Känner att jag behöver info och peppning i massor.

Mvh Gith

• Alfredboy

Pucko Buffy: Usch, det lät inte som några roliga värden alls...Förstår att du är trött och mår dåligt. Jag fick Hypothyreos i somras efter förlossningen av min son, som sämst hade jag 93 i TSH och mådde skit. Var trött, svullen, gick inte ner i vikt trots massa träning, yrsel m.m...Fick omgående Levaxin och ökade succesivt dosen och ligger nu på 125 mg. Det tog rätt många veckor innan jag märkte skillnad på hur jag mådde, men sakta men säkert började jag sedan att må bättre, och även rasa i vikt. Sist jag kollade låg mina värden för första gången inom ramarna för vad som är OK, så c.a 9 månader tog det att få ordning på det. Hoppas att du snart mår bättre!

• Pucko Buffy

Alfredboy: Hej, jag har förstått att det tar tid innan man mår bättre och lång tid innan man mår riktigt bra. Jag är också glad att jag inte lyckats bli gravid, då det inte alls är bra för fostret att ha så här låga värden.

Det värsta är nog att jag inte fattat hur dålig jag egentligen har varit. Allt har bara rullat på. Innan jag fick diagnosen trodde jag faktiskt att det var psykiskt, även många runt om kring mig tänkte nog i de banorna. Jag har alltid varit nästan extremt smal och plötsligt började jag gå upp i vikt. Härledde det till p-pillerna men när jag tänker efter så har det nog varit en kombination som kommit smygande de senaste åren. Det som är jobbigt med diagnosen är att jag vet inte när mina prover blir så bra att vi vågar försöka igen. Ganska frustrerande då min ålder ligger mig lite i fatet. Jaja det är bara att bita ihop och hoppas på det bästa.

Jag orkar inte läsa igenom alla tidigare trådar så finns det någon i tråden som var lite "äldre" och har blivit sjuk och sedan skaffat barn? Skulle ni då ge en hint om hur lång tid det tog innan ni vågade börja tillverkningen efter sjukdomskonstaterandet, tills knottingen var ute, så blir jag jätte glad.

Kram kram o tack på förhand/ Gith

• MammaHela
    Pucko Buffy skrev 2008-05-22 13:30:31 följande:
     Jag orkar inte läsa igenom alla tidigare trådar så finns det någon i tråden som var lite "äldre" och har blivit sjuk och sedan skaffat barn? Skulle ni då ge en hint om hur lång tid det tog innan ni vågade börja tillverkningen efter sjukdomskonstaterandet, tills knottingen var ute, så blir jag jätte glad. Kram kram o tack på förhand/ Gith
    Jag vet inte vad du menar med äldre, men jag är 31.  hade två barn när jag fick konstaterat att jag hade hypothyeros. Fick diagnosen juni 06 och sen tog det 3 månader innan jag var gravid (ingen talade om riskerna för mig). Dottern blir 1 år idag

Henne är det inge fel på,  men jag mår skitpiss fortfarande...
  • Pucko Buffy
    MammaHela skrev 2008-05-22 15:07:57 följande:
    Jag vet inte vad du menar med äldre, men jag är 31.  hade två barn när jag fick konstaterat att jag hade hypothyeros. Fick diagnosen juni 06 och sen tog det 3 månader innan jag var gravid (ingen talade om riskerna för mig). Dottern blir 1 år idag Henne är det inge fel på,  men jag mår skitpiss fortfarande...
    vad skönt att höra.. fast jag blir 36 i år och har ännu inga barn. Jag tror även jag har dragits med det här längre än jag själv vill erkänna... Jag får väl helt enkelt prata med doktorn lite längre fram om möjligheterna och hur vi ska gå till väga. Hur mådde du under graviditeten då? Fick du öka dosen?
  • MammaHela
    Pucko Buffy skrev 2008-05-22 16:24:07 följande:
    vad skönt att höra.. fast jag blir 36 i år och har ännu inga barn. Jag tror även jag har dragits med det här längre än jag själv vill erkänna... Jag får väl helt enkelt prata med doktorn lite längre fram om möjligheterna och hur vi ska gå till väga. Hur mådde du under graviditeten då? Fick du öka dosen?
    jag mådde prima, låg jättebra i värdena under hela graviditeten och behövde inte höja alls. Men sen efter förlossningen gick det helt åt skogen och nu 1 år senare mår jag fortfarande piss
  • Mizza

Hej! Någon mer som har fått ett fult ärr på halsen efter strumaoperation? Opererades för ett halvår sedan och ärret är fortfarande rött och lite knöligt... Träffade en mamma igår på dagis som opererade sig för 6v sedan och henner ärr syntes knappt... Så nu är jag lite deppig och grymt avundsjuk ... Nej då men jag undrar om någon mer har haft det som jag?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9