• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • fröken freja

Lägger till mig i tråden. Någon som vet varför en läkare vill göra en sänka?

Jag har en inflammation i sköldkörteln som beror på att mina antikroppar attackerar min sköldkörtel. När jag var barn attackerade dessa mitt hår och jag tappade håret. Någon som vet vart man kan få uträtt om jag riskerar att mina antikroppar attackerar ngt allvarligare nästa gång t.ex. blod, ben etc? Frågade min läkare men han sa endast åt mig att inte oroa mig.

• NinnaBus

Banzai. Vet mycket väl att man inte ska bli gravid när man äter thacapzol. Det var därför jag skrev att det sket sig. Vi hade planerat att plocka ut spiralen i år men det är ju ingen idé nu... Bara att vänta och se, om nåt år eller två kanske...

• fröken freja

Är det någon annan som känner igen detta? VARNING ÄCKLIGT, sedan ca en vecka efter att jag startade medicineringen med levaxin så har jag ständigt diareé, alltså inte att jag skiter ofta men när jag gör det är det diareé. Sedan så kan jag knappt äta, max 2 ggr om dagen för jag blir hungrig direkt efter jag har ätit och då kan jag äta hela tiden.... Så det bästa är att undvika mat för jag blir så hungrig när jag har ätit:( Någon som känner igen detta?

• Alfredboy

Grrr...Var hos bm idag och tog prover, och så frågade jag hur ofta jag ska fortsätta ta prover nu under graviditeten, då sa hon att vi tar bara nu, sen i v.25 och sen i v.35....Är inte det på tok för lite? Tänk om värdet förändras och blir helkasst och plutten i magen påverkas. Tycker man borde kolla lite oftare, eller? Hur har ni andra gjort som haft sköldkörtelproblem under grav, jag fick det ju efter min förlossning med första barnet, så jag vet ju inte.

• 3barnsmor35

Pratade med min dr idag och hon sa var 6-8 vecka när man är gravid.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • blombukett

Jag kanske har frågat det här förut men jag får väl skylla på amning + giftstruman som gör att jag är luddig i huvet Flört. Hur lång tid tog det för er efter operation tills värdena blivit okej nog för att försöka bli gravid?! Jag träffade min läkare idag och hon sa att det kunde ta tid innan TRAK-värdet gick ner, kanske ett halvår eller längre. Jag vill liksom flera andra försöka bli gravid ganska snart så jag tycker att det här är väldigt stressande och jobbigt. Gråter 

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • NinnaBus

fröken freja. Det låter ju nästan som om levaxindosen är för hög. Symtomen du har låter som sådana man kan få vid hypertyros. Hur mycket levaxin tar du? Hade du över eller underproduktion från början? Tar du nån annan medicin? När kollades värdena senast och när ska du kolla dem igen? Kroppen kan ju reagera lite skumt ibland.

• Banzai

blombukett: Det tog för mig ganska lång tid närmare 2 år men det var undantag åt det sämmre berättade min läkare normalt var vist 6-12 månader
    Jag fick börja försöka i bebisverkstaden när TSH & T4 var ok mitt Trakvärde blev ok först 1 månad innan Leo föddes.

• blombukett

Tack Banzai, usch det gör mig livrädd att det kan ta så lång tid! Så ni fick alltså klartecken från läkarna att försöka bli gravida trots att TRAK var förhöjt? Hur låg ditt TRAK-värde under graviditeten då?

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • Banzai

blombukett: Mins inte exakt ska se om jag kan hitta det men det var lågt mins jag men inte så lågt som det ska (

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9