Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hittade på nätet en sida med värden, m.m. Det är de värden som gäller i Göteborgsregionen.

TSH=0,2-2,5 (idealvärde=0,4-2,0) men det allra mest ideala värdet anses vara 1

Fritt T4=8-16 (tidigare:10,0-22,0)

T3=0,6-2,1

TPO-antikroppar=under 100

Men det är så att olika regioner har olika riktvärden, kan skilja sig från olika kliniker i samma stad t.o.m.

• NinnaBus

Bara en fråga... Vad är FSH, LH, Prolaktin och Progesteron och vad är dess riktvärden? Kollas dessa normalt sett eller måste man be läkaren kolla dem. Östrogen med? Påverkar dessa sjukdomen? Har aldrig hört min läkare nämna något om dessa alls, han bryr sig bara om TSH och T4. Han säger att mina värden är normala nu och kan inte förklara de kvarstående symtomen så jag bara undrar hur dessa värden påverkar. Han har kollat salter och mineraler också.

• NinnaBus

Vill också ha en till liten, men det sket sig ju... Värdena normala sen nyår med thacapzol och levaxin. Symtomen kvar, så nu blir jag bara runtflyttad mellan olika läkare, överläkaren på medicin, allmän läkare, psykolog och nu senast neurolog. Jobbigaste symtomen nu är huvudvärk och kramper som ingen kommer på orsaken till. Senaste teorin är att kroppen är stressad, så då ska jag bara ta det lugnt och ge det mer tid!? Sjukskriven sen slutet av okt. Men jag tycker att i så fall borde väl fler råkat ut för samma sak? Har inte träffat på nån hitintills som fått samma symtom som mig av hypertyros. Vet ni nån?

• NinnaBus

Banzai. Vet mycket väl att man inte ska bli gravid när man äter thacapzol. Det var därför jag skrev att det sket sig. Vi hade planerat att plocka ut spiralen i år men det är ju ingen idé nu... Bara att vänta och se, om nåt år eller två kanske...

• NinnaBus

fröken freja. Det låter ju nästan som om levaxindosen är för hög. Symtomen du har låter som sådana man kan få vid hypertyros. Hur mycket levaxin tar du? Hade du över eller underproduktion från början? Tar du nån annan medicin? När kollades värdena senast och när ska du kolla dem igen? Kroppen kan ju reagera lite skumt ibland.

• NinnaBus

Luckystar. Har också ätit medicin sen nov. 07. Hade extrema värden, men både t4 och tsh har legat inom det normala sen nyår nu. Det är tydligen vanligt att om man enbart behandlas med medicin får man räkna med att äta dem i 1 1/2 - 2 år innan man kan sluta med dem.

• NinnaBus

Jag är så förbannat trött på alla j'la läkare jag blivit skickad till och som när de inte kan komma på orsaken till varför jag har alla symtom kvar så bortförklarar de det med att det är psykiskt. Att psykiatrikern sagt att det inte är det spelar tydligen ingen roll. Arg...

• NinnaBus

Nufsan. De har kollat med gammakamera. Går hos överläkare på medicin + läkare på vårdcentral + neurolog. Har också varit hos psykiatriker, som inte tyckte att jag behövde dit igen.

• NinnaBus

Undrar jag med...
    Speciellt eftersom jag behandlas med medicin för överproduktion.
    Började med det i nov. och förväntas vara färdigbehandlad om 1-2 år. Om man inte får återfall efter det förstås, vilket ca 40-50% får inom två år efter avslutat medicinbehandling mot överproduktion.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9