Inlägg från: fröken freja |Visa alla inlägg
  • fröken freja

Problem med sköldkörteln? Del 9

Lägger till mig i tråden. Någon som vet varför en läkare vill göra en sänka?

Jag har en inflammation i sköldkörteln som beror på att mina antikroppar attackerar min sköldkörtel. När jag var barn attackerade dessa mitt hår och jag tappade håret. Någon som vet vart man kan få uträtt om jag riskerar att mina antikroppar attackerar ngt allvarligare nästa gång t.ex. blod, ben etc? Frågade min läkare men han sa endast åt mig att inte oroa mig.

• fröken freja

Är det någon annan som känner igen detta? VARNING ÄCKLIGT, sedan ca en vecka efter att jag startade medicineringen med levaxin så har jag ständigt diareé, alltså inte att jag skiter ofta men när jag gör det är det diareé. Sedan så kan jag knappt äta, max 2 ggr om dagen för jag blir hungrig direkt efter jag har ätit och då kan jag äta hela tiden.... Så det bästa är att undvika mat för jag blir så hungrig när jag har ätit:( Någon som känner igen detta?

• fröken freja
    NinnaBus skrev 2008-05-14 20:29:57 följande:
    fröken freja. Det låter ju nästan som om levaxindosen är för hög. Symtomen du har låter som sådana man kan få vid hypertyros. Hur mycket levaxin tar du? Hade du över eller underproduktion från början? Tar du nån annan medicin? När kollades värdena senast och när ska du kolla dem igen? Kroppen kan ju reagera lite skumt ibland.
    Har underproduktion (immunsystemet attackerar sköldkörteln), började medicinering för en månad sedan. Tog 25mg i en vecka, sedan 50mg i 1½ och sedan efter dess har jag tagit 75mg, när jag berättade att jag har ont i sköldkörteln höjde han dosen till 75mg. Tog prover i måndags, ska dit nu på tisdag.

Men jag har inte gått ner ett gram sedan jag började medicineringen. Verkar totalt hopplöst, hur mycket jag än försöker så stannar vikten...
  • fröken freja

Det jag tycker är jobbigast är att ju längre jag tar levaxin desto mer ont får jag i sköldkörteln, läkaren trodde det var för att dosen är för låg men nu har jag ännu mer ont, någon som känner igen detta eller vet vad det kan bero på?

• fröken freja

Jag bor i Malmötrakten och jag kunde inte ta förra veckan men gick och tog proverna i måndags:)

• fröken freja

Bröderna Bus skrev 2008-05-15 21:49:02 följande:

Stod i tidningen idag att landstinget tjänar 1/2 miljon per dag så länge strejken pågår... Känns som om det kan bli långdraget!!
    Tycker att det borde kunna bli anmält till EG-domstolen, är det verkligen tillåtet att neka folk vård?
  • fröken freja
    Banzai skrev 2008-05-16 13:47:16 följande:
    Angående Strejken det kommer inte sluta förens någon Dör pga att den inte fått den vård som behövdes. Jag menar det är ju inga dåliga krav de har heller 1700 mer i månaden i år & lika mycket nästa år = 3400. Och en lägsta lön på 22000.Kan ju säga att lägstalönen på det företag jag jobbade på är 13050 bit på den.
    Ja det är inte konstigt när min väninna som sjuksköterska åker till danmark och jobbar och får 15000 mer... Inte konstigt många väljer danmark. Kanske skulle de svenska polikerna välja bort vissa saker (vilket jag ej kommer nämna här för att jag vill inte att ngn ska börja gråta) så att man kan betala vårdpersonalen vad de förtjänar.
  • fröken freja

Nu har jag tagit levaxin i en månad men fortfarande blir jag trött efter måltider, känner mig frusen och allmänt hängig och okoncentrerad. Trodde jag skulle må bättre vid detta laget?!

• fröken freja
    Nufsan skrev 2008-05-17 19:27:47 följande:
    Vad hade du för världen när du började äta Levaxin?
    Jag började för 7 veckor sedan drygt och hade då ett TSH på 96 T4 på mindre än 3, antikroppar på 1000 och jag mår inte ett dugg bättre!
    Jag är uppe i 100 ug just nu, men behöver förmodligen höja lite, men jag ska ta nya prover nästa vecka och sen får vi se vad de utvisar!
    Hade TSH 5.2 TSH 8.2 och TSH 5.2 innan jag påbörjade behandlingen, har inte fått besked på hur jag har svarat på medicinen än pga den nedrans strejken!
  • fröken freja

Alltså mitt blodtryck har under årens lopp legat på ca 60-70/90-100. Nu ligger det på 80-85/120.

Min läkare påstår att detta är ingenting att oroa sig för... men det gör jag såklart, jag anser att man får ju se vad som räknas som högt blodtryck för individen, och inte bara kolla på allmänna ramar!!

• fröken freja

Hur ofta tog ni prover i början?

Dessutom, om man är stundvis varm och får svettningar, vad kan det bero på?

• fröken freja
    Nufsan skrev 2008-06-11 14:06:36 följande:
    fröken freja, är du hypo eller hyper?Jag har kvar mina hypo symtom trots bra värden, men häromdagen så började jag få världens svettningar.. och jag som frusit så länge! Får inte svettningarna att gå ihop med mina övriga hypobesvär!
    Jag är hypo!
  • fröken freja

Miss M skrev 2008-06-11 11:46:32 följande:

fröken frejaVet inte vilken variant du har av struma men...att vara varm och svettas kommer med köpet. När jag medicinerades första gången lämnade jag prover varje vecka under flera månaders tid. Sen varannan och ja du förstår ju längre tiden gick dessto mer sällan
    Jag tog en gång i veckan i fyra veckor, sen nu ska jag ta efter en månad sedan det sista besöket. Efter det vet jag inte vad han har tänkt sig! Jag är hypo!
  • fröken freja

Jag har inte tappat ett enda gram sedan jag började min behandling!

• fröken freja

Jag har haft diaree nu i två månader sedan jag började med levaxin, har ej sagt till min läkare, vill ej att dem ska på mitt r*vhål, men vad ska jag göra? :(

• fröken freja

Pucko Buffy skrev 2008-07-07 12:04:34 följande:

fröken freja skrev 2008-07-07 07:17:20 följande:
    Ring till sjukvårdsupplysningen och hör vad de säger, det är inte bra att gå runt och vara kass i magen hela tiden och det behöver inte bero på levaxinet. Du kanske behöver något som stoppar upp. Visserligen kan man köpa sådant på apoteket, men det är nog viktigt att få det utrett innan man börjar med något sådant, så det inte är något allvarligt som ligger bakom problemen.Ring så fort du kan.
    Det är bara så pinsamt, mn har ju hört vilka utredningar de kan genomföra när man har sådana problem och jag känner ju inte direkt för att genomgå någon av dessa.

Tack för ditt svar & hjälp!
  • fröken freja

Okej.

Har man lägre chanser att bli gravid om man har hypothyroidism (behandlad sådan)?

Kan man få pergotime även om ens partner ej har lämnat spermaprov? (han bor ej i Sverige).

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9