• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 9

Då var det dags för en ny tråd igen

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

Denna länk är absulut inte för att skräma någon som väntar eller vill skaffa barn utan mest informations givande.

nyhetskanalen.se/1.281759/nyheter/2008/02/20/hormonbrist_kan_skada_foster

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-21 09:16
    Dags för en ny tråd

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9
  • Mojje71

Bröderna Bus; kommer ej ihåg vad det låg på nu senast. Hann ej tala med honom om det. Han skrev iaf ut ett recept. Det tidigare värdet visade på för lågt TSH och T4, därav ny provtagning. Måste nog ta och ordentligt kolla upp vad jag har för värden nu, eftersom lågt TSH OCH T4 ej riktigt stämmer.

Vad sa din läkare att det kunde bero på? Var det då han istället för att sänka Levaxin lade till lio?

• Banzai

Alfredboy: Är ingen panik vänta du tills på måndag var vädena ok när du tog prover sist så ska du se att det är ok nu med och skulle vädena redan ha börjat förändras så är det nog så lite så att det inte ska vara någon fara alls så släng inte ut flera hundra i akutkostnader 2-3 dagar hit eller dit innan du tar ett nytt prov är ingen fara.
    Min läkare talade om för mig att hon skickade ut en ny provtagningsremis när jag ringde och talade om att jag var gravid det tog nästan en vecka innan den kom, Proverna var ok fram till v13-14 då fick jag höja min medicinering en aning

• Bröderna Bus

Mojje: Jag fick lio när TSH var 8,7 & T4 8,3. En månad senare hade båda värdena sjunkit, han visste ju inte varför & ville ta bort lio. jag ville ge det en chans till och sänkte dosen till hälften. Sen läste jag att lio kan sänka T4 fast en del läkare sänker levaxin när de tillsätter lio!!! *Rörigt*
    jag är så fruktansvärt trött på allt!
    Vad fick du för recept? Jag hoppas på att få ta nya prover till veckan, har sagt till dr att jag vägrar en sommar till som den 2007...
    Hur mår du? Jag har absolut ingen matlust, "konstigt" högeröga mm... Kram!

• livsmamma

Jag har nyligen fått reda på att jag har underfunktion/hypthyreos i min sköldkörtel, ni som har hur lång tid tog det innan ni fick medecin i rätt balans, det är så att vi prewics har börjat babyverkstan men antar att det inet kommer fuka så bra innan jag fått medecin...

• Mojje71

Bröderna Bus;

Mitt huvud går på högvarv och är mkt labil vad gäller psyket.

Jag har nu gått från 1mg Levaxin till 0.75. Skall ta nya prover efter 6 veckor, i början av juni.

Hur svårt är det att få värdena stabila? Kan jag fortsätta att försöka bli gravid? Har nu ätit lägre dos i 1 vecka och har äl kring 12-18e.

• Bröderna Bus

Skrev fel sist, T4 var 12,1 när jag fick lio...
    Dr sänkte din dos alltså?
    Jag har hållit på 1,5 år & försökt få till rätt dos...

• Nufsan

Har nån av er privat sjukförsäkring? I sånt fall har ni testat att få ut ngt på försäkringen för sjukdomen?

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Banzai

Har privat sjukförsäkring men har inte ens tänkt i de banorna att man skulle kuna utnytja den i denna sitvation måste nog kollas upp

• Nufsan

Banzai pratade precis med Trygg Hansa och de la upp ett ärende, men tidigast om 1 år så kan man eventuellt få ut nånting!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Loppan27

Miss M - Det där med kateter är antagligen olika från ställe till ställe. Jag hade ingen kateter för de sa att det används aldrig på så korta operationer. Själva op tog nog 1 timme inklusive förberedelser, sövning osv. Mådde bra direkt när jag vaknade, behövde knappt alvedon och läste tidningar på uppvaket så hur man reagerar är också olika.
    Efter en vecka tänkte jag knappt på att jag hade snittet på halsen och kunde då röra mig bra. Innan dess kunde jag inte vrida huvudet för att det stramade i såret.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9